70*70*70 Kub SA-Första Projekt! (med skada)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    aa jag kommer de nog låta gå första gångerna. men hittar jag plats så bygger jag en lekkub till dom. skulle 40-kub funka eller behöver man gå upp på 50? eller kanske bxhxd=40x50x40 funka? så man får höjden asså?

    bara som lek kub asså. när leken är över åker ju paret tillbaka i 70-kuben kommer ju itne göra detta hela tiden utan bara för att kanske dra upp en eller två kullar.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja, varför inte? Fixa en liten kub med, som du säger, åtminstone en höjd på 50 cm och låt ett par gå där och leka av sig några gånger. När de har en bra frisimmande svärm yngel som börjar få lite struktur kan du ju bara ta ur föräldrarna och släppa ner dom i 70-kuben igen och låta ynglen gå kvar i lek-kuben, så som du hade tänkt - det kan ju vara fränt att se hur ynglen växer upp!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        ja det var tanken nämligen. ( ska bara hitta plats i lgh. hmm...)

        o det borde ju bli en räött bra miljö för ynglena med om man inreder så att föräldrarna trivs. ett gäng spinkiga redmoore uppifrån o ner, o massa långa vallisar. lugnt flöde. bra lekmiljö?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Eller så gör du en enkel inredning med bara någon enstaka svärdbärare eller liknande.


          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            a det funkar ju det med. tänkte på at de gillar la att lägga ägg på långa blad va?
            grymma videor. redbacks?

            ne nu får de ta o para ihop sig här! bra sugen på att bygga akvarium :P

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Jag vet inte om det var "äkta" redbacks - men de hade iallafall någon röd redbackgen i sig - för samtliga blev knallröda/oranga på ryggen när de hetsade upp sig.
              Svärdplantsblad tycktes vara oemotståndliga för, åtminstone, de scalarer jag hade ur Kaj P:s grupp, de lekte även på jättevalisneria.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                okaj. vallisar o svärd it is. snacka om att gå lite händelser i förväg nu :P haha. de har ju itne ens parat ihop sig än. mardrömmen är ju om man fått 6 honor eller 6 hannar. men jag tror inte det. försöker titta på deras äggledarrör. du vet trubbigt vs spetsigt. o jag tror jag hittat minst två honor iaf

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Men har de redan fällt ut rören är det ju inte långt kvar!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    mjaoo nån har gjort det. lite grann :P

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      är det nån som har koll på om man kan trigga lek på scalarer på nått sätt? köpte hem fryst artemia nu o matar med det för att se om det händer nått

                      har nån annan bra tips o ideer? typ max som fåt lek förr på sånna hära

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Ursprungligen postat av hannesc
                        är det nån som har koll på om man kan trigga lek på scalarer på nått sätt? köpte hem fryst artemia nu o matar med det för att se om det händer nått

                        har nån annan bra tips o ideer? typ max som fåt lek förr på sånna hära
                        Danne_85 fick ju flera lekar med sina också, inte för att han fick upp några frisimmande, men de lekta iaf.

                        Kallvattenbyte med rejäl matning efteråt skulle vara mitt tips.
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Peter1904
                          • February 2003
                          • 1079

                          Funkar det inte med kallvatten och mycket mat så är det bara att köra lite ordentlig regntidssimulering så blir det säkert fart på dom!

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            Ursprungligen postat av Marnat
                            Danne_85 fick ju flera lekar med sina också, inte för att han fick upp några frisimmande, men de lekta iaf.

                            Kallvattenbyte med rejäl matning efteråt skulle vara mitt tips.
                            Ursprungligen postat av Peter1904
                            Funkar det inte med kallvatten och mycket mat så är det bara att köra lite ordentlig regntidssimulering så blir det säkert fart på dom!
                            hmm byter alltid med kallvatten runt 40% men får la mata ordentligt då. nått specielt foder som kan trigga?

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              Ursprungligen postat av hannesc
                              hmm byter alltid med kallvatten runt 40% men får la mata ordentligt då. nått specielt foder som kan trigga?
                              Det allmänt avskydda röda mygg, kanske uppblandat med lite svarta och vita skulle jag tro kan trigga igång de flesta firrar.

                              Mata rikligt på tex morgonkvisten och sen kör du kallvattenbyte på eftermiddagen utan att pilla något i karet, stick alltså bara ner slangen typ så du stör fiskarna så lite som möjligt.
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                japp. så jag gör vattenbyte. får la köpa lite olika mygg då.

                                här kommer en lite film filmad med mobilen igårkväll.

                                nu får ni se lite av de bolivianska fjärilarna med. o scalarerna har vuxit till sig. Mutlishannen vaktar yngel långt bak till vänster. men han syns nog inte.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...