Odling på Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    hehe, jag sitter på jobbet, kliver av om 7 timmar, så det finns inte mkt att göra för tillfället.
    Jag brukar vara snabbare med mina svar, men nu när akvariet ligger på lågsidan (alla förutom ett 40l är avstängda) så är jag inte lika aktiv som tidigare.
    Abstinens har jag däremot. Hemskt att vakna upp och inte se en enda fisk.

    Mina prickiga bebisar är nu Lila/Blåa och det är en salig blandning av färg i det 40l karet.

    Kokongerna blir mkt mer mörkare i färgen, och mer porösa, då vet man att det är nära. Jag vet att det ska ligga en bild på denna tråd på ett par kokonger som har olika "datum", dvs när de kläcks.

    VD jag har 3 kokonger nu i mitt 40l. Jag har 1 stor hona och 2 småttingar, vad är oddsen att de två småttingarna skulle gå och bli hanar :P
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      Ursprungligen postat av Nubi
      VD jag har 3 kokonger nu i mitt 40l. Jag har 1 stor hona och 2 småttingar, vad är oddsen att de två småttingarna skulle gå och bli hanar :P
      Vad är det med ditt kar?
      I mitt kar blir alla sterila utom zebrafiskarna.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        hahaah =) Karisma, harmoni och loove
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Jag ska testa med en romantisk middag men har inte riktigt löst det där med levande ljus i miniatyrform under vattnet.
          Kan ju vara skillnaden att du använder bikarbonat men inte jag?
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Jag ska testa med en romantisk middag men har inte riktigt löst det där med levande ljus i miniatyrform under vattnet.
            Kan ju vara skillnaden att du använder bikarbonat men inte jag?
            jag har samma problem...inga snäcklingar här inte

            jag kör med bikarbonat så jag tror inte att det är det som är problemet, eller?

            Vi har det inte tillräckligt romantiskt i våra kar, det är det som är felet
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Tinka
              • February 2010
              • 63

              Vaknade till kl 5 och smög ut för att kolla mina äpplen då en rosa snäcka var uppe i luftspalten igår kväll och kollade läget, tänkte det kanske var en ny korv på g och japp, det var det! Fick se heöa förloppet! va häftigt!!!!!
              Så nu hänger 2 korvar här!

              Pia, tror inte heller det har med bikarbonat o göra, vet inte vad det är som får igång dem riktigt.... Jag matade dem med allt möjligt gott, fixade större luftspalt osv men inget hände. Så när jag var iväg 2 veckor i Grekland o de bara blev matade varannan dag så minsann hände det.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                Ursprungligen postat av PiaJo
                jag har samma problem...inga snäcklingar här inte

                jag kör med bikarbonat så jag tror inte att det är det som är problemet, eller?

                Vi har det inte tillräckligt romantiskt i våra kar, det är det som är felet
                Verkar som det och visst är det inte någon romantisk stämning i mitt kar, om nu inte kärlek börjar med bråk det vill säga.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Hallå mina äppelsnäckor lägger ägg som galningar. i 900 liters är ju karet öppet, men dom lägger på btn-bakgrunden och akvariekanten, så att snäcklingarna kommer ner i vattnet när dom kläcks.
                  Och dom har börjat kläckas som bara faen!
                  2 kokonger är tomma nu om nån vecka ser man väl hur det kryllar av snäcklingar
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Jag kanske pressar mina snäckor så hårt att vissa genetala funktioner helt enkelt inte vill hänga med när det vankas myspys.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Jag kanske pressar mina snäckor så hårt att vissa genetala funktioner helt enkelt inte vill hänga med när det vankas myspys.
                      Har du täckglas?? hur stort är utrymmet mellan vatenytan och täckglaset?
                      Är det för trångt så lägger dom inte ägg:/
                      Bröva sänk vattennivån, mixtra med temperatur, foder, vattenberedning (kör mkt med easylife, vilket dom ser ut att gilla)
                      Pröva att ha extra skitigt vatten (hoppa några VB:n) Extra rent vatten (Byt mer än vanligt) osv osv...
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Täckglas uppe nu i värmen, vattenivån är varierande med avdunstning så +/-10cm kant och temperatur 24-27 (Sewelliorna gillar inte värmen nu). De hinner endast till grönsaker utav de saker som jag slänger i, broccoli verkar bäst. Vattenberedning har jag ingen men det skulle kunna vara bra.
                        Ibland tror jag att jag har kokonger, men så är det undersidan av frogbiteblad som fastnat på rutan.
                        Alla andra snäckor förökar sig så visst borde äpplena också kunna det, jag är otålig!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          tror att äppelsnäckor är känsligare än vad man tror...
                          I mitt 200 liters så växer dom ganska långsamt Och egentligen inget tecken på att dom ens vill föröka sej, Men då har jag också 1cm mellan vatten och täckglas, så dom har väl gett upp.

                          Idetta karet får dom grönsaker var tredje dag typ.

                          I räkkaret är växer dom också rätt så dåligt. Och är väldigt inaktiva, säkert pga att det är typ 20 grader i vattnet.
                          Där får dom mat typ ibland...
                          Men endast maltabletter.
                          Där har utrymme till ägg men dom vill inte lägga...

                          I 900 liters har dom alger alger, riktigt strömt vatten, mkt utrymme, 27 grader (tror jag)
                          Och dom växer och lägger ägg som galningar.
                          Där får dom mat och var tredje dag plus alla alger alger som dom kalasar på.
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • cavelzini
                            • October 2009
                            • 318

                            Joo jag fattar inte riktigt varför äppelsnäckorna inte vill lägga ägg, Spixi lägger ju ägg som busen i det karet och de är ju en typ av äppelsnäcka, största skillnaden då att de lägger sina ägg under vatten.

                            Får helt enkelt testa att öka luftspalten men det får bli vid senare tillfälle då kakaduorna har släppt ut ynglen ur grottan idag och mer eller mindre jagat upp alla andra fiskar i hörnen...så det känns lite taskigt att minska det utrymme de får ännu mer just nu

                            Det verkar som om det flesta invånarna är nöjda och glada iaf. Äppelsnäckorna pippar istort sett hela tiden men de vill inte lägga några ägg

                            Kommentar

                            • cavelzini
                              • October 2009
                              • 318

                              Äntligen en kokong!!!

                              Härligt!! hittad en kokong för första gången nu

                              1:a kokongen http://img188.imageshack.us/i/011wk.jpg/

                              Verkar som det berott på att de har velat ha mer utrymme för äggläggningen.

                              Dels så har det ju varit så varmt de senaste dagarna så avdunstningen varit större än normalt + att jag har haft rampen tänd mycket längre för att hjälpa kakaduahonan att hålla koll på ynglen.


                              Detta i kombination har lett till att vattennivån är mycket lägre än den brukar va och nu dök den första kokongen upp säkert natt till idag men jag såg den inte förrän nu då den sitter på insidan av karet under rampen.

                              Har sprejat den nu men frågan är om jag ska försöka pilla bort den och lägga den på en flotte istället

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                Ursprungligen postat av cavelzini
                                Härligt!! hittad en kokong för första gången nu

                                1:a kokongen http://img188.imageshack.us/i/011wk.jpg/

                                Verkar som det berott på att de har velat ha mer utrymme för äggläggningen.

                                Dels så har det ju varit så varmt de senaste dagarna så avdunstningen varit större än normalt + att jag har haft rampen tänd mycket längre för att hjälpa kakaduahonan att hålla koll på ynglen.


                                Detta i kombination har lett till att vattennivån är mycket lägre än den brukar va och nu dök den första kokongen upp säkert natt till idag men jag såg den inte förrän nu då den sitter på insidan av karet under rampen.

                                Har sprejat den nu men frågan är om jag ska försöka pilla bort den och lägga den på en flotte istället
                                Ja det kan du gott och väl göra. Så länge du har kokongen på frgolitbiten i samma akvarie, och inte i en matlåda, speciellt inte när det är såhär varmt. Risken är att vattnet i matlådan t.ex. (funkar skitbra att kläcka kokonger i) är att vattnet avdunstar mkt snabbare och att vattentemp i matlådan blir för hög att snäcklingarna dör.
                                Så jag votar för att ha kokongen på en frigolitbit i akvariet
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...