Terrarium Projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeBoro

Terrarium Projekt

Hej!

Tänkte börja med ett litet projekt i mitt gamla 375L akvarium. Tanken är att jag ska göra ett terrarium av detta och bygga bakgrund av frigolit + gamla btn moduler. Ett måste är en vattendel och en landdel.

Just nu har jag många ideer och förslag på hur det ska se ut. Och mitt största problem är att jag har ingen aning om vad jag ska ha för djur i. Kan ju vara en bra sak och veta vad jag ska ha i innan jag börjar bygga och här behöver jag ER hjälp. Jag vill ha förslag på vad jag kan ha för djur i, grodor ödlor mm.

Är väldigt sugen på att komma igång och bygga och bilder kommer med så fort jag har börjat men först vill jag ha lite hjälp med val av djur och gärna tips till bygget med.

Tack på förhand Jesper
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

ska du ha "stora" ödlor som typ vattenagam eller leguan så är vattendelen ganska svår att hålla ren ...
    men ska du ha typ salamander så är det nog lättare. dock trivs salamander i lite skitigare vatten så ska du ha fiskar i vattnet så kan det bli svårt
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• JeBoro

Tack för snabbt svar

Ja salamandrar är intressant och fiskar är inget tvång, men eftersom jag alltid har haft akvarium innan så känner jag att vatten måste jag ha på nåt sätt haha. Hur många olika sorter salamandrar finns det att få tag på.
      Har letat mycket efter info men har inte hittat så mycket. Jag har varit här på zoopet länge som är en utmärkt sajt men har inte hittat så mycket här heller

Kommentar

• karrokaja
        • March 2006
        • 5388

nja det är mest fisk i huvusak här.

Jag tycker det skulle ascoolt om du hade lite landkrappor!! skulle nog även funka ihop med elbukssalamandrar. och kanske nån klockgroda till vattendelen??
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• JeBoro

Det var ett bra förslag, krabbor har jag inte haft en tanke på. Finns det ingen risk att dom skadar grodor eller ödlor om man har dom tillsammans?

Hittade lite info om orientalisk klockgroda http://hem.bredband.net/bombina/index.html
          Någon som har erfarenhet av den?
          Senast redigerad av Gäst; 12 November 2009, 20:09.

Kommentar

• eriahl
            • April 2004
            • 5681

Krabbor är nog bättre att skippa. Som i länken att försöka t ex ge 2-3 stycken syrsor åt en groda/gång är väl mycket. Möjligen hussyrsa men såna vill man inte ha någon som råkar rymma. Fältsyrsor som inte är vuxna är säkrare då. Ställ en burk i kylen tills dom är tröga och mata sen. Lättast är att helt enkelt mata i terrariumet. Ger man syrsor, oavsett vilken, så släpp in en åt gången bara så man har koll så inga blir kvar. Klockgrodor är vackra, aktiva och lättskötta grodor annars. Maten behöver inte ens vara levande när grodorna varit i ett tag. Men man måste peta på det så att det rör sig lite med en smal pinne t ex.
            Går kanon med fiskar i vattendelen oxå.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• JeBoro

Ok tack för tipsen

Ja det lutar åt klockgroda men man vet aldrig det är lätt att ändra sig, men det ska bli kul att prova på något annat än bara fisk.

Slänger in bilder så snart jag har börjat är som sagt var bara i planeringsstadiet än.
              Tack Eriahl och Karrokaja för tipsen än så länge, kommer nog behöva mer hjälp sen

Kommentar

• smurfmats
                • February 2003
                • 3538

vi hade klockgroda i ett par år. trevliga krabater måste jag säga! lättskötta med. vi hade i en liten pump i vattendelen och sen massa rötter...

växter hade vi dracena, javaormbunke, javamossa och anubis... alla dessa kan växa ovan vatten om dem har fötterna i plurret!

lycka till!
                tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• JeBoro

En liten fråga till. Jag tänkte ha mossa i akvariet sen och jag undrar om man kan ta mossa ifrån skogen och i så fall vilken sort funkar bäst?

Jesper

Kommentar

• eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

Jag har kört med mossa från stenar så gör det inte så mycket om det råkar bli lite torrt någon gång. Är det fuktigt eller man duschar varje dag så är mossa från marken roligare kanske den verkar ha lättare för att växa tycker jag. Som sagt ta bort barr och kolla så inga myrbon åker med in. På landdelen tänker jag mossan då.

Kommentar

• eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

Slänger in på ett par klockgrodor. Äter spindel på sista med nyfikna guppy som åskådare
                      Bifogade filer

Kommentar

• JacobT
                        • January 2009
                        • 573

eriahl snygga grodor
                        ><(((*>
                        *> MVH jacob
                        ><(((*>

Kommentar

• bong
                          • November 2008
                          • 1087

Krokodil!!! när den blir för stor så får du ett par shyssta stövlar
                          3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                          http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

Kommentar

• JeBoro

Ursprungligen postat av eriahl
                            Jag har kört med mossa från stenar så gör det inte så mycket om det råkar bli lite torrt någon gång. Är det fuktigt eller man duschar varje dag så är mossa från marken roligare kanske den verkar ha lättare för att växa tycker jag. Som sagt ta bort barr och kolla så inga myrbon åker med in. På landdelen tänker jag mossan då.

Ok, tack för tipset
                            Och fina bilder på klockgrodorna

Kommentar

• JeBoro

Ursprungligen postat av bong
                              Krokodil!!! när den blir för stor så får du ett par shyssta stövlar

Haha, nej krokodiler låter jag djurparker ta hand om

Kommentar

Arbetssätt...