Guppy-projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crappy
    • November 2005
    • 38

    Guppy-projekt

    Japp, äntligen har jag fått mod till mig att starta upp ett kar igen efter tidigare vatten skada. Prövat mitt gamla yngelkar på 100l och det läker inte men jag vill ändå ha ett nytt akvarium så nu bär det i väg till djurmagasinet osv på jakt efter ett passande akvarium till hallen.

    Min man hade önskningar på saltvatten men har bestämt att pröva på guppys denna gång, har aldrig haft levandefödande i hela mitt liv, utan allt från SA till malawisar, så det är riktigt spännande
  • illerfisken
    • January 2009
    • 313

    #2
    låter kul, jag har själv guppisar i 100 liters
    http://mfksweden.forum24.se/

    Kommentar

    • travianplayer
      • October 2009
      • 1201

      #3
      Ursprungligen postat av Crappy
      Japp, äntligen har jag fått mod till mig att starta upp ett kar igen efter tidigare vatten skada. Prövat mitt gamla yngelkar på 100l och det läker inte men jag vill ändå ha ett nytt akvarium så nu bär det i väg till djurmagasinet osv på jakt efter ett passande akvarium till hallen.

      Min man hade önskningar på saltvatten men har bestämt att pröva på guppys denna gång, har aldrig haft levandefödande i hela mitt liv, utan allt från SA till malawisar, så det är riktigt spännande

      men satsa på saltvatten guppies är jobbigt om du ska ha guppies så börja med typ 6 stycken om några månader har du kanske20
      Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Kul.. Lycka till denna gång så och ge inte upp om nåt skulle gå snett

        Vad har du för planer med dina guppy då? Eller ska du bara köpa några och låta det sköta sig själv?
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Crappy
          • November 2005
          • 38

          #5
          Japp, efter några om och men är i alla fall karet inköpt och startat. Blev ett 80l Molly hotell med engelsk sjösten 6-12m och lite växter.



          Mina grabbar hjälpte till så det blev ett enligt dem schysst svärd i burken.

          Nu är det bra att vänta några veckor till värdena stabiliseras innan Guppy´s flyttar in. En vän till mig har några tjocka honor så det passar perfekt i tid för att få ett gäng yngel.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Crappy
            Japp, efter några om och men är i alla fall karet inköpt och startat. Blev ett 80l Molly hotell med engelsk sjösten 6-12m och lite växter.



            Mina grabbar hjälpte till så det blev ett enligt dem schysst svärd i burken.

            Nu är det bra att vänta några veckor till värdena stabiliseras innan Guppy´s flyttar in. En vän till mig har några tjocka honor så det passar perfekt i tid för att få ett gäng yngel.
            Fint!
            Men tänk på att ingenting händer med vattnet förrän första fisken kommer i. Låt ett par fiskar köra in karet till dig eller varför inte låna ett par av de tjocka honorna så de får föda i ditt kar så kan de flytta tillbaka till kompisen sen igen ju
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Crappy
              • November 2005
              • 38

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Fint!
              Men tänk på att ingenting händer med vattnet förrän första fisken kommer i. Låt ett par fiskar köra in karet till dig eller varför inte låna ett par av de tjocka honorna så de får föda i ditt kar så kan de flytta tillbaka till kompisen sen igen ju
              Du är en klok människa, varför har jag inte tänkt det själv. Planen är att släppa i en ancistrusför att jag alltid brukar börja så med nya kar men varför inte en gravid guppy.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Crappy
                Du är en klok människa, varför har jag inte tänkt det själv. Planen är att släppa i en ancistrusför att jag alltid brukar börja så med nya kar men varför inte en gravid guppy.
                Haha.. Ibland blixtrar det till där inne
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Crappy
                  • November 2005
                  • 38

                  #9
                  Nu har det hänt grejer, mer växter har planterats och en rot som ligger och flyter ännu har inhandlats!

                  Kommentar

                  • Crappy
                    • November 2005
                    • 38

                    #10
                    Sedan har fyra guppy tanter flyttat in!


                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Fina flickor
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Ancristus <3
                        • July 2009
                        • 277

                        #12
                        Vad är det för nån växt längst in i hörnet?
                        I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                        Kommentar

                        • Crappy
                          • November 2005
                          • 38

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ancristus <3
                          Vad är det för nån växt längst in i hörnet?
                          Skämmes på mig minns inte namnet men enligt försäljaren skall den vara tålig och växa långsamt. Den har väldigt hårda blad och jag tycker den är supersnygg.

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            #14
                            Ser tyvärr ut som det som kallas "ciklidgräs" som är en sumpväxt.

                            Hur stort var akvariet som gick sönder? Och hur löste sig allt med försäkringar osv?

                            Kommentar

                            • Crappy
                              • November 2005
                              • 38

                              #15
                              Ursprungligen postat av Johanski
                              Ser tyvärr ut som det som kallas "ciklidgräs" som är en sumpväxt.

                              Hur stort var akvariet som gick sönder? Och hur löste sig allt med försäkringar osv?
                              Trist, får väl slänga bort växten när den blir ful.

                              Ett Juwel Rio 240 med Johanii och zebror. Vattnet ran rakt ner i källaren genom biblioteket. Försäkringsbolaget Länsförsäkringar skötte sig riktigt bra fick ersättning för kar inklusive back to nature bakgrund samt fiskar och yngel samt allt annat lösöre typ cd-skivor, kuddar, soffa etc. Fick även vattenskadan åtgärdad. Hade dock lite dispyter med snickerifirman länsförsäkringar anlitade gällande golv samt att de av misstag råkade slå sönder tapeten i matsal och att de från början inte var villiga att ersätta . Eftersom det var ett gammal parkett skrevs den ner med 50 % därför fick vi lägga lite mellan på det golv vi ville ha.
                              Totalt gick allt på 11 000kr ink självrisk etc!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...