312l SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joelvuo
    • September 2009
    • 771

    #31
    Blev inte goldmember, ännu.. Var och köpte 10 st glödbandstetror i måndags, och nu i onsdags så var jag och köpte:

    1 Ancistrushane
    10 Rödmunstetror
    2 Skalarer
    2 Fjärilciklider
    Några vallisneriaplantor

    Bilder:

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.



    Har även tagit ur hornsärven, den skräpade ner så mycket.

    Vad tycks?

    Puss!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #32
      Hej

      Måste säga att du efter lite strul i starten nu börjar få till karet riktigt snyggt, klart vatten, fina fiskar och kul att se kanonbilder på detta.

      Nu till en liten fråga/kommentar: När du startade detta kar var det då från scratch eller var det en remake av ett befintligt kar. Om det var helt nystartat så tror jag nog att saker och ting gick lite för fort, ett akvarium är ju något som bör gro lite innan man är igång helt. Bakterikultur etc. så att starta upp med lagom växter som man sköter bra och sedan lite inkörsfiskar för att få igång bakteriekulturen är ju att rekommendera. Man får liksom skynda långsamt.
      Men jag vet att man är ivrig och bara vill ha allt på en gång... Men varken discus eller fjärilar skulle jag slänga i föränn tidigast 1 månad kanske lite till då jag kan vara mer säker på balansen och att det är "ordentligt" inkört.


      Hoppas detta inte uppfattades negativt från din sida, var bara lite frågor och tips som kan vara bra att veta och även att få en påminnelse om... Så lycka till och bomba oss med bilder på detta spännande projekt.

      MVH Niklas
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • joelvuo
        • September 2009
        • 771

        #33
        Ursprungligen postat av ApeviaX
        Hej

        Måste säga att du efter lite strul i starten nu börjar få till karet riktigt snyggt, klart vatten, fina fiskar och kul att se kanonbilder på detta.

        Nu till en liten fråga/kommentar: När du startade detta kar var det då från scratch eller var det en remake av ett befintligt kar. Om det var helt nystartat så tror jag nog att saker och ting gick lite för fort, ett akvarium är ju något som bör gro lite innan man är igång helt. Bakterikultur etc. så att starta upp med lagom växter som man sköter bra och sedan lite inkörsfiskar för att få igång bakteriekulturen är ju att rekommendera. Man får liksom skynda långsamt.
        Men jag vet att man är ivrig och bara vill ha allt på en gång... Men varken discus eller fjärilar skulle jag slänga i föränn tidigast 1 månad kanske lite till då jag kan vara mer säker på balansen och att det är "ordentligt" inkört.


        Hoppas detta inte uppfattades negativt från din sida, var bara lite frågor och tips som kan vara bra att veta och även att få en påminnelse om... Så lycka till och bomba oss med bilder på detta spännande projekt.

        MVH Niklas
        Okej, det är alltid bra med kritik. Hade haft igång akvariet i drygt en månad när jag slängde i fjärilscikliderna och när jag startade upp akvariet så tog jag vatten från en kompis akvarie som har haft det igång länge.

        Men jag nu när akvariet har varit i gång lite mer än en månad så har vattnet börjat grumla igen, förstår mig inte på det. Är det att det är för mycket ljus och för lite växter?

        Edit:
        Hade matat lite för mycket, böt lite vatten så blev det klart igen
        Senast redigerad av joelvuo; 26 January 2010, 21:10.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #34
          Det är lätt att mata för mycket i början, det behövs oerhört lite mat för vuxna fiskar som man bara vill hålla och inte få lek på.

          Kör nu karet i några månader, lär dig känna det och försök sen med discus igen. Tycker definitivt det var rätt att lämna in discusarna!

          Du kanske har lust att hänga med mig och några bekanta på lite kaffe (alt. te för dem svaga) på fisksnack någon gång, brukar alltid vara trevligt

          Kommentar

          • joelvuo
            • September 2009
            • 771

            #35
            Ursprungligen postat av Johanski
            Det är lätt att mata för mycket i början, det behövs oerhört lite mat för vuxna fiskar som man bara vill hålla och inte få lek på.

            Kör nu karet i några månader, lär dig känna det och försök sen med discus igen. Tycker definitivt det var rätt att lämna in discusarna!

            Du kanske har lust att hänga med mig och några bekanta på lite kaffe (alt. te för dem svaga) på fisksnack någon gång, brukar alltid vara trevligt
            Jo, ska låta bakterierna jobba. Idag när jag kom hem från skolan så fick jag se att det var grumligt i akvariet igen, har inte matat på någon dag. Funderar på om det är att jag har för mycket ljus och för lite växter i ett relativt nystartat kar?

            Nog skulle jag kunna hänga på någon gång :-)

            Ps. Kommer upp med en film så snart jag fattar hur jag ska lyckas sätta ihop den Ds.

            Kommentar

            • joelvuo
              • September 2009
              • 771

              #36
              Har inte lyckats göra filmen ännu och inte laddat kameran, så det kommer varken en film eller bilder.

              Har inte haft tid att göra så mycket i akvariet nu, skola, skoterfix mm. och idag gick våran hund bort så det är lite tungt.

              Men ni får en fet uppdatering snart förhoppningsvis :-)

              Kommentar

              • joelvuo
                • September 2009
                • 771

                #37


                Blev väl inte bästa kvalitén på filmen, filmat med en vanlig kompakt digitalkamera. Har några fler klipp med orkade inte redigera allt så ös på med kommentarer och åsikter :-)

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  #38
                  Aj! Jättetråkigt med hunden.. men akvariet ser verkligen jättehärligt ut nu!
                  Piggpigga fiskar. Till och med fjärilarna ser tjocka och sunda ut och det tycker jag baske mig inte att man ser så ofta. ^^
                  Liiite mer växter i min mening bara, sedan är du 'där'!
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • joelvuo
                    • September 2009
                    • 771

                    #39
                    Fjärilsciklid-honan har ute nått rör bakom det berömda hålet, vet inte om det är befruktningsrör eller dylikt? Hon verkar också vara röd om buken, fast det har hon varit ett tag.

                    Får se om det blir lek!

                    Växter ska jag köpa, har ont om pengar just nu bara.

                    Tack!

                    Kommentar

                    • joelvuo
                      • September 2009
                      • 771

                      #40
                      Projektet nerlagt, tömt akvariet och det är en som ska komma och hämta det imorgon. Sen ska jag fara och förhoppningsvis köpa ett 540 men vi får ju se :-)

                      Kommentar

                      • Fredrik1
                        • February 2009
                        • 305

                        #41
                        tråkigt som hände med hunden. Såg bra ut! Lycka till!
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...