Bröllopsgåva

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara s
    • November 2009
    • 77

    Bröllopsgåva

    Vi fick pengar när vi gifte oss så vi har bestämt att det ska gå till ett 720l kar. Nu har vi hittat ett begagnat som det följer med fisk och allt. Vi som hade bestämt att vi skulle ta det lugnt med uppstartandet så att vi verkligen skulle få det som vi vill, men det blir inte så lätt när man köper ett komplett. Gruset, fiskarna m.m är kanske inte vad åtminstone jag hade valt om jag hade fått starta från noll, men , men, nu till projekt 1, att få hem & igång hela härligheten?

    Fiskbeståndet består utav papegojciklider, scalarer, silverhaj och ngt stort bottendjur, hur fraktar man stora fiskar säkrast?

    Pumpar, både inne och ute, hur gör man med dom?
    Vi vill ju snabbt igång med karet så fiskarna kan släppas i, vi har i gång ett på 96l som vi har ett par mellanstora ciklider i ( i väntan på ett större kar, dom har gått i 375:an, men där har vi gjort om till fisksoppa) och ett på 54l som inte har ngn innevånare i, så dom nya kanske kan bo lite trångt tills vi är i gång med 720?

    Eftersom nuvarande ägare börjar tömma vattnet innan vi kommer så kommer vi inte att kunna ta med så mkt vatten hem, hur gör man smartast för att snabbt kunna starta upp och få i fiskarna?

    Vi bor på landet med egen brunn, när vi gör vattenbyten så har vi aldrig tillsatt ngn medel och det har då fungerat dom 9 år jag bott här, men kan det behövas ngt nu när största delen av vattnet blir nytt och alla kanske 10 fiskar ska i samtidigt?(vet inte exakt hur många fiskar det finns)

    Ngt annat vi SKA tänka på för att det ska gå så bra som möjligt för fiskarna? (ja, i övrigt också förståss)

    Vi har haft akvarium länge, men aldrig riktigt tagit det på allvar och lärt oss eller varit särskilt engagerade + att vi knappt har haft några problem så nu känner vi oss som riktiga nybörjare...
  • draft
    • December 2009
    • 86

    #2
    Skulle akta mig lite fran att kopa ett kar med alla tillbehor som ar nedmonterat. Forutsatt att du inte koper det av en kompis eller slakting sa skulle iaf jag vilja se o hoera allt i drift innan pengar och saker vaxlar agare.

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Och hur är golvet där akvariet skall stå? Gjuten grund? Justerbara fötter på akvariets bänk (om det nu finns med)?
      Jag har alltid fraktat mina fiskar i tex. hinkar. Men har man någon zoo i närheten kanske de har större påsar som man kan få/köpa. Stort bottendjur misstänker jag kan vara en gibbiceps eller någon annan plecosort. Dessa kan vara knepigare att frakta i påsar. Om man inte har så lång reseväg kan man be säljaren att låta bli att rengöra filtren (max 1h stillastånd) så kan man få med nyttobakterierna hem. Man kan även ta ett filter från något av de akvarium du har hemma och krama ur i nya akvariet för att få lite nyttobakterier. Ett alternativ är att låta vissa fiskar gå i 375:an och några i 720 så de får skita in det. Mata sparsamt till en början. De fiskar man inte vill ha kvar kan man ju kanske få byta in på zooaffär.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • sara s
        • November 2009
        • 77

        #4
        Ursprungligen postat av draft
        Skulle akta mig lite fran att kopa ett kar med alla tillbehor som ar nedmonterat. Forutsatt att du inte koper det av en kompis eller slakting sa skulle iaf jag vilja se o hoera allt i drift innan pengar och saker vaxlar agare.

        Karet är i drift, men eftersom det är ganska många liter att tömma så börjar han tömma det innan vi kommer.

        Kommentar

        • sara s
          • November 2009
          • 77

          #5
          Ursprungligen postat av C.Ciklid
          Och hur är golvet där akvariet skall stå? Gjuten grund? Justerbara fötter på akvariets bänk (om det nu finns med)?
          Jag har alltid fraktat mina fiskar i tex. hinkar. Men har man någon zoo i närheten kanske de har större påsar som man kan få/köpa. Stort bottendjur misstänker jag kan vara en gibbiceps eller någon annan plecosort. Dessa kan vara knepigare att frakta i påsar. Om man inte har så lång reseväg kan man be säljaren att låta bli att rengöra filtren (max 1h stillastånd) så kan man få med nyttobakterierna hem. Man kan även ta ett filter från något av de akvarium du har hemma och krama ur i nya akvariet för att få lite nyttobakterier. Ett alternativ är att låta vissa fiskar gå i 375:an och några i 720 så de får skita in det. Mata sparsamt till en början. De fiskar man inte vill ha kvar kan man ju kanske få byta in på zooaffär.
          //Camilla
          Ja, det går en murad vägg mitt under, sedan ska vi lägga en skiva under ställningen för att fördela trycket. Ska fråga på djuraffären om påsar. Resvägen är ca 3h så då kan man alltså inte använda filtret och jag vågar nog inte släppa ner dom i 375:an (dels om det skulle finnas sjukdom men även för att jag är rädd att dom käkar upp allt smått). "Våran" djuraffär tar inte emot fiskar och det är nog mest papegojorna jag inte vill ha, men dom kanske inte är så tokiga när man lär känna dom... Tack för tipsen, tar tacksamt emot fler, vi hämtar det inte förrän lördag v. 3

          Kommentar

          • starman_
            • March 2004
            • 791

            #6
            större djur funkar bra i en plastbalja eller en kylarväska,,,nu e de kallt så en frigolitlåda hade jag hellre föredragit

            Kommentar

            • sara s
              • November 2009
              • 77

              #7
              Nu är karet på plats, jag har oroat mig massor under veckan som gått, alla tänkbara scenarier har passerat i skallen. Men det gick jättebra, karet var nytömt då vi kom, gruset i säckar, fiskarna i en balja, så det var bara att börja bära. Vi hade med oss ett kompispar så Killarna fick bära karet och vi tog lite lättare grejer. Fiskarna fick åka i en plastback och verkar ha klarat resan bra, nu är dom utpytsade i två olika akvarier + att några fick vara kvar i plastbacken.

              Vi kände oss tyvärr lite stressade då vi vill ha i fiskarna så fort som möjligt så inredningen blev vi inte nöjda med, vi har bara använt det som följde med, vi ska "leva" med det ett tag och känna efter vad vi vill ha, så får vi fixa till det efterhand.

              Fiskarna som följde med:
              2 papegojciklider ca 15 & 20 cm
              5 skalarer
              2 silverhajar
              2 praktbotior
              2 zebrabotior?
              3 Segelfenspleco?
              2 algätare av ngt slag
              ************************
              Vad "ska" man ha för ytterfilter? Det följde med ett Eheim professionel och ett blumodular internal filter 03 1200l/h, dom har ju uppenbarligen klarat sig med det, men ska man öka på?
              Vi har lagt i det "skitiga" gruset, pumpen är bara ursköljd lite nätt, påfyllt med kranvatten (brukar aldrig vara ngt problem i 375:an när vi gör vb), nitrivec, salt och ngt vattenberedningsmedel. Kan man stoppa i fiskarna så fort vi fått upp tempen? Alla på en gång eller???

              En till fråga, det följde med en bakgrund (back to nature???), kan man sätta värmare och annan utrustning bakom den eller blir det för "instängt" där bakom?
              **********************************
              Ska ta lite bilder i morgon, tror jag lägger upp dom i min blogg, jag är så oteknisk så jag klarar nog inte av att lägga in ngt här.

              Ni får gärna komma med massa förslag - även om vi inte skulle valt denna kombination så kommer vi inte att byta ut några fiskar, ett par pleccos kommer nog att få flytta in i 375:an för dom var inte så stora, så får våran jätte flytta upp i 720, men som sagt så behåller vi alla på ngt sätt.

              Kolla gärna in på http://enuffes.blogg.se/ och kommentera här så vi får en massa tips på hur vi får till det bäst.

              Kommentar

              Arbetssätt...