Äntligen min egen projekttråd! 375 l SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    *Möxar på sig så att där blir plats på spekulations-stubben* Ja, vilken menar jag egentligen? ; )

    Cryptoheros sajica helt klart. Det är väl egentligen den som är vanligast i handeln? Den är inte dåligt stilig, hur som helst, och människor verkar bli kära i den.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • putte90
      • July 2010
      • 62

      Cryptoheros sajicas ögon är så söta!! du ska helt klart ta en funderare över dom ;D för övrigt har du ett satans fint kar!

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        Tack för snälla kommentarer och förlåt att ni fått väntat på bilder! Hoppas Pickles inte vuxit fast

        C. sajica var jättefina! Lite större än jag tänkt mig+ att jag i så fall bortser från SA-temat. Ska spana efter de lite om jag hittar de i någon affär, vore kul att se. Storleken funkar ju ändå och fina var de...

        Bilderna då... Jag har helt medvetet låtit bli att fota hela karet. PMDD är slut och det är lite ostädat så det är inte lika fint som det brukar. Tog dock och slängde i lite hornsärv som flytväxter häromdan när jag rensade i räkvasen. Mina musselblommor vill inte ta sig och nån typ av flytväxt vill jag ha. Testar så här så får vi se, är inte så förtjust i hornsärv även om den blev fin just för stunden. Andra förslag?

        Diamanttetrorna är jag förälskad i. Jättefina! Stimmar väl halvbra men håller ihop hyfsat iaf. De var lite av en chansning då jag inte funderat över de (och läst en massa) innan och min favorithandlare var upptagen...




        Ska ta fler bilder så fort jag städat. Rutan behöver visst också putsas Mañana mañana.

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          Hey!
          Vilka kanonfina bilder på fjanttetrorna (mina var jätte fjantiga och skygga, därav nick fjanttetrorna)
          Har haft diamanter själv och har man ett gäng på 12 st så är det inte svårt att få de till lek

          mañana har redan varit. Släng upp bild på hela karet så har du ngt att jämföra med
          allas kar ser förjävliga ut till och från. INGET att skämmas över
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            Haha det var ju inte alls borta Dubbelt, se inlägg nedan.
            Senast redigerad av Jenny_E; 07 August 2010, 23:23.

            Kommentar

            • Jenny_E
              • July 2004
              • 661

              Meeeeeeeeeeeeeeen. Skrev ett långt inlägg och lyckas sen radera det =(

              Men okej, bild kommer i morgon. Tänkte gå och fota direkt men då hade fiskarna precis gått och lagt sig (nåja, enligt lampans timer i alla fall). Är lite dålig på att logga in här dagligen men lägger in i morgon.

              Min mamma är nu hemma i Stockholm igen så jag tänkte be henne åka och köpa pmdd och posta. De verkar nämligen inte ha det här.

              Så länge kan ni få en gåta. Gåtan heter Skäggmonstret. Skäggmonstret är min ancistrushane.
              Senaste månaderna har han skaffat sig en vana att försvinna i långa perioder. Precis när jag börjar bli helt säker på att han är död, så dyker han upp. Idag kom han fram efter en lång tid som försvunnen. Gav de dubbla maltabletter idag så att han också ska få mat, ena honan hade redan lagt beslag på pansarmalarnas tablett. Jag är glad att han är tillbaka.
              Till saken; Vad sjutton gör att han håller sig undan så mycket? Han var aldrig så i det gamla akvariet där han var ensam och inte heller första tiden i denna, där han hela tiden haft artkompisar. Speciellt skygg är han inte heller.
              Jag har funderat på om de leker, för visst är det så att hanen håller sig i grottan då? Har dock inte sett några andra tecken till det, alla grottor syns inte utifrån och jag har inga planer på att riva upp hela inredningen. Några yngel har jag inte heller sett till, så OM det är lek så klarar de sig inte. Tror ni på min teori, eller har ni några andra idéer? Om det kan vara lek, hur förbättrar jag ynglens chanser?

              Och mina tetror är inte ett dugg skygga Jättefina och håller sig framme hela tiden.

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                Hmm...din teori med yngel kan stämma speciellt om de blir könsmogna och sätter igång kan de bli som kaniner.
                har man glupska invånare i karet så ser de sina chanser att äta små malbebisar men har man många gömställen så överlever en och en annan Oroa dig inte för dem. De starkaste överlever
                Det du kan göra är att kanske mata med lite fler algtabletter/grönsaker bakom lite rötter och grottor...

                Skulle inte heller rota upp all inredning bara för att se vart han håller hus. Du vet att malar är natt aktiva, det kanske är så att han är framme, men du ligger i sängen och susar

                För att förbättra yngelns chanser är att ha malarna i ett separat kar. eller flytta hungriga invånare till ett annat kar. har du tillräckligt med gömställen borde flera yngel överleva. Jag visste inte att mina malar lekte förräns jag tömde 720l och såg små små malbebisar

                Pmdd, finns att beställa på nätet
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  Hej inser att jag är lite sen i den här tråden (=, men skulle bara säga att jag gillar karet ditt! Fylligt både i höjd- och- djupled med stenar, växter och rötter.
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    Rooster: Tack!

                    Nubi: Jag är nattaktiv och akvariet är dessutom släckt på förmiddagarna. Så jag tvivlar på att han är framme speciellt mycket på natten heller. Att flytta fiskar kan/vill jag inte men ska mata lite bakom, vore ju kul om någon/några överlever! Tack för tipset om pmdd också, ska spana in länken.

                    Lite blandade bilder av inte så bra kvalitet. Akvariet är som sagt inte helt omskött för tillfället.









                    Satt ett bra tag och funderade hur det kom sig att jag klistrar in 8 bilder här när det bara låg 7 st nya på photobucket... Tog mig ett tag att inse att det är 5 bilder per rad där och inte 4. Dags att sova tro? Klockan ringer 7 imorgon...

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      niiiiiice bilder Gillar karet när det är lite "övervuxet" känsla, och vänta bara tills du får pmdd Det kommer bara säga BOOOOOOM och så har du ett övervuxet kar *tummen upp för det*
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Jenny_E
                        • July 2004
                        • 661

                        Fiskarna hälsar att matte äntligen tagit sitt förnuft till fånga och köpt ny artemia!

                        Har storhandlat fiskmat idag, är van vid att sånt räcker "för alltid" men så är knappast fallet nu med större kar.

                        Och artemia har de fått vara utan några veckor, förra paketet jag köpte dumpades nämligen med övriga shoppingkassar i hallen i två dygn...

                        Kommentar

                        • Jenny_E
                          • July 2004
                          • 661

                          Glömde visst hälften av vad jag skulle skriva

                          Min (ensamma) fjärilsciklid börjar äntligen färga ut! Hoppas hon fortsätter i den stilen.

                          Ang. ciklider har jag fortfarande beslutsångest... Sugen på fjärilar, och kakaduor. Och bågfens. Och "vad-de-nu-hette" som nämns i tråden nu senast. Och borellii, nytillskottet i mina tankar!
                          Såg en jättefin ciklid på djuraffären idag också, men vet inte vad den heter, verkar ha skrivit upp fel namn =( Små och söta (nu i alla fall) typ gråblå, kan ha varit lite randiga och med jättefina ögon.

                          Kommentar

                          • Jenny_E
                            • July 2004
                            • 661

                            Och pris för mest segtänkta går till... tada.... Jenny!

                            Nämnde ju för några dagar sedan att jag hade hittat sån fin ciklid på djuraffären, men hade skrivit upp fel namn på dem på jag visste inte vilken ciklid det var.
                            Tidigare i tråden har jag fastnat för Cryptoheros sajica.

                            Idag var jag på djuraffären igen, gissa vilken ciklid det var? Såklart samma!

                            Jag skiter i att det frångår SA- temat lite, jag har fastnat för sajica! Låter som de passar bra in i mitt kar i övrigt.
                            Visst borde de gå ihop med de fiskar jag har? (skalarer, diamanttetra, lykttetra, ancistrus, pansarmalar). Utöver detta har jag även en fjärilsciklid som ska få kompisar (alt. blir det A. borellii istället).

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              Sajicor är riktigt vackra och suveräna yngelvårdare.
                              Bild på mitt lekpar som går med Guianacara ynglen. Hanen är väsentligt mer färggrann, vet ej om det är så de brukar vara. Borde kolla i zoopets artregister...
                              Bifogade filer
                              Checking out...

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Om jag inte minns fel så visar bilden i zoopets artregister ett litet par i lekdräkt, är väl inte så de brukar se ut. Din stora hane och stora hona ser väl ut ungefär som de brukar göra, ganska färggranna båda två, med tydlig färgskillnad i fenorna, se´n har du några mindre sajicor också ser jag, åtminstone den till höger om honan på den undre bilden är en hane, men även den andra lilla ser ut som en hane, på den övre bilden.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...