400L – Första stora karet!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

Kattsanden ska du sätta i så bottenrutan inte syns bara, inte mer.

Kommentar

• Sultanen
      • January 2008
      • 2457

0,5cm eller liknande, eller verkligen super lite? antar att det är 5k säckar så jag köper en sån och strör ut det försiktigt
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• drd
        • March 2004
        • 5586

Vad gör kattsanden för ph o kh ?

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• micket
          • February 2008
          • 256

Jag kör med rådasand 0,4-0,8 och det funkar bra. Men dom större växterna "skickar upp rötter ur sanden" vet inte om detta beror på att det blir för tätt. Har fått tips om att skaffa snäckor som gräver i gruset... men inga snäckor överlever mina fiskar

Jag har lera som jag köpte i akvarieaffären under sanden... är säkert samma som kattsanden men till ett högre pris men det skulle vara mycket järn i det som skulle vara bra för växterna.

Kommentar

• Grothras
            • July 2009
            • 401

Grattis till ett jättebra köp! Såg väldigt snyggt ut.

Det där med kattsand ska jag komma ihåg när jag någon gång bygger om lägenheten så att jag får plats med ett mycket större än mitt 325l kar. Har en 5 litare med JBL AquaBasis plus som är någon långtidsverkande gödning Ser ut ungefär som sanden. Väterna verkar rivas iallfall så jag kan inet klaga.

Kommentar

• Sultanen
              • January 2008
              • 2457

Ursprungligen postat av micket
              Jag kör med rådasand 0,4-0,8 och det funkar bra. Men dom större växterna "skickar upp rötter ur sanden" vet inte om detta beror på att det blir för tätt. Har fått tips om att skaffa snäckor som gräver i gruset... men inga snäckor överlever mina fiskar

Jag har lera som jag köpte i akvarieaffären under sanden... är säkert samma som kattsanden men till ett högre pris men det skulle vara mycket järn i det som skulle vara bra för växterna.
              Minsta storleken blir 0.8-1.2 men funderar på att ta en större storlek, då jag märkt att rötterna inte alltid trivs i för tätt packad sand=/

Ursprungligen postat av drd
              Vad gör kattsanden för ph o kh ?
              Slängde in en fråga på det i en tråd jag skapade om bottengödning på PS

Ursprungligen postat av Grothras
              Grattis till ett jättebra köp! Såg väldigt snyggt ut.

Det där med kattsand ska jag komma ihåg när jag någon gång bygger om lägenheten så att jag får plats med ett mycket större än mitt 325l kar. Har en 5 litare med JBL AquaBasis plus som är någon långtidsverkande gödning Ser ut ungefär som sanden. Väterna verkar rivas iallfall så jag kan inet klaga.
              Tackar! hoppas väl att det skall fungera på något liknande sätt, älskar alla lösningar som inte innebär några dyra komersiella överprislösningar
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium

Kommentar

• Sultanen
                • January 2008
                • 2457

Jag var för övrigt nere i föräldrarnas garage och kollade hur karet mådde, insåg att det stod i ett par milimeters lutning men verkar inte göra någonting, det läcker ingenting (och tur är väl det..) så jag är nöjd och glad just nu
                När tjejen kommer hem skall vi förhoppningsvis ut och köpa sand och kattsand, sen tänkte jag ta en sväng förbi Holgers Stugmaterial och köpa en sågspån/mdf skiva som de får såga till i måtten jag mätte i förmiddags. Tror att det förutom att bli en snyggare möbel även kommer ge en rejält förbättrad stadga då jag planerar att borra i aluminumprofilerna och skriva fast bakstycket och sidostyckena i den.
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium

Kommentar

• Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

Nu har jag kommit en bit påväg iaf, inhandlat Katty kattströ idag, handlat MDF till möbeln och finkammat stan efter rådasand, tyvärr utan resultat

Ställningen klär jag dels för utseendet och dels för att stadga upp den, var inne på Holgers Stugmaterial här i stan och köpte 8mm MDF och fick den uppkapad enligt mina mått för 250kr

Har även köpt gångjärn bult och färg till möbeln, allt som allt går det hela på omkring 600kr vilket känns vettigt!

Jag och en kompis började montera det hela, bultar fast skivorna i amuminium ställningen och det blir både snyggt och stabilt tycker jag.

Ursäkta mobilkamera modell gammal
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00927.JPG
Visningar: 1
Storlek: 100,8 KB
ID: 2109815
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium

Kommentar

• DaRe
                    • June 2009
                    • 2227

En variant till skåp är IKEA överskåp, jag har två intill varandra som är 90cm breda, 40 djupa och 30 höga med dörrar som öppnar sig uppåt och har dämpade gånggärn. Jag har satt stålfötter som går att justera i höjdled. Totalt med dörrar och allt ungefär 600 spänn.
                    Checking out...

Kommentar

• Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

Nice Blev faktiskt riktigt nöjd med möbeln som den ser ut hittills, karet står uppe i lägenheten nu på möbeln, målat den i "Granit", kommer en update imorgon
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium

Kommentar

• Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

Ser riktigt fint ut Hur gjorde du för att fästa skåpen på aluminium ramarna?
                        Borrade du hål i ramen?
                        Har själv två st akvarium som står på aluminium ramar med ben och det skulle bli mycket finare om man kunde sätta dit luckor.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

Kommentar

• Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

Borrade bara rakt igenom ramen och "bultade" fast dem med M5 bult 40mm
                          Ger en väldig stadga dessutom går allt väldigt lätt att demontera om man vill göra en förändring, bara att lossa på bultarna.
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium

Kommentar

• Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

Kul att ni vill följa projektet, hoppas jag inte gör er besvikna

Nu har jag kommit en bit till, möbeln är målad i "Grafit" vilket blev över förväntan tycker jag! Till och med tjejen tyckte om karet nu Det som saknas nu och prioriterats ned är monteringen av magnetlåsen på dörrarna och handtag. Handtagen kommer troligen inhandlas på ikea nästa gång man har ett ärende dit.

Jag hittade äntligen min efterlängtade sand på Granngården i Kinna, det är ett hett tips om ni vill ha tag i 2-3mm Rådasand, hör med Granngården, främst på höst/vinterhalvåret då de säljer det som halkskydd. 60-75kr/säck beroende på butik.
                            3 säckar rådasand och 5kg Kattströ är beräknat att gå i karet, skall börja tvätta sanden nu är det tänkt... seeegt!

Namn: DSC_0190.JPG
Storlek: 118,6 KB
ID: 2109823

Namn: DSC_0191.JPG
Storlek: 111,0 KB
ID: 2109824
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium

Kommentar

• Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

Äntligen vattenfyllt!

Rett ut och sorterat alla växter jag fått och även lite växter ifrån ett 112L kar som läggs ned i samband med detta projekt. Det tog en bra stund, ett illa tidsödande pilljobb när det var såpass mycket smått som skulle sorteras, men det är helt klart värt mödan när man inser hur mycket fina växter det faktiskt är

Karet är "planterat", men det är verkligen ingen scape på något sätt, växterna är satta i grupper för jag vill låta dem ta sig innan jag börjar plantera om och liknande, tror eventuella dvärgciklider som kommer i innan jag börjar plantera det på allvar kan överleva ett mindre estetiskt tilltalande kar också.

Räknade till uppemot 15 olika sorter här i, snudd på för många men vi får se vad som händer, jag är glad om allt tar sig!

Ang. Ljus och övrigt så är det pågång, skall se om jag inte kan bygga upp hyllan till MH belysningen imorgon, i så fall kan jag brassa på med PMDD och Co2 snart

Obs, ingen kritik på växtplaceringen

Namn: DSC_0203 (Large).JPG
Storlek: 73,3 KB
ID: 2109842
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium

Kommentar

• Sophia_
                                • January 2009
                                • 454

Åh vad spännande!!! Gillade bänken den blev skitsnygg!
                                www.devons.se

Kommentar

Arbetssätt...