Visa era diy ljusramper/huvar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    Visa era diy ljusramper/huvar

    Behöver lite inspiration och idéer, ska bygga om min nuvarande huv då den inte längre fyller sin funktion. Visa upp era byggen och lösningar!

    Har idag en huv c:a 50cm hög som står på akvariet, där det hänger en skena med 2 lysrör (och sen har jag 2*80w t5 liggande på täckglasen) och en ganska stor lucka fram. Anledningen till att det ser ut som det gör att jag tidigare körde salt och då hade mh-belysning hängande i armar bakom karet, så huven var en enkel lösning för att dölja detta och den var/är dessutom praktisk för att den inte är tung att ta bort ensam.

    Men nu har jag inte längre någon belysning som behöver en 50cm skärm för att döljas och jag vill inte ha t5:orna liggande på täckglasen, dessutom behöver jag kunna komma åt lite mer i karet utan att behöva lyfta bort huven varje gång...

    Jag vill ha (läs vill bygga) en ramp där det går att fälla upp ganska stor del eller hela framsidan (ev också en del av ovansidan), cirkus 15-20cm hög, i första hand tänkte jag behålla nuvarande belysning, 2*30w t8 och 2*80w t5, mest för att hålla nere kostnaderna.
    Samtidigt så är t5:orna lite problematiska eftersom det är svårt att hitta bra rör och den är ganska tung vilket kan göra det svårt att få av en ramp med den i själv vilket förståss måste gå, så ekonomiska lösningar på ny belysning är välkomna (karet är ett standard 720, vill inte ha så värst mycket ljus 200-250w ungefär)

    Ojoj, blev betydligt rörigare än jag tänkt mig... Men jag vill se hur ni som snickrat ihop egna ljusramper har gjort och vilka råd ni kan ge!
    Bifogade filer
  • Mikael64
    • January 2008
    • 656

    #2
    Lite bilder på min ramp som jag gjorde till mitt akvarium finns i min projekttråd.
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937&page=2

    Jag har använt 7mm furu plywood, och 25x20mm furu list.
    Som jag har jag pluggat och använt vattenfast lim, sen Biltemas pianogångjärn/möbelgångjärn 6 st.

    Målat med vit matt färg under sidan.

    Till belysningen har jag 2 st. Glo T8 lysrörshållare 2x40 watt, med Philips Aquarelle 120 cm rör och Juwel reflektor T5/T8. 120 cm.
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
    Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
    http://www.tanganyika.se/index.php
    Mvh Mikael

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael64
      Då var rampen färdig håller på att måla den nu.
      Har tagit lite tid fullt upp med andra projekt också.
      Jag skyndar mig långsamt.
      Lite bilder kommer här.
      [ATTACH]11247[/ATTACH]
      [ATTACH]11248[/ATTACH]
      [ATTACH]11249[/ATTACH]
      [ATTACH]11250[/ATTACH]
      [ATTACH]11251[/ATTACH]
      [ATTACH]11252[/ATTACH]
      Som ni ser fick jag göra två luckor på rampen, akvariumet står på övervåningen mot yttertaket.
      Så nu måste jag bara få en bra lösning till kablarna till lysrörsarmaturen då jag måste vika luckorna två gånger.
      Sen är det bara beställa lite grejer från PWSS.
      Jag har sagt det innan, skulle jag göra en ny så skulle jag använda mig av samma konstruktion, den är riktigt smart

      Hur jag gjorde syns i den övre länken i min signatur.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Matnil
        • October 2003
        • 464

        #4
        Ursprungligen postat av Mikael64
        Lite bilder på min ramp som jag gjorde till mitt akvarium finns i min projekttråd.
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937&page=2

        Jag har använt 7mm furu plywood, och 25x20mm furu list.
        Som jag har jag pluggat och använt vattenfast lim, sen Biltemas pianogångjärn/möbelgångjärn 6 st.

        Målat med vit matt färg under sidan.

        Till belysningen har jag 2 st. Glo T8 lysrörshållare 2x40 watt, med Philips Aquarelle 120 cm rör och Juwel reflektor T5/T8. 120 cm.
        Ursprungligen postat av flygrc
        Jag har sagt det innan, skulle jag göra en ny så skulle jag använda mig av samma konstruktion, den är riktigt smart

        Hur jag gjorde syns i den övre länken i min signatur.
        Den ser riktigt smart ut, precis vad jag är ute efter med tanke på åtkomst i karet. Hur satte du dit lysrören? Är den lätt att ta bort? Min blir ju lite större och därmed tyngre och svårare att flytta, å andra sidan är ju konstruktionen så bra att man kanske klarar det mesta med rampen på plats?

        Kommentar

        • Matnil
          • October 2003
          • 464

          #5
          hittade lite fler bilder senare i din tråd Mikael64 så du kan bortse från frågan om lysrören

          Kommentar

          • micket
            • February 2008
            • 256

            #6
            Jag är inte klar med min ramp än. Men jag bygger en stor ramp, i plyfa, som ska ha gångjärn i bakkant så man kan öppna hela skiten. Sen ska den ju målas förstås!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Matnil
              • October 2003
              • 464

              #7
              hm har funderat lite till på belysningen och enklast lär nog vara att byta ut min t5 ramp mot lysrörshållare.
              Har nog en 2*30w t8 till liggande, så då räcker det kanske att köpa en till och köra på 6*30w t8. Det borde räcka, har inga jätteambitioner vad gäller växter och det går ju att sätta in lite fler lysrör om beovet skulle uppstå.

              Kommentar

              • Fin Fisk
                • September 2009
                • 13

                #8
                För bästa reflektion rekommenderas matt vit färg, eller mylar (diamond mylar).

                Kommentar

                • micket
                  • February 2008
                  • 256

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fin Fisk
                  För bästa reflektion rekommenderas matt vit färg, eller mylar (diamond mylar).
                  Vad är det för fel på reflektorer?

                  Kommentar

                  • Matnil
                    • October 2003
                    • 464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fin Fisk
                    För bästa reflektion rekommenderas matt vit färg, eller mylar (diamond mylar).
                    riktiga reflektorer är bra mycket bättre!

                    Kommentar

                    • Mikael64
                      • January 2008
                      • 656

                      #11
                      Ursprungligen postat av Matnil
                      riktiga reflektorer är bra mycket bättre!

                      Japp, det såg jag skillnad ner jag satt dit mina reflektorer, mot när det var bara vit målat med matt vit färg.

                      Det är nästan så det gör ont i ögonen, när man öppnar rampen, och då är det bara 2x36w, man får i nyllet, mot att ha en hel ramp och att stå med 4x36w rätt i ansiktet när man ska göra något inte roligt alls.

                      Ett lite misstag när jag gjorde rampen var att jag la en list längst bak på aluminium listen, det gjorde att jag fick dra slangar och el kablar över den, så jag kunde inte dra ut rampen som jag ville, men den har jag sågat bort nu, så nu är det bara att dra ut rampen om jag vill bakom modulerna och göra rent filter eller cirkulationspumparna.

                      Med den här konstruktionen tycker jag själv att det är lätt att arbeta med akvariet.

                      Lycka till med rampen, och sen vill jag se lite bilder på den när den är klar.
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
                      Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
                      http://www.tanganyika.se/index.php
                      Mvh Mikael

                      Kommentar

                      • Fin Fisk
                        • September 2009
                        • 13

                        #12
                        Ursprungligen postat av Matnil
                        riktiga reflektorer är bra mycket bättre!
                        Ja, men det är väl klart. Där har du de rätta vinklingarna som fördelar ljuset bäst och antagligen diamondmylar eller något annat hög-reflektivt material.
                        Men det kommer ändå att bildas spill-ljus som studsar omkring lite hur som helst.

                        Det var dessutom mest ett tips för de som inte vill eller har möjlighet att köpa en färdig reflektor, utan planerat att bygga en egen.

                        Men om det är fel att upplysa så ska jag vara tyst.

                        Kommentar

                        • Matnil
                          • October 2003
                          • 464

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fin Fisk
                          Ja, men det är väl klart. Där har du de rätta vinklingarna som fördelar ljuset bäst och antagligen diamondmylar eller något annat hög-reflektivt material.
                          Men det kommer ändå att bildas spill-ljus som studsar omkring lite hur som helst.

                          Det var dessutom mest ett tips för de som inte vill eller har möjlighet att köpa en färdig reflektor, utan planerat att bygga en egen.

                          Men om det är fel att upplysa så ska jag vara tyst.
                          klart det inte är att upplysa, jag tolkade ditt inlägg som att vit färg bara är bäst att ha och så är det ju inte, reflektorer är ju klart viktigast för att få ner ljuset i burken. Dock kommer nog insidan av rampen att bli vit
                          Men som sagt kom gärna med tips och idéer!

                          Då har man iallafall en del att gå på, ska bara få tid att sätta igång, det lär nog ta ett tag innan jag blir klar....

                          Kommentar

                          • Fin Fisk
                            • September 2009
                            • 13

                            #14
                            Jag var inte tillräckligt tydlig, jag antog att poängen gick fram.
                            Men för att förtydliga det hela:

                            Vill ni ha den bästa reflektionen utöver eller utan en reflektor, eller möjligtvis har planerat att bygga er en egen av något annat material än hammarplåt, använd helst diamond mylar.
                            Vit färg fungerar bra som en nödlösning.

                            Kommentar

                            • Whistler84
                              • November 2007
                              • 850

                              #15
                              Mitt projekt med egen armatur: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=132114

                              Kommentar

                              Arbetssätt...