Yngel men vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Yngel men vad?

    Hittar inte min gamla projekttråd i upphetsningen nu och jag har haft fullt upp med annat så har inte hunnit skriva på Zoopet på ett tag.

    Därmed har jag inte heller hunnit ägna mig åt mina akvarier mer än matning och vattenbyten samt lite omflyttning av fiskar i princip den senaste tiden.

    Så idag fick jag en rejäl överraskning när jag bytte vatten i mitt 180 liters och skulle i den vevan slänga en ekkvist som legat i karet ett tag och såg ut som om det hade gjort sitt. När jag lyfte på ekkvisten som legat vid ytan simmade det ut 10-tals yngel ur den! Först tänkte jag att det var räklingar men de var vid närmare titt fiskyngel.

    Nu undrar jag vad det är för yngel och hoppas att ni kan hjälpa mig om jag beskriver läget. De är så pyttesmå att det blir svårt att ta kort på dem och de är duktiga på att gömma sig.

    I karet går sedan tre veckor tillbaka microdevario kubotai och ap borellii.
    Borellii firrarna (två hanar och två honor) håller inte till där ynglen fanns och visar inget intresse åt det hållet. De har fullt upp vid motsatta sidan av karet och lever sitt liv vid botten medans dessa yngel befinner sig nära ytan.

    För tre veckor sedan flyttade jag ut ett stim vinkeltetror ur detta kar i samma veva som jag flyttade in kubotaierna och vid julas så flyttade jag ur koppartetrorna ur detta kar. Sedan tre veckor är det alltså endast kubotaier och borellii i detta kar.

    Jag har haft en större hög javamossa i detta kar tills i tisdags då jag flyttade all javamossa ur mina olika kar till en 50-liters IKEA-balja och tänkte att jag får väl se om något dyker upp så småningom.

    Så nu är jag konfunderad på vad de småttingar som finns i karet kan vara för något. Kan ni möjligen utifrån vad jag berättat våga er på ett svar?

    Och vad skall jag göra nu med ynglen? Låta dem vara i karet och försöka slänga i ytväxter så de har gömställen? Eller försöka flytta dem jag får tag i till 50-litersbaljan med massa javamossa? Eller slänga 25 liter javamossa i akvariet och hoppas på det bästa? Kubotaierna är raska på att äta allt som ryms i deras mun annars.

    /TinaM
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
Arbetssätt...