350L - Diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #91
    Ah! Trist - men vi får önska dem bättre lycka nästa gång. Då kanske de har tuffat på sig och kan ge kakaduorna ett välflrtjänt tjyvnyp!
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #92
      Nu har jag läst igenom hela tråden.
      1.Fan vilken snygg ramp du gjorde Får man stjäla idén och design? (blir liiite annorlunda)
      2. Vilka fina Diskusar (trotts att jag inte är någon diskus fan)
      3. super fina fjärilar och kul att de triggades igång för lek efter diskusarnas lek

      Var försiktigt så du inte får HSB akvariesjuk, inte kul med två personer och ett akvarium ;-) Lycka till med diskuslekarna.
      Du kanske kan ha de elelr kakaduorna och fjärilarna i sovrums akvariet.
      Så diskusarna får ha ynglerna för sig själva
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Jim_J
        • October 2009
        • 254

        #93
        Ursprungligen postat av Pickles
        Ah! Trist - men vi får önska dem bättre lycka nästa gång. Då kanske de har tuffat på sig och kan ge kakaduorna ett välflrtjänt tjyvnyp!
        Ja, kakaduan är väl egentligen inget problem, men bägge föräldrarna hade fullt upp med att mota bort två bråkiga plattfiskkompisar nu har de hur som helst nya sprattlande larver

        Ursprungligen postat av Nubi
        Nu har jag läst igenom hela tråden.
        1.Fan vilken snygg ramp du gjorde Får man stjäla idén och design? (blir liiite annorlunda)
        2. Vilka fina Diskusar (trotts att jag inte är någon diskus fan)
        3. super fina fjärilar och kul att de triggades igång för lek efter diskusarnas lek

        Var försiktigt så du inte får HSB akvariesjuk, inte kul med två personer och ett akvarium ;-) Lycka till med diskuslekarna.
        Du kanske kan ha de elelr kakaduorna och fjärilarna i sovrums akvariet.
        Så diskusarna får ha ynglerna för sig själva
        Naturligtvis, blir bara glad att du gillade rampen

        Diskusarna ser bra ut, men de är ganska små och har nog inte färgat ut riktigt än. den minsta är ungefär 8 cm, och den största runt 12-13 cm.
        Siktar inte på att driva upp några yngel i det här akvariumet, men ett lekakvarium är på ingång
        HSB har redan fått en släng av akvariesjukan, så nu får vi komma överens om vad vi ska ha i karen... Kan bli långa diskussioner
        160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
        350L Diskus
        160L Vattenskalle (lejonhuvud)

        Kommentar

        • Jim_J
          • October 2009
          • 254

          #94
          Här har det inte hänt så mycket fram tills igår. En av de största hanarna fick förstoppning och dog. Hade sett att han betedde sig underligt någon dag innan, och åt dåligt. Igår åt han ingenting, och jag såg att buken var uppsvälld på honom, så jag tog honom till en egen balja.
          Åkte runt till diverse apotek utan att få tag på magnesiumsulfid och när jag kom hem hade han dött.

          Varför får fiskar förstoppning? Vad kan man göra för att det inte ska hända?
          160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
          350L Diskus
          160L Vattenskalle (lejonhuvud)

          Kommentar

          • quattromaniac
            • June 2010
            • 286

            #95
            Tråkigt att höra
            En av mina råkade ut för förstoppning men det löste sig. Gissar att det berodde på att de hade flaggelater.
            En fick ju även hål i huvetsjukan och båda problemen är symptom på flaggelater.
            Hur skiter dina? Sitter det ihop som en sträng å kan vara vitaktig?

            Se denna länk!
            Senast redigerad av quattromaniac; 13 August 2010, 13:21.
            Vårt nya sällskap/diskuskar
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

            Kommentar

            • Jim_J
              • October 2009
              • 254

              #96
              ja, riktigt trist detta.... Det känns nästan som när familjens hund dog, riktigt sorgligt detta...

              Mina skiter korta, tjocka och färggranna korvar så flaggelater misstänker jag inte. Dissekerade diskusen igår, och tarmarna var fulla men inga maskar eller något annat konstigt. Luktade ganska illa däremot.

              Hans hona åker runt deras revir och kollar hela tiden, nästan som att hon sörjer... Usch, vill inte ens titta dit.

              Hur löste du det med förstoppningen? Medicinerade du någonting, eller löste det sig självt?
              160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
              350L Diskus
              160L Vattenskalle (lejonhuvud)

              Kommentar

              • quattromaniac
                • June 2010
                • 286

                #97
                Hittade ett skumt tipps om att mata med röda mygglarver! Det kunde få igång magen igen typ....
                Vet inte om det var larverna eller något annat, men den åt massor och ca 30min senare började magen bli mindre
                Vårt nya sällskap/diskuskar
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                Kommentar

                • Jim_J
                  • October 2009
                  • 254

                  #98
                  Då ska jag införskaffa lite röda mygglarver och lägga på hyllan, samt magnesiumsulfat ifall det skulle behövas Tack för tipset
                  160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                  350L Diskus
                  160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                  Kommentar

                  • puffer
                    • June 2010
                    • 68

                    #99
                    Snyggt kar, det är ju inte utan att man blir lite sugen på diskusar när man kollat igenom den här tråden

                    Lycka till med leken!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av quattromaniac
                      Hittade ett skumt tipps om att mata med röda mygglarver! Det kunde få igång magen igen typ....
                      Vet inte om det var larverna eller något annat, men den åt massor och ca 30min senare började magen bli mindre
                      Röda mygg är inget bra foder genom att det dels är näringsfattigt och mest innehålller vatten, det är allergiframkallande, larverna lever normalt i extremt skitigt vatten så det finns risk för att det drar in sjukdomar. Därför använder jag aldrig röda mygg.

                      Däremot så luktar det tydligen gott (för fiskarna) så det kan få matvägrande fiskar att börja äta. För även om det mest är extremt dyrt vatten så är det ju bra om matvägrande fiskar kan stimuleras till att äta - för har de väl börjat äta denna skit så äter de säkert snart också riktigt fiskfoder
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Jim_J
                        • October 2009
                        • 254

                        Ursprungligen postat av puffer
                        Snyggt kar, det är ju inte utan att man blir lite sugen på diskusar när man kollat igenom den här tråden

                        Lycka till med leken!
                        Tack, tack Diskusar är något jag varmt kan rekommendera. Nu har ju inte jag någon större erfarenhet, men de är fruktansvärt trevliga! lite som hundar, äta, skita och föröka sig... Det är livet det

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Röda mygg är inget bra foder genom att det dels är näringsfattigt och mest innehålller vatten, det är allergiframkallande, larverna lever normalt i extremt skitigt vatten så det finns risk för att det drar in sjukdomar. Därför använder jag aldrig röda mygg.

                        Däremot så luktar det tydligen gott (för fiskarna) så det kan få matvägrande fiskar att börja äta. För även om det mest är extremt dyrt vatten så är det ju bra om matvägrande fiskar kan stimuleras till att äta - för har de väl börjat äta denna skit så äter de säkert snart också riktigt fiskfoder
                        Borde inte eventuella parasiter och bakterier vara döda för länge sedan när maten är fryst?
                        Använder inte heller röda mygglarver, men vita använder jag som lördagsgodis till firrarna.

                        Annars händer inte speciellt mycket, men har fått låna ett till kar som jag tänkte försöka dra upp lite yngel i. köket fick bli den givna placeringen

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6969.jpg
Visningar: 1
Storlek: 746,7 KB
ID: 2126512
                        160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                        350L Diskus
                        160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                        Kommentar

                        • quattromaniac
                          • June 2010
                          • 286

                          Ahhh...
                          Jag lär nog oxå skaffa nått mindre kar. Kan vara bra att ha om man behöver ha nån fisk för medicinering el. dyl. Ångrar att jag slängde de jag hade vid flytten Nu sitter man fast med ETT akvarium.....
                          Angående röda mygglarver så finns massor av info skrivet här på zoopet + övriga nätet. Inte bra helt enkelt, men omtyckt av fiskarna.
                          Vårt nya sällskap/diskuskar
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                          Kommentar

                          • Jim_J
                            • October 2009
                            • 254

                            Ursprungligen postat av quattromaniac
                            Ahhh...
                            Jag lär nog oxå skaffa nått mindre kar. Kan vara bra att ha om man behöver ha nån fisk för medicinering el. dyl. Ångrar att jag slängde de jag hade vid flytten Nu sitter man fast med ETT akvarium.....
                            Angående röda mygglarver så finns massor av info skrivet här på zoopet + övriga nätet. Inte bra helt enkelt, men omtyckt av fiskarna.
                            Fler kar är ALLTID bra att ha har jag upptäckt Tänkte limma ihop några små för att få till några kulturer med Moina, verkar vara ett helt okej levandefoder. Har även beställt artemia som kommer snart hoppas jag.

                            Idag var jag och köpte 5 st O. Affinis (enligt affären). Har inte hunnit gjort någon riktig artbestämmelse än. Hoppas de ska kunna hjälpa mig i kriget mot algerna...
                            160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                            350L Diskus
                            160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                            Kommentar

                            • quattromaniac
                              • June 2010
                              • 286

                              Detta kanske hjälper!
                              Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                              Jag slängde ett 240liters (repigt) och ett litet yngelkar........
                              Har varken förråd eller garage ännu
                              Vårt nya sällskap/diskuskar
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                              Kommentar

                              Arbetssätt...