350 liter... asien?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chupo
    • November 2009
    • 84

    350 liter... asien?

    (oj vad mycket text det blev :O men läs gärna iaf kommer ladda upp bilder med tiden!)

    Har köpt mig ett nytt (begagnat) akvarium idag! Är superglad! Eller ja, nu är ju kl ett, så igår kanske jag borde säga. Men iaf, jag är så ivrig att komma igång att jag inte kan sova! :O Sanden måste tvättas, akvariet måste putsas upp lite och ja allt sånt så att det ser bra ut och fungerar som det ska så att jag kan flytta över mina fiskar sen!

    Jag har haft akvarium i ca fyra månader, började med en fiskskål med två sjöjstjärtar och då visste jag ingenting om akvarier, sen sökte jag upp info om mina slöjisar och såg att dom behöver mycket större! Så då fick jag dåligt samvete och det var nog mitt undermedvetna som råkade ha sönder skålen när jag storstädade den (då jag gjorde som när min syster hade akvarium när vi var 'små' och tömde hela akvariet och fyllde på med nytt, vilket jag då heller inte visste att man kanske inte borde göra).
    Men i panik för att fiskarna inte skulle dö köpte jag ett 54-litersakvarium medans jag tänkte att "jag sparar till större"!

    Och nu, äntligen, har jag köpt ett stort akvarium (på 350 liter) och nu vet jag inte hur jag ska inreda det bara för det. Det är ju så stort!
    (Jag menar, gå från skål en månad, till 54-liter en & ½ månad senare och ännu en månad senare gå till 350-liter, så förstå att det är stort för mig ^^' )

    Så tips och ideer är mer än välkomna Så långt jag har hunnit tänka är att jag gillar Kina, och Asien ö.h.t., så jag tänkte att jag kanske ska köra lite asiatiskt? För det borde väl gå, eller är jag helt tappad bakom vagnen?

    Tänkte därför att jag startar en projekt-tråd.. För att visa hur det går om någon skulle vara intresserad, men mest för att få tips och hjälp tror jag nog.

    Det är ju sjukt svårt att veta vad alla fina fiskar heter och vilka dom passar med, så jag tänkte fråga om vilka fiskar som passar ihop med slöjstjärtar? och som passar in på mitt asien'tema'.. En annan bra fråga kan väl vara hur många fiskar jag kan ha i akvariet?

    Vääääldigt tacksam för svar!

    Planer för imorgon ser ut så att efter praktiken ska jag hem och börja putsa på akvariet, rengöra sanden, slipa och kanske börja måla om lysrörsrampen. Får helt enkelt se hur mycket jag hinner och orkar med
    Fotar innan jag börjar, och som sagt så laddar jag upp bilder här/länkar till bilder allt eftersom!

    Uppdatering (eller vad man nu ska säga ^^')
    Lysrörsrampen, funderade på att måla den vit så började slipa lite på den. före:
    http://chupo-a.bilddagboken.se/p/show.html?id=429638280&directlink=1

    efter: (dålig bild dock)
    http://chupo-a.bilddagboken.se/p/show.html?id=429638492&directlink=1

    så här såg det ut med det gamla akvariet
    http://chupo-a.bilddagboken.se/p/show.html?id=429638643&directlink=1

    och med det nya
    http://chupo-a.bilddagboken.se/p/show.html?id=429638762&directlink=1

    fyllt på med vatten osv. låtit det gå ett tag och sen lagt i fiskarna. har dock inte så mkt växter än. och ska lägga ner lite mer stenar ikväll eller imorgon
    http://chupo-a.bilddagboken.se/p/show.html?id=429638909&directlink=1

    http://chupo-a.bilddagboken.se/p/show.html?id=429639046&directlink=1

    de små grejjerna som håller slangarna på plats försvann när vi flyttade akvariet från dom förra ägarna, så jag kom på en alternativ lösning xD det är en sugpropp, såklart, med en del från en linsburk som jag har klippt till lite, sen band jag fast slangen med fiskelina ^^ men har köpt ordentliga nu
    http://chupo-a.bilddagboken.se/p/show.html?id=429639171&directlink=1


    jag har även köpt lite fiskar eftersom mitt stim med zebrafiskar bara bestod av tre stackars ensamma fiskar, så köpte jag 10 till (fast fick 12 ^^), sen köpte jag även två siamesiska algätare dom är jättesöta ^^. köpte frysfoder också så att dom får lite mer variation
    köpte inga växter då det var jäääättemkt småsniglar blan dom, vill verkligen inte ha in såna i mitt akvarium. ska åka till en annan djuraffär på lördag och kolla.

    så är det någon som har lite förslag på växter? hittade en bra sida med jättebra info om växterna, men den har försvunnit :O sen kan det kanske vara bra om man får lite tips från någon som har lite erfarenhet av de växterna också.
    Senast redigerad av chupo; 10 December 2009, 20:06.
    Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.
  • fishfish
    • November 2009
    • 75

    #2
    Jag är också nybörjare och de fiskar jag ville ha visade sig sedan (när jag läste på mer om dom) komma från Asien. Jag startade nyss en tråd om mitt 300 liters. Där kan du läsa lite om mitt.... :-)

    300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
    60 liters guppys och ancistrus.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Du kan nog inte köra med allt för små fiskar. Slöjstjärtar må inte vara världens bästa jägare, men visst kan de dra i sig en liten microrasbora om de får tillfälle.

      Du bör heller inte ha fenbitande fiskar - t ex botior och vissa barber hade gärna noppat i sig av slöjstjärtarnas fenor.

      Men lite fisktips annars...ancistrus kommer inte från asien, men är bra på att skrapa bort alger. Siamesisk algätare är också väldigt bra på att äta alger, de tar de alger ancistrusar inte gillar.

      Som stimfisk, tjaa...kanske kardinalfisk eller kilfläcksrasbora?

      Det är egentligen svårt att säga något...det finns massor med firrar du kan ha. Ta en tripp till butiken och se vad de har, så kan vi snacka vidare om dem.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #4
        Amanoräkor.
        Inred med bambu.
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • chupo
          • November 2009
          • 84

          #5
          Ursprungligen postat av fishfish
          Jag är också nybörjare och de fiskar jag ville ha visade sig sedan (när jag läste på mer om dom) komma från Asien. Jag startade nyss en tråd om mitt 300 liters. Där kan du läsa lite om mitt.... :-)

          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136186

          jaha vad kul zebrafiskarna jag har visade sig också komma från asien, det va ju bra så att jag vet att dom också passar in
          Ditt akvarium är riktigt fint! Du kör med asien eller?
          Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

          Kommentar

          • chupo
            • November 2009
            • 84

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Du kan nog inte köra med allt för små fiskar. Slöjstjärtar må inte vara världens bästa jägare, men visst kan de dra i sig en liten microrasbora om de får tillfälle.

            Du bör heller inte ha fenbitande fiskar - t ex botior och vissa barber hade gärna noppat i sig av slöjstjärtarnas fenor.

            Men lite fisktips annars...ancistrus kommer inte från asien, men är bra på att skrapa bort alger. Siamesisk algätare är också väldigt bra på att äta alger, de tar de alger ancistrusar inte gillar.

            Som stimfisk, tjaa...kanske kardinalfisk eller kilfläcksrasbora?

            Det är egentligen svårt att säga något...det finns massor med firrar du kan ha. Ta en tripp till butiken och se vad de har, så kan vi snacka vidare om dem.
            ja det har försvunnit lite småfisk från mitt akvarium, zebrafiskarna trodde jag va tillräckligt stora mina slöjstjärtar är ju än så länge ändå bara 5-7cm med fenorna inräknade

            okej, inte botior eller barber, check

            då är det nog tur att ancistrus inte är från asien, tycker den ser för läskig ut (A) X) siamesiska algätaren var fin! tack för tipsen

            zebrafiskarna jag har är stimfisk, så tänkte köpa flera såna
            Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

            Kommentar

            • chupo
              • November 2009
              • 84

              #7
              Ursprungligen postat av Saturnus80
              Amanoräkor.
              Inred med bambu.
              Åh bambu! tack det hade jag inte tänkt på ska söka lite info om det.
              Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

              Kommentar

              • chupo
                • November 2009
                • 84

                #8
                Nu har jag fått akvariet på plats! blev dock lite krångligt med slangarna till ytterfiltret, det ska väl vara en sugpropp med någon grejj på som håller fast dom..men den är har not inte följt med från förra ägaren :/ men jag improviserade och skärde sönder en del från en linsburk, satte fast den på en sugpropp och sedan band fast ena slangen med lite fiskelina xD det fungerar men ser lite udda ut...
                laddar upp och länkar till lite bilder imorgon

                btw, hur får man igång ytterfilter? har ett "am-top professional"..
                och slangarna som går mellan den och akvariet är ju rätt så stora, kan en liten fisk råka sugas med?
                Senast redigerad av chupo; 13 December 2009, 20:00.
                Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                Kommentar

                • malawifisken
                  • August 2008
                  • 969

                  #9
                  Ursprungligen postat av chupo
                  Nu har jag fått akvariet på plats! blev dock lite krångligt med slangarna till ytterfiltret, det ska väl vara en sugpropp med någon grejj på som håller fast dom..men den är har not inte följt med från förra ägaren :/ men jag improviserade och skärde sönder en del från en linsburk, satte fast den på en sugpropp och sedan band fast ena slangen med lite fiskelina xD det fungerar men ser lite udda ut...
                  laddar upp och länkar till lite bilder imorgon

                  btw, hur får man igång ytterfilter? har ett "am-top professional"..
                  och slangarna som går mellan den och akvariet är ju rätt så stora, kan en liten fisk råka sugas med?

                  Om du inte har någon insugssil på insugs slangen så kommer nog en del fisk sugas in i filtret tyvärr. Detta är med andra ord i stort sätt ett måste.

                  Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                  Kommentar

                  • chupo
                    • November 2009
                    • 84

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawifisken
                    Om du inte har någon insugssil på insugs slangen så kommer nog en del fisk sugas in i filtret tyvärr. Detta är med andra ord i stort sätt ett måste.

                    http://www.guldfisken.se/beta/catalo...6ec981a8657513
                    hm aj då, men det ska inte vara några problem att fixa.
                    Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                    Kommentar

                    • malawifisken
                      • August 2008
                      • 969

                      #11
                      Ursprungligen postat av chupo
                      hm aj då, men det ska inte vara några problem att fixa.

                      Nej då, bara att gå till närmsta akvariebutik och säga vad det är till för pump du vill ha så fixar förhoppningsvis dom det. Har dom inte hemma så kanske dom kan ta hem en. Eller så kan du ju beställa från nätet.
                      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                      Kommentar

                      • Grottbert
                        • November 2009
                        • 340

                        #12
                        Det första jag skulle bestämma mig för med ett nytt akvarium är vilken bakgrund jag ska ha. Om man ska ha stenimitationsbakgrund alá BTN slimline t.ex är det oerhört mycket enklare att sätta in den innan man fyller med vatten. Gjort den tabben en gång och det var ju inte så kul. Som tur var köpte jag ett nytt akvarium i samma veva så jag kunde spara mina inkörda filter och vatten.
                        Personligen tycker jag bakgrunden är som dag och natt mot vanlig film/papperbakgrund, men det finns säkert dom som tycker annat.
                        Allt sånt som inte är kul att pyssla med när det är 350kg vatten i är ju värt att tänka igenom känns det som. Som bakgrund, sand mm.

                        my 50cents on the subject

                        /Mikael

                        Kommentar

                        • chupo
                          • November 2009
                          • 84

                          #13
                          Ursprungligen postat av Grottbert
                          Det första jag skulle bestämma mig för med ett nytt akvarium är vilken bakgrund jag ska ha. Om man ska ha stenimitationsbakgrund alá BTN slimline t.ex är det oerhört mycket enklare att sätta in den innan man fyller med vatten. Gjort den tabben en gång och det var ju inte så kul. Som tur var köpte jag ett nytt akvarium i samma veva så jag kunde spara mina inkörda filter och vatten.
                          Personligen tycker jag bakgrunden är som dag och natt mot vanlig film/papperbakgrund, men det finns säkert dom som tycker annat.
                          Allt sånt som inte är kul att pyssla med när det är 350kg vatten i är ju värt att tänka igenom känns det som. Som bakgrund, sand mm.

                          my 50cents on the subject

                          /Mikael
                          ja det hade ju varit fint, synd att jag redan fyllt akvariet :/ sen hade jag inte haft råd med det just nu heller så kanske är lika bra. jag får hitta på något annat helt enkelt tack för tipset iaf
                          Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                          Kommentar

                          • chupo
                            • November 2009
                            • 84

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawifisken
                            Nej då, bara att gå till närmsta akvariebutik och säga vad det är till för pump du vill ha så fixar förhoppningsvis dom det. Har dom inte hemma så kanske dom kan ta hem en. Eller så kan du ju beställa från nätet.
                            det var det jag menade det är enkelt att fixa, köpa
                            Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                            Kommentar

                            • chupo
                              • November 2009
                              • 84

                              #15
                              Var nere på djuraffärn i fredags och köpte växter och kollade om dom hade någon insugssil, vilket dom tyvärr inte hade iaf inte någon som passade till min :/ och igår när jag kom hem så satt ena slöjstjärten fast i insuget med hela huvudet :O :'( jag fick så klart panik men jag stängde av ytterfiltret och då flöt den upp till ytan, huvudet var alldeles deformerat och ja den var död :'( jag känner mig så elak! jag var bara hemma och vände så jag hann inte fixa någon provisorisk lösning då (men det gjorde min snälla mor men nu när jag är hemma igen och har massa tid så tänkte jag beställa en insugssil från internet. Men det står inte hur stor diameter det är på dom, på den sidan man stoppar i slangen då.. är det någon som har en sån här http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-insugssil-20302250-p-4809?osCsid=6637cda2129037c15f6ec981a8657513 och vet hur diametern på den är?
                              Never argue with an idiot - they'll bring you down to their level then beat you with experience.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...