"Nybörjare" 250 liters.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowzee
    • September 2009
    • 23

    "Nybörjare" 250 liters.

    Hejsan!
    Mitt allra första inlägg på Zoopet. Behöver lite tips och ideé eftersom jag inte haft något kar på 1 år.

    På måndag (äntligen) får jag hem ett 250 liters kar.
    Alldeles gratis. Det hade stått i en källare i 6 år. (stackars kar)

    Jag har ordnat fram silicon, frigolit och kakelgips.
    Just det ja, sand med.
    Har fått hem min kära telefon efter 5 veckors reparation, så jag kan ta lite bilder sen.

    Jag har tänkt mig ha något stim med tetror.
    Typ kardinal, rosen eller neon. Ja, det flesta tetror är intressanta.

    Töjar inte malar, bara tanken får mig att rysa och det är de som gjort att jag inte velat ha mina kar kvar. Har funnit en liten förkärlek för äppelsnäckor, så någon sån ska jag ha ist.

    Trist nog har jag ju inte en enda bild just nu, och fram till min nya dator kommer, (Håller tummarna om att den kommer på måndag) så kommer jag tyvärr inte lägga ut någon. Lånar just nu en helseg och dö dator av min pappa eftersom jag överlät abonnemanget på min gamla. (Kanske lite för mycket OT där. :P )

    Hur som helst.
    Har tänkt mig ha ett AM-Top ytterfilter till 250liters kar, men det finns ingen ljusramp.
    Min snabba och provisoriska lösning på detta är helt enkelt att ha karet i min bokhylla (Ja, den håller till det) där det finns inbyggd belysning. (Som jag för övrigt själv fixat elen till... under uppsyn. Hehe)


    Nå. Några tips eller ideér? Stimmen tänkte jag ha på ungefär 20-25 fiskar.
    Men om någon har någon synpunkt eller något tips lyssnar jag gärna.
    Vill definitivt inte göra fel och tröttna och slänga ut det igen. :S

    Vill också be om ursäkt för ev stavfel eller missade bokstäver, datorn är verkligen fruktansvärd. :S


    Mvh
    /Josefin89a
    Mamma och fru.
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Hej och välkomnen hit!

    Har du kikat under forumet "Mitt första Akvarium"? Läs Nyttigt och hjälper till mycket

    Kakelgips vad har man det till? Se till att det inte finns några giftiga ämnen i kakelgipset som löses upp i vatten.

    Jag skulle skippa frigoliten och satsa på liggunderlägg Man slipper frigolitkulorna som flyter upp till ytan.

    Se till att silicona om hela karet ordentligt, Gör ett bra jobb på det så du inte ångrar dig sen, när karet börjar läcka

    Stimfisk är ett måste tycker jag Neontetror är fina speciellt i ett stim på 20-25 st
    Det finns en massa olika stimfiskar, diamanttetror, kardinaltetror, sogmanteltetror, rödmunstetror. Ja listan kan bli lång

    Har du funderat på något tema? Afrikanskt, sydamerikansk, asiatisk?

    Självklart kan man ha äppelsnäckor i karet Se till så att du inte har stimfiskar som har huggtänder

    Bottenfiskar är roliga, man behöver inte alltid ha malar i sitt kar
    Cordysar är malar men de ser mindre malaktiga ut, Borneo suckers samma sak där De är mer runda i kroppen och mycket livligare.

    Kanske någon snäll ciklid eller dvärgciklid.

    Det finns massor av roliga fiskar att välja mellan
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Bowzee
      • September 2009
      • 23

      #3
      Tack!

      Borde kanske skriva att jag funerade på att göra en egen BTN-bakgrund.
      Där jag köpte kakelfixen (som den nog hette) sa de att den var helt ofarlig.

      Ja, jag har kollat där. Ska göra det igen på måndag när jag fått hem karet.
      Oj! Vad jag längtar.

      Alla tetror är intressanta, har beslutsångest. Vill inte blanda för många heller. :P
      Coryoras är inte riktigt min grej heller.
      Saken är den att jag är lite rädd för större och oskygga fiskar.
      (Tetror går bra, lagom storlek, där vinner jag. )

      Ciklider har jag ärligt talat (förlåt om någon tar illa upp) inte förstått tjusningen med. Jag tycker de flesta är fula.. (förlåt igen)

      Första bilderna kommer förhoppningsvis på månag, eller tisdag.
      /Josefin89a
      Mamma och fru.

      Kommentar

      Arbetssätt...