starta eget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • falcony
    • May 2008
    • 12

    starta eget

    hej gott folk nu behöver jag all hjälp jag kan få av er. det är så att jag sitter och letar efter lokal i ulricehamn där jag och en vän funderar på att dra i gång ett eget zoo med fisk och tillbehör.

    men funderar på om det är några speciella fiskar som ni vill se i ett zoo. hur ser erat drömm zoo ut om ni fick bestämma allt från innredning till djur

    hoppas att det kan komma in massa roliga och bra förslag här på zoopet. det kanske t.o.m finns folk här som bor i närheten av ulricehamn som saknar en butik i närheten.
  • swahn
    • November 2009
    • 28

    #2
    mycket ovanliga fiskar tycker jag låter bra och inte bara "vanliga fiskar" typ platy osv. säg till när du har starat upp affären så kommer jga på besök

    Kommentar

    • falcony
      • May 2008
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av swahn
      mycket ovanliga fiskar tycker jag låter bra och inte bara "vanliga fiskar" typ platy osv. säg till när du har starat upp affären så kommer jga på besök


      det är presis det jag har tänkt mig men visst kommer det finnas en del med "vanliga" fiskar oxå .

      ge mig nått exempel på vad du vill se för fisk..

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det här ska bli kul att följa, och jag säger först och främst lycka till.
        Men ha en sak klar först bara, det är inte att tälja guld med fickkniv att ge sig in i den här branschen, och räkna med många långa dåligt betalda timmar för att få det att gå ihop.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Rent krasst om du vill ha ekonomi i det hela så satsa nästan helt ppå vanliga fiskar.
          Udda fiskar är det sällan ekonomi i och dom som är intresserade av sådana fiskar är också urusla kunder (ur ekonomisk synvinkel).
          Men visst är du specialintresserad av en speciell grupp av fiskar så kan du satsa lite extra på dessa fiskar.

          Sedan antar jag att du vet att man måste få sin lokal godkänd av myndigheterna innan man öppnar affären och måste ha genomgått en av myndigheterna godkänd utbildning.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • swahn
            • November 2009
            • 28

            #6
            Ursprungligen postat av falcony
            det är presis det jag har tänkt mig men visst kommer det finnas en del med "vanliga" fiskar oxå .

            ge mig nått exempel på vad du vill se för fisk..

            jo man måste ju ha "vanliga" fiskar me.
            jag skulle vilja se lite ovanliga malar, rockor, ciklider fiskar som inte finns i "vanliga" zoo affärer

            Kommentar

            • falcony
              • May 2008
              • 12

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det här ska bli kul att följa, och jag säger först och främst lycka till.
              Men ha en sak klar först bara, det är inte att tälja guld med fickkniv att ge sig in i den här branschen, och räkna med många långa dåligt betalda timmar för att få det att gå ihop.


              ja det får man räkna med det vet jag är oxå berädd på det. men nånstans ska man ju börja . vet att jag har sjukt mycket kvar att lära men skoj ska det bli iaf . har du några TIPS så tveka inte jag behöver all hjäp jag kan få.

              Kommentar

              • falcony
                • May 2008
                • 12

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Rent krasst om du vill ha ekonomi i det hela så satsa nästan helt ppå vanliga fiskar.
                Udda fiskar är det sällan ekonomi i och dom som är intresserade av sådana fiskar är också urusla kunder (ur ekonomisk synvinkel).
                Men visst är du specialintresserad av en speciell grupp av fiskar så kan du satsa lite extra på dessa fiskar.

                Sedan antar jag att du vet att man måste få sin lokal godkänd av myndigheterna innan man öppnar affären och måste ha genomgått en av myndigheterna godkänd utbildning.

                ja det har du rätt i "vanliga" fiskar är mer lätt sålda men så tycker jag som du säger att det ska finnas kar med lite "ovanliga" fiskar som inte finns i samma utbud hoss andra.

                sen har jag inte alla regler klart för mig än men anar att det är mycket som man inte tänker på .

                men tipsa gärna om du vet vad man ska tänka på lite extra ..

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Vad man vill ha för fisk i en affär är en sak, sedan är det mycket en ekonomisk fråga med, att köpa en fisk för 10 000 i inköp som kanske dör efter ett par veckor är ingen lönsam affär, däremot om du kan ordna kunder som beställer ovanlig fisk så den bara går genom affären så är det bra.
                  Som Kjell skriver är det de "vanliga" och kanske tråkiga fiskarna som ger inkomster, du måste ha ett genomflöde i affären på fisken annars kommer du aldrig att få någon lönsamhet. Fisk som är lite special är något som man kan satsa på efter ett tag, och detta även för att locka kunder men de kommer troligen inte att generera några stora pengar.
                  De fiskar som säljs mest i affärer är vanliga ungfödare av olika slag, de vanligaste tetrasorterna, Ancistrus och Slöjstjärtar.
                  Vad du däremot inte ska satsa på är fisk som med all säkerhet kommer att växa ur kundernas akvarium, fisk som är häftiga bara för att de heter något med tex haj i namnet såsom paroonhaj och liknande.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • falcony
                    • May 2008
                    • 12

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Vad man vill ha för fisk i en affär är en sak, sedan är det mycket en ekonomisk fråga med, att köpa en fisk för 10 000 i inköp som kanske dör efter ett par veckor är ingen lönsam affär, däremot om du kan ordna kunder som beställer ovanlig fisk så den bara går genom affären så är det bra.
                    Som Kjell skriver är det de "vanliga" och kanske tråkiga fiskarna som ger inkomster, du måste ha ett genomflöde i affären på fisken annars kommer du aldrig att få någon lönsamhet. Fisk som är lite special är något som man kan satsa på efter ett tag, och detta även för att locka kunder men de kommer troligen inte att generera några stora pengar.
                    De fiskar som säljs mest i affärer är vanliga ungfödare av olika slag, de vanligaste tetrasorterna, Ancistrus och Slöjstjärtar.
                    Vad du däremot inte ska satsa på är fisk som med all säkerhet kommer att växa ur kundernas akvarium, fisk som är häftiga bara för att de heter något med tex haj i namnet såsom paroonhaj och liknande.

                    hehe nej några 10,000kr fiskar kommer det nog inte att bli men några kar med lite "ovanliga" fiskar känner jag att det bör finnas iaf sen är det klart att dom vanliga fiskarna kommer att ta upp störst del av butiken så är det bara men om du fick se nån ovanlig fisk i en butik vad skulle det vara ??

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ovanlig, det beror på vad man menar med ovanlig. Själv gillar jag mest SA-fisk och skulle jag få se lite snygga VF skalarer och malar skulle jag gå igång på det.
                      Sedan är jag även personligen väldigt förtjust i Palettciklider, inte de vanliga dussinfiskarna som man hittar i de flesta affärerna, utan de som är lite ovanligare och har svårt att hitta till lilla akvarieSverige. Då är det Tyskland som gäller.
                      Det finns säkert många olika ovanliga fiskar, bara men vet vad man ska leta efter och var.
                      Tex grossisten Imazo har ofta en del ovanlig fisk hemma, och dessa hamnar sällan i några listor utan då är det att få nys på dessa fiskar som kan vara det svåra som för det mesta är VF.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Kul tråd detta! Mycket intressant och hoppas du uppdaterar regelbundet så vi får veta hur det går.
                        Själv försöker både jobbcoach och arbetsförmedling övertala mig att öppna zoobutik men är livrädd att misslyckas
                        Eftersom både jag och sambon är arbetslösa har vi inte direkt råd att misslyckas

                        Däremot har vi funderat på att börja med webshop och ev. utöka senare om projektet lyckas. På så vis faller vi inte så långt utan kan kanske klara oss på de bidrag som arbetsförmedlingen hjälper till med tills vi ser om det funkar.
                        På så vis kan vi även fortsätta söka jobb (förhoppningsvis hitta något!) och ha webshopen sidan om.

                        Men allt detta är endast tankar än och först och främst är det starta eget kurs som gäller

                        Lycka till nu och glöm inte uppdatera!
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #13
                          Absolut viktigast som någon nämnde är ju att få omsättning. Dvs, se till att kunderna regelbundet handlar något. Utrustning är ju för det mesta engångsköp som jag kan tänka mig ger ett ganska OK påslag men det är svårt att få en jämn ström köpare av utrustning. Sedan finns ju både begagnatmarknaden och nätförsäljning att konkurrera med så där behöver man nog finnas samt hålla bra priser.

                          Fisk köper man väl något oftare så där kan det kanske bli lite omsättning men där är ju beloppen så små att det är frågan om om fisken egentligen går "hänga upp" företaget på.

                          Det verkar som om väldigt många zoobutiker har foderförsäljning som sin största inkomstkälla och jag gissar att det är av den anledning att den blir relativt "konstant" och beräknelig.

                          Dvs, fundera på vad du ska sälja som ger dig en stadig inkomst sedan kan du krydda ditt utbud med lite roligare saker.

                          De med mer erfarenhet av branschen får gärna rätta om några av mina teorier och antaganden är felaktiga.

                          Kommentar

                          • stigson
                            • February 2009
                            • 522

                            #14
                            Ah mycket intressant! Fatta vad skoj att jobba med något man verkligen tycker om

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ska man öppna en affär från början är det kapital som gäller, lite beroende på vilket utbud man ska ha och om man bara ska satsa på akvaristik eller köra hela kitet.
                              Ska man bara köra med akvaristik och ha ett hyffsat sortiment på även tillbehör, är det pengamässigt runt 3-500 000 som gäller om man startar från noll, och hur många har de pengarna att satsa som man lika fort kan förlora?
                              Som det är idag är det svårt och kommer att bli ännu svårare för en affär att bara hålla sig till akvaristik.
                              Det finns ett fåtal som gör det och kan hålla sig på den nivån, men det är inga dussinbutiker utan är butiker som har ett gott rykte och kanske ett sortiment utöver det vanliga. Detta rykte har de tjänat ihop med blod, svett och tårar under ett antal år, som fort kan raseras vid negativ publicitet.
                              Sedan tycker nog många det skulle vara skoj att ha ett jobb som även är en hobby, men tyvärr brukar det inte vara så kul längre när väl verkligheten hinner ifatt och man får ge sin energi på antingen det ena eller det andra.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...