Storstädning i artkaoset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pereli

    • March 2005
    • 269

    Storstädning i artkaoset

    Hej alla projekt fans!

    Efter att ha smygläst en hel del projekttrådar sedan 2005, så är det kanske på tiden att jag bidrar med en eget litet projekt.
    Genom att ha läst många av era fantastiskt fina projekt, så har jag blivit inspirerad att göra något åt mitt kaos av alla arter jag samlat på mig under några år. Eftersom det blivit en hel del impulsköp av fiskar, så är det allmän fiskröra i mina akvarium.
    Efter att ha plågat min sambo genom att ställa in minst ett akvarium per rum så är det nog dags att avveckla några av dom mindre.
    Så efter lite räknande kom jag fram till att 112l + 54l = 240l
    Och av en händelse så råkade jag svänga in på Hornbach när vi var ute och åkte, där det av en slump råkade finnas ett 240l Juwel akvarium med tillhörande bänk som jag lyckades klämma in i min Seat Leon.
    Eftersom jag är nästan 2 meter lång och smidig som ett kassaskåp så var det en upplevelse att få räta ut benen när vi kom hem efter 3 mil med knäna i hakan. Lite bilder kommer att dyka upp så småningom. /Per
    Min fotoblogg

    http://whiteeaglephoto.blogspot.se/
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    vilka fiskar har du då?

    Kommentar

    • Ludde87
      • July 2009
      • 146

      #3
      Ursprungligen postat av pereli
      Hej alla projekt fans!

      Och av en händelse så råkade jag svänga in på Hornbach när vi var ute och åkte, där det av en slump råkade finnas ett 240l Juwel akvarium med tillhörande bänk som jag lyckades klämma in i min Seat Leon.
      Eftersom jag är nästan 2 meter lång och smidig som ett kassaskåp så var det en upplevelse att få räta ut benen när vi kom hem efter 3 mil med knäna i hakan. Lite bilder kommer att dyka upp så småningom. /Per
      Hahaha! Vad gör man inte för sitt intresse! Har du någon plan på hur du ska dela upp fiskarna? Efter världsdel eller liknande? Det blir lätt fisksoppa när det nu finns så många fina, fascinerande fiskar att välja mellan!

      Har väl själv fått lite av en fisksoppa med lyrstjärtblackmolly, limia, platy, sebrafiskar, leoparddanio (som tror att de är sebrafiskar och går i stim med dem), kuhliålar, ancistrusmalar och flying fox... De bor i ett 170 liters, och det vore nog snyggare egentligen att ha färre fiskar av lite större storlek... Fast det blir ju roligare för fiskarna att vara små fiskar i ett stort akvarium .
      160 liters sällskapsakvarium

      Kommentar

      • pereli

        • March 2005
        • 269

        #4
        Tänkte börja med att flytta ihop alla tetror till det nya 240l akvariet. Idag har jag dessa tetror spridda över 3 akvarier.
        15st Kardinatetra
        15st Svart Neontera
        10st Koppartetra
        20st Rödmunstetra
        10 st Sorgmanteltetra
        Sen kommer det att vara ett gäng Ancistrusar och äppelsnäckor tillsammans med tetrorna.
        Sen kommer några Fjärilsciklider och Kakaduaciklider att få bo tillsammans med några L-malar i min 50cm kub.
        Efter det återstår det att städa upp resten av blandningen i 375l karet./Per
        Min fotoblogg

        http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18957

          #5
          Det skall bli spännande att få kolla hur du får ihop grejerna. Har du några bilder så släng gärna in dom - det är alltid lika kul att se lite nya kar!

          Kommentar

          • pereli

            • March 2005
            • 269

            #6
            Här kommer lite bilder på det nya akvariet under uppbyggnad. /Per
            Bifogade filer
            Min fotoblogg

            http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

            Kommentar

            • travianplayer
              • October 2009
              • 1201

              #7
              Ursprungligen postat av pereli
              Här kommer lite bilder på det nya akvariet under uppbyggnad. /Per
              det ser ju bra ut! fortsätt så!
              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

              Kommentar

              • pereli

                • March 2005
                • 269

                #8
                Så här ser det ut när jag stoppat in lite inredning från de avvecklade karen.
                Eftersom sambon hade lite Greklands inspirerat tema på det gamla 54l akvariet fick hon inreda det högra hörnet vid filtret ./Per
                Bifogade filer
                Min fotoblogg

                http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                Kommentar

                • pereli

                  • March 2005
                  • 269

                  #9
                  Har ägnat en stor del av kvällen med att jaga tetror från kuben och 375l karet. En uppgift som kräver list och kvicka rörelser med håven.
                  Lyckades få tag i 90% av beståndet innan jag gav upp och vilade ut framför TV:n med Frölunda-Färjestad. Fler bilder dyker upp under morgondagen. /Per
                  Min fotoblogg

                  http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                  Kommentar

                  • pereli

                    • March 2005
                    • 269

                    #10
                    Så här ser det ut nu. Tar tacksamt emot synpunkter på inredning, förslag på växter etc../Per
                    Bifogade filer
                    Min fotoblogg

                    http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • Rockdoll
                      • October 2009
                      • 351

                      #11
                      Ursprungligen postat av pereli
                      Så här ser det ut nu. Tar tacksamt emot synpunkter på inredning, förslag på växter etc../Per
                      jag tycker att det ser snyggt ut. Ser faktiskt riktigt häftigt ut med den blå sanden i hörnet

                      Är det bara olika tetror i nu? Jag tycker nog att du ska hålla dig till småfisk iaf, blir rätt snyggt så.

                      Kommentar

                      • pereli

                        • March 2005
                        • 269

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rockdoll
                        jag tycker att det ser snyggt ut. Ser faktiskt riktigt häftigt ut med den blå sanden i hörnet

                        Är det bara olika tetror i nu? Jag tycker nog att du ska hålla dig till småfisk iaf, blir rätt snyggt så.
                        Jo, det är 5 sorters tetror plus några egen odlade ancictrusar. /Per
                        Min fotoblogg

                        http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

                        Kommentar

                        • JacobT
                          • January 2009
                          • 573

                          #13
                          snyggt
                          ><(((*>
                          *> MVH jacob
                          ><(((*>

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Snyggt kar, men som du själv märker så finns det bara fisk i den nedre delan av akvariet. Ser tomt ut i övre delen. Fixa lite flytväxter och några fiskar i den övre delen.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • Rockdoll
                              • October 2009
                              • 351

                              #15
                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Snyggt kar, men som du själv märker så finns det bara fisk i den nedre delan av akvariet. Ser tomt ut i övre delen. Fixa lite flytväxter och några fiskar i den övre delen.
                              Lite flytväxter skulle vara snyggt! Och kanske ett gäng bilbukar? De ser rätt skoj ut ^^

                              Kommentar

                              Arbetssätt...