180 L små Jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    180 L små Jordätare

    Får väl börja med att presentera huvudrolls inehavarna.

    Biotodoma cupido



    Några bilder från nätet.



    Senast redigerad av c90368; 07 September 2009, 15:30. Anledning: Trasig länk
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Så det var detta det blev av mitt ström projekt...

    Var ute för att handla Lejonhuvudciklid eller någon annan firre från släktet Steatocranus.

    Men så dök dessa upp, har funderat på dem ett tag. Så min plan nu är att mata upp dessa och i framtiden ska de gå i ett större kar tillsammans med ytterligare fyra som jag ska införskaffa senare.

    Dessa fyra stackare har gått i ett akvarium med grov sten. De har dessutom gått ganska länge i affären. De visste inte ens om att det var en jordätare

    Men hittar man dessa firrar och det är ett hyfsat pris, ja då följer de med hem
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Akvariet har jag möblerat om en del, behåller samma filter/pumpar men har placerat om dem så att det inte blir så mycket fart på vattnet mitt i karet.

      Mitt värme problem blir nu helt plötsligt en fördel eftersom dessa firrar vill ha det lite varmare.

      Mina Danio som jag köpte lite förhastat ska jag försöka bli av med, likaså alla Äpplesnäckor jag har i karet. Har inte hjärta att slänga dem på komposten, så ska se om jag kan sälja en del på nästa auktion och byta in några mot mat i zoo affären.
      Senast redigerad av c90368; 06 September 2009, 22:35.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Så till filmbeviset

        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Banderad
          • January 2006
          • 358

          #5
          En av mina SA-favoriter. Hade ett VF fullvuxet par för några år sedan. En otroligt vacker och intressant ciklid. När jag köpte dem uppe på Akvarielagret fanns det tyvärr bara två kvar (ville annars ha en grupp på 6-8 individer). För övrigt köpte jag dem två dagar innan vätskeförbudet på flygplan trädde i kraft (förmodlingen sista gången man flög med en frigolitlåda i knäet).

          /Jocke

          Kommentar

          • Banderad
            • January 2006
            • 358

            #6
            Det jag ville säga med det inlägget var, grattis till ett bra val!

            /Jocke

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              De ser förbaskat trevliga ut! Hur stora blir dom?


              Edit; Kollade precis artregistret (värt varenda krona!), så glöm att jag frågade!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 September 2009, 13:29.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Trevliga fiskar, är det något liknande Kjell har i sin 3-kubikare?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Banderad
                  • January 2006
                  • 358

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Trevliga fiskar, är det något liknande Kjell har i sin 3-kubikare?

                  Har inte koll på vad Kjell har, men om det är något liknande och inte är cupido lär det vara B. wawrini. Den lilla gynnaren publicerades det för övrigt en artikel om i CB för inte så längesedan (Kanske ett år sedan eller så).

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Det jag ville säga med det inlägget var, grattis till ett bra val!

                    /Jocke
                    Tack, alltid roligt att höra från någon som har personlig erfarenhet!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      tycker inte att de liknar jordätare som de andra, dessa ser mer kompakt ut och de andra ser mer långsträckta ut tycker jag. Men va små de var och gillar de verkligen strömt vatten? gillar de inte lite mer stillastående vatten nästan??
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Banderad
                        • January 2006
                        • 358

                        #12
                        Ursprungligen postat av macke_fisk
                        tycker inte att de liknar jordätare som de andra, dessa ser mer kompakt ut och de andra ser mer långsträckta ut tycker jag. Men va små de var och gillar de verkligen strömt vatten? gillar de inte lite mer stillastående vatten nästan??
                        Jag vet inte vilka andra du menar men inom Biotodoma-gruppen finns det bara två arter. Vanligast är nog Geophagusar av olika typer samt Satanopercor. Jag har skrivit en liten artikel om jordätare på min zoon om någon är intresserad. Där finns även bilder på mina gamla cupidos. De fiskarna är fullvuxna.



                        Hoppas du inte känner att jag kapade tråden nu C90368.


                        /Jocke

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Jag vet inte vilka andra du menar men inom Biotodoma-gruppen finns det bara två arter. Vanligast är nog Geophagusar av olika typer samt Satanopercor. Jag har skrivit en liten artikel om jordätare på min zoon om någon är intresserad. Där finns även bilder på mina gamla cupidos. De fiskarna är fullvuxna.



                          Hoppas du inte känner att jag kapade tråden nu C90368.


                          /Jocke

                          det är geophagusar jag menade, tyckte att de inte var så lika i formen men nu såg jag att de ar ändå rätt lika .
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #14
                            Ursprungligen postat av Banderad

                            Hoppas du inte känner att jag kapade tråden nu C90368.


                            /Jocke
                            Tvärt om!

                            Nu är det jag som är nybörjare och behöver säkert lära mig massor
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #15
                              Ursprungligen postat av macke_fisk
                              Men va små de var och gillar de verkligen strömt vatten? gillar de inte lite mer stillastående vatten nästan??
                              Det är bra cirkulation i karet, men jag har med hjälp av inredningen "slagit sönder" strömmen. Men det verkar faktiskt som de inte har något imot att ge sig in direkt i strömmen från utglåset.

                              I min värld så är de flesta sandbottnar i strömmande vatten, eller kraftigt vågskvalp. Annars vore de inga sandbottnar utan fulla av mult och löv.

                              Med andra ord raka motsatsen till där Apistogramma lever!

                              Se där lyckades få in lite Ap även här
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...