Modifiera en juwel ljusrörsramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seco

    • November 2008
    • 125

    Modifiera en juwel ljusrörsramp

    En liten fundering jag har fått.
    Jag har en standard ljusrörsramp från Juwel med 2st 54W T5 rör i.
    Dessa rör är 1047mm långa vilket gör att man bara kan köpa rör från just Juwel.

    Om man vill bygga om rampen så att den passar till standardlängder (vad det nu är för storlek) kan man bara bända loss dom vita plast fästena och flytta dom det antal millimeter som skulle behövas och sedan limma fast?

    Någon som har försökt sig på en sådan operation?
  • pello
    • May 2008
    • 109

    #2
    Ursprungligen postat av Seco
    En liten fundering jag har fått.
    Jag har en standard ljusrörsramp från Juwel med 2st 54W T5 rör i.
    Dessa rör är 1047mm långa vilket gör att man bara kan köpa rör från just Juwel.

    Om man vill bygga om rampen så att den passar till standardlängder (vad det nu är för storlek) kan man bara bända loss dom vita plast fästena och flytta dom det antal millimeter som skulle behövas och sedan limma fast?

    Någon som har försökt sig på en sådan operation?
    Är du säker på att du vet skillnaden mellan T5 och T8.
    Jag tycker 54W låter som en standardeffekt för T5 och borde därmed finnas hos alla.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Juwel har en egen längd på sina T5 rör, så det är bara deras egna fattiga utbud som gäller om man vill köpa nya rör...
      Längden på Juwels 54w är 1047mm medans "standardlängden" på T5 54w är 1150mm.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • pello
        • May 2008
        • 109

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Juwel har en egen längd på sina T5 rör, så det är bara deras egna fattiga utbud som gäller om man vill köpa nya rör...
        Längden på Juwels 54w är 1047mm medans "standardlängden" på T5 54w är 1150mm.
        Usch.
        Då vet jag att jag aldrig ska handla Juwellyse.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, Juwel har nog bitit sig själva i svansen. De tror att de får folk att köpa fler av deras rör, men istället blir nog resultatet att folk genomskådar dem, och tycker att det är en ful metod att få folk att köpa deras rör, så det blir nog t.o.m så att de inte bara förlorar pengar på rören, utan även på akvarierna, eftersom nog många väljer bort Juwelkar av just den anledningen.

          För övrigt så har ramperna på båda mina Juwelkar pajat. Rampen till mitt Juwel Rio 240 gick sönder för ett antal år se´n, en eldosa i den blev för varm, så plasten började smälta, och den var på väg ner i vattnet, såg det när det var några cm kvar till vattenytan. Och rampen till mitt Juwel Rio 180 blev glapp och la av inte alls långt efter köpet. Båda akvarierna har nu vanliga ramper, 240-rampen var omdesignad när min gamla pajade, så en ny så´n gick inte att köpa.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Seco

            • November 2008
            • 125

            #6
            Tänkte mest praktiskt när jag köpte mitt akvarie. Möbel och allt i ett packet.
            Men det där med ljuset var ju ett klar minus.
            Då jag är novis på det här med akvarium försöker jag att läsa en del tips här på Zoopet för att kunna skapa en ännu bättre miljö, men när jag kommer till ljuset så blir dom tipsen ganska meningslösa, eftersom det inte finns något alternativ.

            Tänkte därför att det kanske är lätt att fixa genom att bända loss fästena och flytta dom X-antal mm och sedan limma fast dom med limpistol så kanske man kan använda standardrör.
            Men är inte så hemma på tekninken, är det bara länden som skiljer eller skiljer sig rören åt i ändarna också från standard?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Varför inte köpa ramp med T8-rör isf?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...