Odling på Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #31
    Lila äppelsnäckor

    Gissa om jag vart förvånad när jag såg flera små små äppelsnäckor i akvariet idag. Jag vart orolig för de för jag har läst att små nykläckta snäckor kan ha svårt för att ta sig upp till vattenytan när de behöver syre och drunknar... De jag hittade la jag i matlådan.

    De nådde upp till ytan!!
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00068.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,0 KB
ID: 2116912

    Tänk att dessa pytte pytte kommer att bli så stor!
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00069.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,0 KB
ID: 2116913

    Jag har tagit bort de två första kokongerna som jag hittade och lagt i en genomskinlig matlåda och där har alla kläckts fint. Byter deras vatten en gång om dagen, lämnar lite vatten kvar, och de får det vattnet som finns i akv. Ger de samma mat som jag ger i 225l. Där De vuxna äppelsnäckorna håller hus.

    Enda kokongen som är kvar i akvariet är den på inlägg # 24 men jag trodde inte att de skulle börja kläcka nu, de är en vecka för tidig...eller har jag upptäckt kokongen en vecka försent?
    Vilket fall som helst så tog jag bort den kokongen därifrån, la ner i matlådan som står på akvariet.


    Inte precis den vackraste kläcknings akvarium men definetivt den praktiska
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00059.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,1 KB
ID: 2116916

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00061.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,3 KB
ID: 2116915

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00055.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,9 KB
ID: 2116914



    Bjussar på lite fler bilder

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00040.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,7 KB
ID: 2116904

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00027.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,8 KB
ID: 2116905

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00042.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,9 KB
ID: 2116906

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00052.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,5 KB
ID: 2116907

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00044.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,0 KB
ID: 2116908
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • gustinger
      • October 2009
      • 215

      #32
      snyggt , vill oxå ha snäckbebisar ^^
      56l Agassazii Fire Red
      80l Nigerian Yellow
      112l Transvestitus
      240l Vejita II + scalar

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #33
        Ursprungligen postat av gustinger
        snyggt , vill oxå ha snäckbebisar ^^
        Tack!
        Får skicka till dig när det blir varmare och de kommit upp i en behändigare storlek
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #34
          Har aldrig sett hur det går till när en hane befruktar en hona. Idag när jag gick förbi akvariet höll Äppelsnäckorna på för fullt på framrutan!

          En armlängd därifrån hade jag min kamera.

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00214.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,7 KB
ID: 2116964

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00211.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,0 KB
ID: 2116965

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00215.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,0 KB
ID: 2116966

          Nu hoppas jag på att jag ska kunna se och fota äggläggningen

          Någon som vet hur långt tid det tar tills de lägger ägg??
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Caysa
            • December 2009
            • 13

            #35
            Vilka jättefina snäckor du har! Kul med så många bebisar :-)
            Jag såg en söt liten mal på rutan i inlägg #31, bild 8 tror jag det var, vad är det för sort?

            Mvh Caysa

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #36
              Ursprungligen postat av Caysa
              Vilka jättefina snäckor du har! Kul med så många bebisar :-)
              Jag såg en söt liten mal på rutan i inlägg #31, bild 8 tror jag det var, vad är det för sort?

              Mvh Caysa
              Tack! Hoppas att alla snäckor överlever Verkar inte vara svåra att föda upp.

              Den som sitter på framrutan är en Gastromyzon ctenocephalus, Borneo Sucker. http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1028&SOK=1
              Det är ingen mal, det är något annat. Grönling tror jag de heter.
              Finns fler andra Som liknar Borneo Suckern.
              Beaufortia
              kweichowensis och Beaufortia leveretti
              Googla på deras latinska namn på nätet så får du se riktigt snygga bilder

              De är jätte söta och livliga som trivs bra i större grupper De gillar att "sola" på platta stenar och gräva i fin sand.
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Caysa
                • December 2009
                • 13

                #37
                Aha, tack för svaret, ruggigt söta är dom :-) Får ta och kolla upp dem.

                Mvh Caysa

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #38
                  Ursprungligen postat av Caysa
                  Aha, tack för svaret, ruggigt söta är dom :-) Får ta och kolla upp dem.

                  Mvh Caysa
                  Gör så Det finns de andra som är dyrare, de heter Kina något, De är jätte fina oxå, men dyrare i pris.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #39
                    Med mobilkameran lyckades jag få tag på hyfsade bilder på snäckbäbisarna, eller heter det snäcklingar eller kanske snäckyngel

                    Ser ni de små tentaklerna Är de inte söta!
                    Klicka på bilden för större version

Namn: img 982.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,3 KB
ID: 2116994

                    Klicka på bilden för större version

Namn: img 972.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,8 KB
ID: 2116995

                    Klicka på bilden för större version

Namn: img 975.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,8 KB
ID: 2116996

                    Klicka på bilden för större version

Namn: img 967.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,3 KB
ID: 2116997

                    Klicka på bilden för större version

Namn: img 979.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,8 KB
ID: 2116998

                    De börjar få samma färg som föräldrarna. Matar de med lite av varje, Byter vatten varja dag.
                    De är så himla söta! märkt att föräldrarna varit igång igen och börjat lekt.
                    Ska bli skoj att se om det blir fler kokonger.

                    Bör man undvika att ha andra Äppelsnäckor av olika färger i samma kar. Kan de blanda sig i färgerna?
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • esoxlucius74
                      • October 2009
                      • 493

                      #40
                      Jag kör med "Snäcklingar" Det låter gulligt!
                      360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                      16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                      Kommentar

                      • Linda_A
                        • March 2005
                        • 1479

                        #41
                        Vilken härlig tråd! De är verkligen dundersöta!
                        //Linda

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          #42
                          Nubi, har du plastlådan med äggen stående på lysrampen? Jag gjorde nämligen precis som du och tog upp en äggklase och la på en frigolitbit i en liten plastlåda. Men sätter jag den direkt över lysrören så känns det som att det blir väldigt varmt. Och sätter jag den i ett hörn så känns det som att det blir lite för kallt.

                          Har redan ett helt gäng småsnäckor som man nu börjar se i karet men man ser redan nu att deras skal inte kommer att bli så fina och jag har ingen lust att slänga ner kalk i mitt SA-kar. Därför tänkte jag plocka ut de här och låta dem växa upp i en annan liten balja istället.

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #43
                            Ursprungligen postat av Linda_A
                            Vilken härlig tråd! De är verkligen dundersöta!
                            Tack!
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #44
                              Ursprungligen postat av myslas
                              Nubi, har du plastlådan med äggen stående på lysrampen? Jag gjorde nämligen precis som du och tog upp en äggklase och la på en frigolitbit i en liten plastlåda. Men sätter jag den direkt över lysrören så känns det som att det blir väldigt varmt. Och sätter jag den i ett hörn så känns det som att det blir lite för kallt. .
                              Jag har en genomskinlig matlåda. Tyckte att glasslådan jag hade tidigare inte var bra, såg inte de småttingarna förutom vid VB.
                              Jag håller med om man får ett intryck att det måste bli jätte varmt i det lilla vattnet. Det är några grader varmare än i akvariet. Men de verkar inte må dåligt av det. Magkänslan säger att jag gör rätt.

                              Lysarmaturen jag har har bara ett lysrör och på den sidan där matlådan står blir det inte lika varmt.
                              Nu lyser mitt kar från 07-11, släkt mellan 11-13, tänd 13-21.
                              Vet inte om det är RÄTT, men jag gör så.

                              Jag byter vatten till de en gång om dagen, ibland blir det två, beroende på vad jag har gett de för mat.

                              Ursprungligen postat av myslas
                              Har redan ett helt gäng småsnäckor som man nu börjar se i karet men man ser redan nu att deras skal inte kommer att bli så fina och jag har ingen lust att slänga ner kalk i mitt SA-kar. Därför tänkte jag plocka ut de här och låta dem växa upp i en annan liten balja istället.
                              myslas= Jag har inte äppelsnäck-lingarna i akvarium änn, Läste att de kan drunkna om de inte når upp till vattenytan, när de är så små.
                              Ändå har jag sett flera som är i 225 (??) hur de kommit dit vet jag ej.

                              Jag kör med terrarium kalksten, kalksköldpadda de som ser ut som små sköldpaddor, Broccoli, och äggskal i en liten skål direkt i karet. Allt jag matar det stora karet får de små snäck-lingarna oxå

                              Det fanns en tid då jag märkte på snäckorna att deras skal var fula, efter att ha börjat mata 2-4 ggr i veckan med Broccoli och köpt kalksten verkar det fula skalet bli bättre

                              Jag har två st Ap. Borelli i det karet, och de går på äggskalet, äggulan, Broccoli och kalksköldpaddan lika mkt som de andra fiskarna. Har inte märkt någon förändring på de.

                              Det är första gången jag har Äppelsnäckor och första gången de lägger ägg. Så jag är ingen expert!
                              Jag har frågat en massa zoopetare och sen provat mig fram.

                              Med tanke på de misslyckande försök jag haft med fisk "odling" så måste jag väl lycka med något
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • myslas
                                • February 2008
                                • 672

                                #45
                                Ursprungligen postat av Nubi
                                Jag har en genomskinlig matlåda. Tyckte att glasslådan jag hade tidigare inte var bra, såg inte de småttingarna förutom vid VB.
                                Jag håller med om man får ett intryck att det måste bli jätte varmt i det lilla vattnet. Det är några grader varmare än i akvariet. Men de verkar inte må dåligt av det. Magkänslan säger att jag gör rätt.

                                Lysarmaturen jag har har bara ett lysrör och på den sidan där matlådan står blir det inte lika varmt.
                                Nu lyser mitt kar från 07-11, släkt mellan 11-13, tänd 13-21.
                                Vet inte om det är RÄTT, men jag gör så.

                                Jag byter vatten till de en gång om dagen, ibland blir det två, beroende på vad jag har gett de för mat.



                                myslas= Jag har inte äppelsnäck-lingarna i akvarium änn, Läste att de kan drunkna om de inte når upp till vattenytan, när de är så små.
                                Ändå har jag sett flera som är i 225 (??) hur de kommit dit vet jag ej.

                                Jag kör med terrarium kalksten, kalksköldpadda de som ser ut som små sköldpaddor, Broccoli, och äggskal i en liten skål direkt i karet. Allt jag matar det stora karet får de små snäck-lingarna oxå

                                Det fanns en tid då jag märkte på snäckorna att deras skal var fula, efter att ha börjat mata 2-4 ggr i veckan med Broccoli och köpt kalksten verkar det fula skalet bli bättre

                                Jag har två st Ap. Borelli i det karet, och de går på äggskalet, äggulan, Broccoli och kalksköldpaddan lika mkt som de andra fiskarna. Har inte märkt någon förändring på de.

                                Det är första gången jag har Äppelsnäckor och första gången de lägger ägg. Så jag är ingen expert!
                                Jag har frågat en massa zoopetare och sen provat mig fram.

                                Med tanke på de misslyckande försök jag haft med fisk "odling" så måste jag väl lycka med något
                                Ok, då får de väl stå lite ovanför ena lysröret så får jag se hur det blir. Få väl kolla med termometer hur varmt det blir. Jag har ju 180W fördelat på fyra lysrör till mitt akvarium men kan se till så att lådan bara står ovanför ett av dem.

                                Jag hittade min första klase vid jul och den kläcktes någon vecka in på nyåret. Jag lät den sitta kvar och några stycken har uppenbarligen klarat sig i mitt 420-liters där det bland annat går Nyckelhålsciklider som brukar vara ganska glada i småsnäckor.

                                Lite kul och se vilka färger det blir på mina för övrigt för jag har fem stycken vuxna snäckor i fyra olika färger i karet.
                                Senast redigerad av myslas; 22 January 2010, 15:17.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...