600 Från scratch!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ponta Henriksson
    • January 2010
    • 151

    600 Från scratch!

    Sådär då kanske d va dags för mig å starta ett nytt projekt som verkligen kommer bli ett projekt för mig då jag aldrig har gjort det förut

    Är ju så ofta kamrater ringer å frågar om man vill ha en 600L akvarium hemkört till dörren gratis men denna gång slog jag slag i saken å tacka ja

    På ett ungefär kommer projektet se ut så här:

    1. Akvariet har jobbat som terrarium ett tag hos förra ägaren och sipprar en del vatten så det blir till att skära loss å silikona om allt ihop, Aldrig gjort förut och har inte ens tummen mitt i handen, tillgång till silikonspruta som jag får kalla delux då jag inte har tillgång till utrymme mer än att jobba i köket Så tar gärna alla tips jag kan få ang silikona ett akvarium, har tänk att köra tändsticksvarianten.

    2. Slita bort bakgrunden som är sprutat på baksidan med fogskumm.

    3. Sätta ihop det igen

    4. Bygga egen bakgrund

    5. Bygga in bänk i väggen med utrymme under för mindre yngelkar.

    6. Bygga lysramp ( Tar gärna tips på var hur å vad för material man kommer lättast och billigast undan )

    7. Inreda karet och fylla på

    Eventuella projekt inte riktigt bestämt än är att bygga en sump av mitt 222L kar.


    Fiskarna som är planerade att gå i karet nu är mina Guldsömmar , Salvini och Texas ciklider.

    Temat kommer gå i SA


    Bifogar även en bild på hur karet ser ut nu..


    LITE mycket att göra kanske Men gratis är gott
    Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
    http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Wow, det var inte lite o göra! Men ser verkligen fram emot hur det går då jag själv kommer säkert lära mig ett o annat av detta projekt

    Lycka till!

    Kommentar

    • Ponta Henriksson
      • January 2010
      • 151

      #3
      haha ja så länge jag får d att hålla tätt så
      Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
      http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

      Kommentar

      • Reggae_Ripan
        • March 2009
        • 250

        #4
        väntar spänt på svar också, sitter lite i samma båt så att säga. jag ska inom 1-2 månader sätta upp mitt 500 liters efter vår flytt som precis blivit klar. Ska bla bygga bakgrund med all filtrering och allt. Så hjälp killen med tips nu för jag vill ha också :P
        500 Liter påväg upp igen !

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #5
          Lycka till Ponta!

          Fråga bara på så svarar vi andra så gott vi kan.

          Själv gick jag en genväg och köppte ett nytt 720L.


          //Roger
          Discus for life

          Kommentar

          • Ponta Henriksson
            • January 2010
            • 151

            #6
            Ursprungligen postat av lofstrog
            Lycka till Ponta!

            Fråga bara på så svarar vi andra så gott vi kan.

            Själv gick jag en genväg och köppte ett nytt 720L.


            //Roger
            Men sånt kostar ju pengar

            Just nu har jag 2 kar jag måste sälja innan jag får flytta in nya karet för frugan, men är rätt hyffsade priser ett 540L och ett 312L så lär väl försvinna rätt fort, har blivit varnad av kjellis innan om annonsering så är det nån som e intresserad så hör av er.

            Iaf så kommer jag ha en ca budget på 3-4 tusen till allt bygge men antar att det som kommer kosta mest blir lysrampen.
            Senast redigerad av Ponta Henriksson; 07 February 2010, 22:36.
            Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
            http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Ursprungligen postat av Ponta Henriksson
              Men sånt kostar ju pengar

              Just nu har jag 2 kar jag måste sälja innan jag får flytta in nya karet för frugan, men är rätt hyffsade priser ett 540L och ett 312L så lär väl försvinna rätt fort, har blivit varnad av kjellis innan om annonsering så är det nån som e intresserad så hör av er.

              Iaf så kommer jag ha en ca budget på 3-4 tusen till allt bygge men antar att det som kommer kosta mest blir lysrampen.
              Visst kostar det pengar... Olika lägen i livet ger oftast möjlighet till olika prioriteringar.

              Ljusramp kan du nog komma ganska billigt undan med om du tillverkar själv och håller dig till T8 armaturer. Sök runt här på forumet så hittar du säkert flera trådar där du kan få tips i från.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • thobiastt
                • September 2009
                • 149

                #8
                Ska du sälja det redan?

                såg precis ditt kar på tradera.

                Senast redigerad av thobiastt; 08 February 2010, 06:38.

                Kommentar

                • Ponta Henriksson
                  • January 2010
                  • 151

                  #9
                  Ursprungligen postat av thobiastt
                  Ska du sälja det redan?

                  såg precis ditt kar på tradera.

                  Nae d är nog förra ägaren som haft det ute innan kompisen fick nys på det
                  Senast redigerad av Ponta Henriksson; 08 February 2010, 07:30.
                  Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                  http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                  Kommentar

                  • Ponta Henriksson
                    • January 2010
                    • 151

                    #10
                    Ursprungligen postat av lofstrog
                    Visst kostar det pengar... Olika lägen i livet ger oftast möjlighet till olika prioriteringar.

                    Ljusramp kan du nog komma ganska billigt undan med om du tillverkar själv och håller dig till T8 armaturer. Sök runt här på forumet så hittar du säkert flera trådar där du kan få tips i från.

                    //Roger
                    Men tror du inte ljusrampen är det som kommer gå på mest även om man kommer undan billigt ?

                    Funderar på 2 st såna här http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=879&page=1 nått i stil med det blir det iaf
                    Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                    http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ponta Henriksson
                      Men tror du inte ljusrampen är det som kommer gå på mest även om man kommer undan billigt ?

                      Funderar på 2 st såna här http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=879&page=1 nått i stil med det blir det iaf
                      Det beror nog på hur du tänker lösa filtreringen. Ytterfilter är inte billiga.

                      //Roger
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • Ponta Henriksson
                        • January 2010
                        • 151

                        #12
                        Ursprungligen postat av lofstrog
                        Det beror nog på hur du tänker lösa filtreringen. Ytterfilter är inte billiga.

                        //Roger

                        Förhoppningsvis sump, kar, filtermaterial har ja å pvc kostar ju inte många kr + 2 st Innerfilter på 2500L/timmen styck så förhoppningsvis skall det räcka
                        Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                        http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                        Kommentar

                        • Ponta Henriksson
                          • January 2010
                          • 151

                          #13
                          Här sitter man å väntar i vintermörkret på att ha nått å göra :P Och på fredag kommer karet hit, förhoppningsvis kan man börja lite redan då Dock har jag börjat fundera lite på valet över fisk. Mina Guldsömmar stannar självklart (Favoriter) och möjligen mina salvini, men vad skulle man kunna hitta på för skojiga kompisar till dessa gärna lite större ciklider och för tillfället inga påfåglar

                          Har även löst den troligen dyrare biten med ljusrampen, kompisen hadde ett par armaturer liggandes på jobbet 2 st dubbelrörs armaturer med rörlängd 125cm 40 w ?

                          Har förresten hittat en fruktansvärt bra länk ang att silikona ett akvarium så slänger in den här för dom som går i tankarna http://akvarium.helipop.com/pages/glueing_aquarium.htm
                          När han gör det verkar det inte vara svårare än å borsta tänderna ska bli skoj å börja iaf. Förmodligen blir startdatum nu på söndag iaf med att demontera akvarium och möjligen påbörja hopsättning. Har även fått ett mindre sidoprojekt som kommer komma upp här oxå mer säger jag inte då jag självvet hur frustrerande spännande det ibland kan bli å inte veta
                          Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                          http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                          Kommentar

                          • Ponta Henriksson
                            • January 2010
                            • 151

                            #14
                            lite bilder å start

                            sådär då va karet på plats 2 manna upp karet till andra våningen *skryter*

                            Ja som sagt så är karet på plats och lysramper lika så blev fruktansvärt nöjd. med tanke på at dom var gratis och så grymt ljus dock skall dom demonteras och sättas på egen ramp framöver.

                            Så nu har jag stått någon timme och skrapat silikon invändigt och blir helt galen på en sak, har införskaffat Pianotråd fär att skära mellan kanterna dock har kareet tidigare aldrig varit avsett för att fyllas helt med vatten och är silikonat där efter så glasen sitter näst intill glas mot glas så inte ens tråden kommer emellan.

                            Hur avlägsnar man silikon på lättast sätt ? finns det något medel som löser upp det ?

                            Här kommer lite bilder

                            Lysramper

                            Karet

                            Trasigt hörn


                            Karet ser förjävligt ut och det finns GRYMT mycket att göra :P
                            men skam den som ger sig


                            EDIT: Löste silikonet nu är första skivan av
                            Senast redigerad av Ponta Henriksson; 12 February 2010, 23:21.
                            Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                            http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                            Kommentar

                            • koffra
                              • February 2006
                              • 147

                              #15
                              Ska bli kul att följa ditt projekt ! Verkar som att du har snälla vänner

                              Ps. Rören är på 36w 120cm långa . Armaturen är ca 125 cm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...