540L - SA/växt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joelvuo
    • September 2009
    • 771

    Ursprungligen postat av Klotte
    med de värderna borde det räcka att lösa upp din CO2 lite bättre bara
    Hur löser du det under natten med petflaskereaktor? Menar att det samlas väl en massa oupplöst co2 i flaskan?

    Tror att jag är på väg att få ännu en till algblomning................får hoppas att det är alla små bubblor som gör det (drömmer mig bort) : (((((
    Senast redigerad av joelvuo; 24 August 2010, 20:46.

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      När pumpen kör runt CO2 i vattnet i petflasken löser det sig i vattnet. Givetvis blir det lite olöst kvar, men kör man pumpen på timer så släps det oupplösta ut när pumpen slår av. Jag kör med 2 femlitersdunkar och på en hel dag (kl. 12-21) så får jag inte mer oupplöst CO2 än 2-3 cm i flaskan.

      Om man vill kan man koppla en slang för retur så det oupplösta går tillbaka till pumpens insug. Kolla Marnats projekttråd han har byggt med retur på sin, tror han har bild på det.

      Hoppas det inte är algblomning du har på gång...
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        Ang. din ev. algblomning: Jag funderade lite på om det kan vara så att du har för lite växter? Eller för långsamtväxande växter så att de inte tar upp all CO2 och gödning. Prova och skaffa dig t.ex. en Polysperma eller nått sånt, du kan ju kasta ut den när de andra vuxit till sig, men du behöver nog något att konkurrera ut algerna med.
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • joelvuo
          • September 2009
          • 771

          Ursprungligen postat av Klotte
          Ang. din ev. algblomning: Jag funderade lite på om det kan vara så att du har för lite växter? Eller för långsamtväxande växter så att de inte tar upp all CO2 och gödning. Prova och skaffa dig t.ex. en Polysperma eller nått sånt, du kan ju kasta ut den när de andra vuxit till sig, men du behöver nog något att konkurrera ut algerna med.
          Ska fixa hornsärv, ska ju tydligen vara bra mot algblomning. Problemet blir sen när jag ska få ut allt av det, det växer ju som bara den i mitt kar nu ^^

          Ska fixa petflaska när jag får tummen ur

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            Ypperligt, Joel Dina fengäddor ser jättefina ut. Börjar sakna mina gamla nu :/

            Kommentar

            • joelvuo
              • September 2009
              • 771

              Tack! Kan tänka mig att du saknar dom ;/
              Kommer nog inte att se mina på ett tag, en viss tid innan jag får pengar och kan låna uvcfilter och köpa hornsärv ._.

              Kommentar

              • joelvuo
                • September 2009
                • 771

                Jag sa ju att jag skulle ta bilder efter en vecka med PMDD, men orkar inte nu när inte ser in i karet.....

                Kommentar

                • joelvuo
                  • September 2009
                  • 771

                  Känns som att dimman har lättat lite, har inte fått tag i nått UVC-filter som jag kan låna så blir att vänta ut istället. Till 100L har jag bytt in fiskarna och köpt 2x Apistogramma Viejita

                  Kommentar

                  • joelvuo
                    • September 2009
                    • 771

                    Projektet nerlagt och akvariet sålt

                    Sålde det för algblomningen/infusionerna, men mest för att det blev så varmt i rummet. 2 akvarium delat på 6-7kvm blir ganska varmt (ungefär 30-32°C), samma i akvarierna. Blev bäst så för mig och för fiskarna, ska sälja det mindre också och köpa något i 250-300L-klassen, får se vad det blir.
                    Senast redigerad av joelvuo; 03 October 2010, 23:31.

                    Kommentar

                    • DAHLBERG
                      • September 2008
                      • 1598

                      Ursprungligen postat av joelvuo
                      Projektet nerlagt och akvariet sålt

                      Sålde det för algblomningen/infusionerna, men mest för att det blev så varmt i rummet. 2 akvarium delat på 6-7kvm blir ganska varmt (ungefär 30-32°C), samma i akvarierna. Blev bäst så för mig och för fiskarna, ska sälja det mindre också och köpa något i 250-300L-klassen, får se vad det blir.
                      Äh nu är du fjantig, jag hade ju 3akvarium plus 1 terrarium och en back på 75 liter med mörtyngel i 8-9 kvm.
                      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                      540 liter kulfisk - T. lineatus
                      120 liter salt - Koraller och fisk

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        håller med dahlberg. nar jag var mindre o bodde hemma så hade jag 6 kar på 12 kvm.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...