70*70*70 Kub SA-Första Projekt! (med skada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    Ursprungligen postat av hannesc
    ne jag låter inte mina nauplier leva mer än max 1 dag efter de kläckts. de tappar väl näringsvärdet rätt fort?
    Beror ju på om de får i sig mat eller inte. Det de äter, det blir näringsvärdet och spirulina är bra ur den synpunkten. Det är för mina större yngel som verkar mer sugna på de nauplier som växt till sig en smula.

    Däremot så är näringsvärdet (protein och fetthalten) betydligt högre hos de nykläckta nauplierna än för de vuxna Artemierna, vilket naturligtvis beror på att de senare inte har någon gulesäck kvar. Men de är ett utmärkt foder, som är mycket välsmakande och intressant att jaga efter för litet större fiskar. De innehåller också födoämnespartiklar i tarmarna, bestående av det de utfodrats med. Om du gett dem spirulinaalger exempelvis, får dina fiskar ett nyttigt tillskott av "grönfoder" på detta vis samtidigt som de äter själva Artemiadjuret.
    Senast redigerad av VisualDarkness; 03 April 2011, 23:11.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      aha. okej då vet jag.


      anyhow.
      vakna i morse o vänder mig om. då håller två par på att putsa blad på två olika ställen.
      så det är nog två nya lekar på gång. samtidigt som multispinosus håller på att göra rent på en rot långt bak i karet.
      så nu ser ni att det är tre par scalarer

      Bifogade filer

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        För jädra gôtt att se ditt lummiga kar, Hannes! Det är la härligt när det är lite action i baljorna?
        Var hemma hos polaren förra veckan, som har tre stöddiga Blue Honey-par, lek på alla tre paren samtidigt i 720-baljan. Riktigt fränt att kolla på!
        Nu har du snart yngelvallning också - det blir ännu mer kul att kolla på - ha kameran beredd!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          tackar mats!
          ja det är härligt som tusan

          häftigt med flera par som leker samtidigt. precis som du säger så blir de kanonkaxiga o det är helt annan dynamik nu än för nån månad sen i karet.

          som du kanske såg tidigare i tråden så har jag snart frisimmande yngel som jag tagit o kläckt artificiellt.

          får se om de lyckas kläcka några ägg i stor-kuben.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av hannesc
            tackar mats!
            ja det är härligt som tusan

            häftigt med flera par som leker samtidigt. precis som du säger så blir de kanonkaxiga o det är helt annan dynamik nu än för nån månad sen i karet.

            som du kanske såg tidigare i tråden så har jag snart frisimmande yngel som jag tagit o kläckt artificiellt.

            får se om de lyckas kläcka några ägg i stor-kuben.

            Aha, jag hade missat bilden på yngelhögen, du kanske skriver det tidigare i tråden - men var det av någon särskild anledning som du kläckte artificiellt?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              har haft 3-4 lekar i kuben på två veckor nu, o varje gång så försvinner äggen. så jag tänkte jag testar ett experiment o se om jag kan kläcka artificiellt. har aldrig gjort det förr.

              dock är jag en förespråkare av att föräldraran bör ta hand om ynglena första tiden innan man för över de till ett yngel-kar. så vi får se hur jag gör med denna kullen.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av hannesc
                har haft 3-4 lekar i kuben på två veckor nu, o varje gång så försvinner äggen. så jag tänkte jag testar ett experiment o se om jag kan kläcka artificiellt. har aldrig gjort det förr.

                dock är jag en förespråkare av att föräldraran bör ta hand om ynglena första tiden innan man för över de till ett yngel-kar. så vi får se hur jag gör med denna kullen.

                Ja, vänta tills de har lekt 6-8-10 gånger, då blir det resultat!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  jo det är väl så. jag låter de bara leka på . tålamod har ju vi akvarister

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av hannesc
                    jo det är väl så. jag låter de bara leka på . tålamod har ju vi akvarister
                    Just precis - och då brukar det bli finfina resultat!

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      Kul med leken och fint kar med, växterna du har är vackra verkar trivas utmärkt
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Dina scalarer ser för roliga ut när de simmar runt i kuben, rejält uppnosiga! Det är som att de har et annat rörelsemönster än scalarer som bor grunt.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          ja de har de faktiskt! tänkt på det med. men jag gillart

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            bytte också till diskusfoder...granulat dock, du hade flingor va?
                            Och mina skalarer leker också som kaniner nu... ett nyblivet par (har bara lekt 3 gånger) och ett par som hängt tillsammans enda sen min brorsa hade dom...dom lekte hos honom några gånger, sen blev det uppehåll, sen kom dom till mej, inget hände, men detta foder fisk sprutt på dom
                            det senare paret lyckades få fram en liten vibrerande hög, vid senaste leken, men hungriga tetror gjorde slut på dom

                            Men när de 2 paren råkar leka samtidigt, jävlar vad drag det är. hanarna står och rycker mot varandra, för att ibland jag sina honor... typ "Vakta äggen kvinna!" och alla andra fiskar trycker nervöst i andra halvan av karet
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              nope. granulat.

                              a det är skithäftigt att se hur kaxiga de är. men hos mig är honorna jäkligt stöddiga med. det är ofta de som är ute o jagar bort nån annan

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                frisimmande

                                Kommentar

                                Arbetssätt...