X liter kallvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skojfisk
    • December 2009
    • 63

    X liter kallvatten?

    Har så smått börjat bli sugen på ett andra akvarium (inte mina päron, dock) och skulle vilja ha ett kallvattensakvarium. Då ekoomin stramar vill jag dra ner på kostnaderna genom att bygga en hel del själv såsom t ex Sultanen har gjort. MEN då behöver jag tips!

    Hur stort akvarium ska t ex guldfiskar ha?
    Vilka andra vanliga kallvattensfiskar finns i handeln?
    Växter?
    Filter/pump, vilken kapacitet och vad rekommenderas?
    Snickeritips för möbel (då en 13-årig tjej inte är världens bästa på det här)
    Lysrör/ljusarmatur: Hur gör man?
    Hur kyler man ner akvariet och håller det på en jämn temperatur á cirka 15 grader C?

    Och dylikt. Lägg gärna upp egna bilder från projekt (INSPIRATION uttorkad).
    Senast redigerad av skojfisk; 17 January 2010, 07:51.
    Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

    Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.
  • sjebbe
    • March 2009
    • 440

    #2
    Kul tråd!
    Kallvattensfiskar?, kolla zoopets artregister. Sen har du ju svenska fiskar, som abborre mört osv.
    Men om ekonomin är problemet så är en kylaranläggning inte det bästa. Kan vara ganska dyrt om du kommer upp i volym på karet.

    Men om du har en ganska stadig temp utan doppvärmare runt 20 på sommaren och runt 15 på vintern så kan du köra lite ormhuvudsfiskar. Dessa gillar en period med lite kallare.
    Dock bör du ha dessa i ett artakvarie.
    Kolla upp Channa bleheri, channa gachua och Channa orientalis. Dessa blir inte så stora, Bleheri blir runt 15, gachua 20 och orientalis 10.
    Men dessa bör du skippa om du ska ha guldfiskar som sagt.
    450 L - Channa pulchra
    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

    Kommentar

    • skojfisk
      • December 2009
      • 63

      #3
      Om en kylanläggning är i det dyraste laget, vad kan man ha då? Angående ormhuvudsfiskar är jag förtfarande lite för skrajsen för dessa... MONSTER! De är ju fina och så, men jag håller mig nog till sådana fiskar som inte äter varann. Mört skulle ju kunna vara något. Hade tänkt mig ett akvarium på 50x50x70 cm, dvs ca 175 liter.
      Kallvattensfiskar i arkivet var markerade för goldmedlemmar, alla utom stör, och den blir ju alldeles för stor.

      Suck.
      Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

      Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

      Kommentar

      • Broddan
        • February 2007
        • 536

        #4
        Du skulle kunna ha Paradisfisk. Vet inte om den räknas som kallvattenfisk men den gillar lite kyligare i alla fall. Förra våren satt jag ut en hona och hane i min lilla utomhus damm på runt kubiken, dessa ynglade av sig friskt där. Sparade ett tiotal som går i sambons sällskapskar nu för att sättas ut i vår igen.
        Hanarna kan ju bli duktigt arga på varandra men har du ett gäng borde aggresionen spridas mellan individerna. Alternativt en hane och ett flertal honor- Jag tycker de är rätt snygga.
        Hälsningar

        D

        Kommentar

        • skojfisk
          • December 2009
          • 63

          #5
          Låter interessant -Men slöjstjärtar har ju som sagt långa fenor och därför fungerar det kanske inte så värst...
          Nu över till något jag fundrat på -Möbeln.
          Här är en länk till en första design:


          Den där webbsidan kommer jag uppdatera löpande. Tilla alla: Jag flyttar i slutet av Juni, och då kommer det att byggas. Tills dess letar jag billigt material och planerar.
          Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

          Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

          Kommentar

          • sjebbe
            • March 2009
            • 440

            #6
            Ursprungligen postat av skojfisk
            Om en kylanläggning är i det dyraste laget, vad kan man ha då? Angående ormhuvudsfiskar är jag förtfarande lite för skrajsen för dessa... MONSTER! De är ju fina och så, men jag håller mig nog till sådana fiskar som inte äter varann. Mört skulle ju kunna vara något. Hade tänkt mig ett akvarium på 50x50x70 cm, dvs ca 175 liter.
            Kallvattensfiskar i arkivet var markerade för goldmedlemmar, alla utom stör, och den blir ju alldeles för stor.

            Suck.
            Det var bara en tanke som slog mig när pratade om ekonomin.Annars är det en sval källare alternativt garage som gäller.
            Vad får du för temp om du kör utan doppvärmare? Om det håller sig stadigt under 20 så kallar jag det kallvatten.

            Channa bleheri och orientalis är snälla fiskar. Kanske inte mot guppies och mindre tetror. Skulle fungera med en grupp om 4-6 i det karet du nämde. Och de är inga kannibaler heller

            Edit: kul hemsida btw, rolig fiskmatar-app!
            450 L - Channa pulchra
            720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              en tanke bara angående din bänk.
              De där tvärstagen du har längst upp där. vet inte men du kanske skulle vända på då så de vätter ut åt istället, då trycket från akvariet finns ute i kanterna och inte i mitten.

              vad tror du/andra bänkbyggare?

              Kommentar

              • skojfisk
                • December 2009
                • 63

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                en tanke bara angående din bänk.
                De där tvärstagen du har längst upp där. vet inte men du kanske skulle vända på då så de vätter ut åt istället, då trycket från akvariet finns ute i kanterna och inte i mitten.

                vad tror du/andra bänkbyggare?
                Jo, det är nog en bra ide...

                Angaaende fiskarna (ursäkta, har ej ett a med en ring paa detta tangentbord) saa vill jag inte stjäla showen fraan guldfiskarna med en paradisfisk eller ormhuvudsfisk, men annars skulle jag riktigt gärna skaffa mig en saadan. Tempen där jag bor nu haaller sig paa cirka 23-25 grader utan värmare... Kan kanske bygga mig naagot för en mindre peng..
                Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

                Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

                Kommentar

                • skojfisk
                  • December 2009
                  • 63

                  #9
                  Kanske skulle några kinesiska algätare passa? Jag har 3 sådana i mitt nuvarande 60 liter.
                  Världen är full av mysterier. Anledningen är ett mysterium.

                  Sjuttitvå liter fisksoppa är en hel del mat. Jag föredrar sjuttitvå liter vatten, grus, och fisk.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...