Storkas testar Walstad!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Storkas
    • August 2009
    • 33

    Storkas testar Walstad!

    Det här karet har nu varit igång i en månad och det fungerar så bra att jag känner mig tvungen att dela med mig av det.

    Efter att ha läst massor om high vs low tech akvarium vart det tid för mig att pröva båda delarna. Jag beslutade att börja med Walstad/low tech metoden då high tech behöver betydligt mer planering.

    Jag började med att lufta ur en säck kaktusjord som jag dränkte och rörde runt i varje dag i ca 3 veckor. Det som fortfarande flöt på ytan då slängde jag, resten kramades ur och las som en botten i mitt 37 liters nano. Det blev ca 2-3cm. Över det la jag ungefär lika mkt engelsk sjösten, 2 mms versionen. Jag lät detta stå i ca 2 dagar. Nu i efterhand har jag ingen aning om varför men har läst någonstans att detta skulle vara bra. Sedan vart det planterings dags.

    Jag hade lite gamla växter i mitt sällskapskar och fick inhandla någon snabbväxande. Följande flora finns där i:

    Java ormbunke
    Java mossa
    Vattenpest
    Vallseneria
    Cambomba
    Salvinia liknande flytväxt. Denna gillar jag skarpt.
    Okänd planta som jag antar är en sumpväxt egentligen.

    Jag tog vatten från mitt andra akvarium. Man ska igentligen fisk belasta från början enligt walstad men jag kände inte för att utsätta mina fiskar att vara någon sorts vattenkvalité test, så jag väntade helt enkelt med det en månad och gödde (super sparsamt) med Pmdd för att utjämna avsaknaden av fiskbajs. Jag hade nitrit i början (ca 0.3 mg/l) och fick byta hälften av vattnet en gång innan jag lät mina första fiskar hälsa på där i.

    Det här med fisk belastningen är jag väldigt tveksam till. Karet är 37 liter, hur mycket fisk ska jag ha i? Just nu går 3st unga Siameser (ca 3cm) där i men jag antar att jag ska ha någonting mer där i för att få näring till växterna i framtiden då det växer så otroligt bra. Siameserna ska jag ha till mitt High tech när de växt till sig så de är bara på besök. Det är svårt med ett så litet kar att hitta något som skulle passa där. Räkor är ett alternativ men jag har det öppet, och har hört att de hoppar ut.

    Vet inte hur man får bilderna att synas direkt, men jag kommer ladda upp länkar till dem iaf i nästa post!
  • Storkas
    • August 2009
    • 33

    #2
    Low tech kanske inte är optimalt för aquascaping, men någon sorts hardscape var man ju tvungen att ha:


    Direkt efter jag fyllde med vatten:


    Efter en månad:
    Det syns även en liten siames i undre delen


    Bilderna är tagna med min Iphone. Får ursäkta kvaliteten.

    Det är svårt att se då bilderna är tagna ur olika vinkel men tillväxten är ca 10-30 cm på vallsenerian och minst 30 cm på vattenpesten. Flytväxterna har ca 20 nya blad. Mossan står i princip stilla. Java ormbunken har växt men enbart 1-3 cm per blad.

    Jag trodde aldrig att jag skulle få se växter som bublar i mitt low tech kar! Men jag antar att vattnet är syremättat, för vatten pesten och vallsenerian bublar även om det är snålt så kommer det små bublor. Verkligen kul att se.
    Senast redigerad av Storkas; 12 February 2010, 18:58.

    Kommentar

    • Storkas
      • August 2009
      • 33

      #3
      Något pansarmals liknande, typ dvärg corydoras är jag sugen på att testa i detta karet.

      Någon som vet om den 1-2 mm engelska sjöstenen uppskattas av dem? den är ju ganska kantig... men inte så tung, så det behöver inte vara ett problem.

      Kanske någon guppy med om man ska belasta hårdare..

      3 siames yngel
      4-6 dvärg corydoras
      5 guppys

      Kanske är detta för hårt för ett 37 liters men jag är inte speciellt orolig för vatten kvaliteten då det växter så pass snabbt.

      Kommentar

      Arbetssätt...