63L växtkar med jordbotten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiaLotta
    • August 2009
    • 219

    63L växtkar med jordbotten.

    Ja då har jag köpt mig ett eget litet akvarium!
    ville egentligen ha ett på 96 liter med det fanns inte där vi var.

    Hade tänkt att köra med jordbotten och massor med växter.

    Mina inrednings skills för akvarium är lika med noll så jag är ganska så beredd på att det tar tid innan jag får till det snyggt.

    Men planerna är att det ska bli den snyggaste "blomkrukan" i vardagsrummet.

    Idag har jag bara lagt i cellplast i botten, har tänkt att åka iväg i veckan för att köpa jord.
    Så det tar ett litet tag innan jag har startat.

    Så länge skulle jag gärna vilja ha tips på lite snygga lite storbladiga växter och bra förgrundsväxter. Gärna vanliga så jag kan hitta dom i affären också.

    Inspiration hade heller inte vart tokigt :P

    och en sak till, vad kan man ha för fiskar i ett 63liters akvarium?
    gärna något roligt och färgglatt.
    Senast redigerad av FiaLotta; 21 September 2009, 19:40.
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Vad roligt, se till så du får rätt jord, det ska vara kaktus jord, de brukar veta vad man ska ha. Hmm, nå färgglatt som fisk? kanske Kardinaltetra.

    Växter vet jag inte mycket om, ska köpa växter själv, så det skulle vara kul att veta för mig också
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • FiaLotta
      • August 2009
      • 219

      #3
      jag får se hur inspirerad jag är i veckan.
      antingen så köper jag lite bättre jord och planterar om alla mina krukor här inne och använder den gamla jorden i karet eller så skjuter jag det ena problemet framför mig och köper kaktus jord och häller i karet.

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Det är nog säkrast att använda kaktus jord, jag har aldrig gjort ett jord akvarium, får lust att testa nu

        har läst att de brukar ta 2 cm kaktus jord och 2 cm grus på det, men det beror ju på hur stort akvarium man har man ska fråga hur ph-värdet är på jorden man köper också.
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • FiaLotta
          • August 2009
          • 219

          #5
          vart har du läst det om ph:t inget jag har hittat än.
          jag har bara läst att jorden ska vara näringsfattig.
          så jag tänkte att ingen kan ju egentligen vara mer näringsfattigt än min gamla krukjord.

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6


            här hittar du en hel del om växter, det är ett forum just för växt-akvarium, lycka till

            jag har läst att man kan använda gamal krukjord där tror jag, men skulle nog ändå använda kaktusjord :P
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • FiaLotta
              • August 2009
              • 219

              #7
              har tittat där en del. väldigt intressant sida med mycket matnyttigt.

              nu måste vi komma på roliga fiskar att ha i karet. kardinaltetran är ju väldigt fin men är den rolig att titta på? jag vill nog ha något busigt.

              Kommentar

              • SimonSaysBaka
                • August 2009
                • 788

                #8
                Här är en film jag hittade på kardinaltetra, du kan ju avgöra om de är roliga, jag förslog kardinaltetra för att jag vet att de går bra i 60L akvarium, Guppy kan ju vara kul också, titta på videor på youtube så kanske du hittar nå kul, pansarmalar kan vara kul att titta på finns en hel del att välja på
                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                Kommentar

                • FiaLotta
                  • August 2009
                  • 219

                  #9
                  idag har det kommit jord och grus i akvariet. det blev kaktusjord.
                  nu får det stå tomt till i helgen när jag ska iväg och handla växter..

                  Kommentar

                  • SimonSaysBaka
                    • August 2009
                    • 788

                    #10
                    KUL , tror jag ska testa också med ett mindre kar jag har hemma, får se hur det går för dig först
                    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                    Kommentar

                    Arbetssätt...