Ska köpa större

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linastorm
    • January 2010
    • 146

    Ska köpa större

    Har haft ett ganska litet akvarium nu i några år, men ska om några dagar köpa ett 160l. Nämligen så att jag går djurvård, och ska utbilda mig till Zoohandlare, och jag är speciellt intresserad av fiskar, inte super kunnig men totalt överdrivet sugen att lära mig mer!

    Jag har just nu dessa fiskar,

    Poecilia reticulata, 3st
    Cromobotia macracanthus, 3st, ska bytas till en mindre sort
    Crossocheilus oblongus, 3st
    Paracheirodon innesi, ca 15st

    Några förslag på vad jag mer ska skaffa för fiskar som funkar ihop med dom jag har?
    Eller kanske några av dessa fiskar jag har som inte ens passar ihop?
    Skulle jag kunna skaffa några räkor, om ja isåfall vilken sort?
    Är även väldigt sugen på någon fisk som är lätt avlad och lägger ägg, förslag?

    Och sedan växter, har ni förslag på några väldigt lättskötta växter, växter som inte blir allt för höga, och som även är snygga?


    Om någon är intresserad så kan jag slänga in några bilder med jämna mellan rum så ni får se hur det utvecklas, och skriva lite och hålla er uppdaterade och kanske få lite mer tips av er alla på vägen
    Senast redigerad av linastorm; 17 January 2010, 09:38. Anledning: Lite uppdatering
    170l - 64l - 40l - 16l
    Bloggen
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    #2
    Klart jag vill se bilder =) Och jag är nog inte ensam.
    Har du 15 siameser och 3 neontetror eller ska det stå tvärtom? Tycker i så fall att du ska skaffa fler neontetror.

    Kommentar

    • gustinger
      • October 2009
      • 215

      #3
      Bilder är alltid kul lycka till med karet
      56l Agassazii Fire Red
      80l Nigerian Yellow
      112l Transvestitus
      240l Vejita II + scalar

      Kommentar

      • linastorm
        • January 2010
        • 146

        #4
        Ursprungligen postat av Jenny_E
        Klart jag vill se bilder =) Och jag är nog inte ensam.
        Har du 15 siameser och 3 neontetror eller ska det stå tvärtom? Tycker i så fall att du ska skaffa fler neontetror.
        Oj det blev lite fel där, 15 neontetror.
        Glömde att skriva i, har även guppys.

        Men funderar på att skaffa fler av alla dom fiskar jag har, och sen några nya sorter. Funkar det, eller är 160l för litet för det?
        170l - 64l - 40l - 16l
        Bloggen

        Kommentar

        • linastorm
          • January 2010
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av gustinger
          Bilder är alltid kul lycka till med karet
          Tackar
          170l - 64l - 40l - 16l
          Bloggen

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            #6
            Det borde funka. Frågetecknet är praktbotiorna som enl. zoopets artbeskrivning ska ha större kar, har aldrig haft sådana själv dock. I övrigt är fler inga problem.

            Kommentar

            • linastorm
              • January 2010
              • 146

              #7
              Ursprungligen postat av Jenny_E
              Det borde funka. Frågetecknet är praktbotiorna som enl. zoopets artbeskrivning ska ha större kar, har aldrig haft sådana själv dock. I övrigt är fler inga problem.
              Tycker det är lite underligt att dom i zoobutikerna pratar om att dom måste ha så stort, för i själva zoobutiken är dom ju alltid i väldigt små akvarium. Men tänkte bara ha dom ett tag och se hur bra dom äter bort sniglar, fick höra att dom var bäst. Synd bara om jag inte kan ha kvar dom, för dom är så otroligt fina.
              170l - 64l - 40l - 16l
              Bloggen

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Praktbotia är ingen bra fisk för en sån "litet" akvarium. De blir stoooora!
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • linastorm
                  • January 2010
                  • 146

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Praktbotia är ingen bra fisk för en sån "litet" akvarium. De blir stoooora!
                  Har ju planerat att endast ha dom ett tag, för att få bort sniglar, jätte många rekomenderade dom. Men att skaffa Botia almorhae borde väl gå bra då istället? Dom verkar ha samma funktion. Och då kan jag förhoppningsvis behålla dom.
                  Senast redigerad av linastorm; 17 January 2010, 01:18. Anledning: glömsk
                  170l - 64l - 40l - 16l
                  Bloggen

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Vill du ha Botior bara för att få bort på skärpsnäckorna??
                    Då rekomenderar jag dig att skaffa A. Helenor, en mördarsnigel som äter skärpsnäckor. Så mkt enklare och de tar inte stor plats i karet.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • linastorm
                      • January 2010
                      • 146

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Vill du ha Botior bara för att få bort på skärpsnäckorna??
                      Då rekomenderar jag dig att skaffa A. Helenor, en mördarsnigel som äter skärpsnäckor. Så mkt enklare och de tar inte stor plats i karet.
                      Jag tycker att sniglar är så otroligt äckligt, klarar inte ens av att titta på dom. Därför jag väljer fisk
                      170l - 64l - 40l - 16l
                      Bloggen

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        hahahaah! Jag var sån förut oxå! skitäckligt men när de duger för att äta skärpsnäckor älskar jag de!

                        Tycker verkligen du ska satsa på mördarsniglarna (de gräver ner sig i gruset oxå) och så blir de inte alls stora och läskiga.

                        har du testat med att krossa skräpsnäckorna mot rutan? Jag gör det och fiskarna bli som G A L N A när de hör det ljudet
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • linastorm
                          • January 2010
                          • 146

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          hahahaah! Jag var sån förut oxå! skitäckligt men när de duger för att äta skärpsnäckor älskar jag de!

                          Tycker verkligen du ska satsa på mördarsniglarna (de gräver ner sig i gruset oxå) och så blir de inte alls stora och läskiga.

                          har du testat med att krossa skräpsnäckorna mot rutan? Jag gör det och fiskarna bli som G A L N A när de hör det ljudet
                          Jag får tvinga min kille att skaffa mördarsniglar till sitt akvarium, så jag får försöka vänja mig. så håller jag mig till fiskar så länge

                          Ja, jag gjorde det förra gången jag fick sniglar. Krossade dom och plockade ur så många jag kunde hitta, men den här gången är det värre. Kollar man på stenarna så ser man hur det kryper överallt. USCH!

                          Men en liten fråga om något annat, vissa tillsätter ju Co2, vet att min kompis hade det i typ pulverform förr och hade det istället för en pump. Men är det bra att tillsätta lite sånt även fast man har pump?
                          170l - 64l - 40l - 16l
                          Bloggen

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Vad konstigt att du har en sådan explosion av snäckor. Matar du ofta och mkt?

                            Ja det tycker jag du ska göra Du kan säkert efter en stund titta på de och vem vet, du kanske dimper ner någon i ditt kar och vem vet, du kanske tycker de är fina :P
                            En till grej som är plus med Helenorna. De äter snäckorna och de äter oxå fiskmat och sen kan de äta på fiskar som är döda och ligger på botten. Liten asätare

                            Jag har faktiskt ingen aning, jag använder inte Co2, tycker mina kar går lika bra utan.
                            Det är nog för highteck för mig det där med C02 mm.
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • linastorm
                              • January 2010
                              • 146

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nubi
                              Vad konstigt att du har en sådan explosion av snäckor. Matar du ofta och mkt?

                              Ja det tycker jag du ska göra Du kan säkert efter en stund titta på de och vem vet, du kanske dimper ner någon i ditt kar och vem vet, du kanske tycker de är fina :P
                              En till grej som är plus med Helenorna. De äter snäckorna och de äter oxå fiskmat och sen kan de äta på fiskar som är döda och ligger på botten. Liten asätare

                              Jag har faktiskt ingen aning, jag använder inte Co2, tycker mina kar går lika bra utan.
                              Det är nog för highteck för mig det där med C02 mm.
                              Är bara hemma på helgerna, min fostermamma matar dom under veckorna. Och nu har hon lagt in ett kryddmått bredvid matburken, och jag har märkt att det ligger mycket mat kvar och flyter när jag kommer hem och så. Tror nog att hon är så dum att hon ger dom ett helt kryddmått

                              Haha, ja vem vet

                              Hmm, tycker nämligen att det låter värsta bra och typ lite halv proffsigt att folk tillsätter en massa sånt. Har läst att vissa växter mår bättre av det också, funderar på att testa det
                              170l - 64l - 40l - 16l
                              Bloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...