Mitt projekt - 222liter Sällskap

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VargenJ
    • July 2009
    • 65

Uppdatering 15/8 2009

Här kommer en uppdatering!
    Har köpt två nya växter (igen :P)

Bild: http://i581.photobucket.com/albums/s...J/832_3250.jpg
    Nya växterna är den rödaktiga framför fejkroten till vänster och bakom på samma ställe så sitter det en till ny växt (smal bas och breda blad). Den som vet vad det är för växter får gärna säja det
    180liters Sällskap

Kommentar

• VargenJ
      • July 2009
      • 65

Uppdatering 22/8 2009

Köpte en tuss javamossa (stor som en tennisboll ) för 30:- och två Crystal reds inne på Kalmar Akvarieaffär. Mycket trevliga människor måste jag säja Fäste javamossan på fejkroten så får vi se hur den tar sej. Kommer hem och hittar en av guppyhanarna döda. Men på plussidan så har jag fått små-små yngel av minst en hona

Skeppet åkte ut idag (23/8 2009) tillsammans med ancistrusarna som nu bor i fadrens kar. Tycker det räcker med saddlebacken och dom 5 räkorna. Har ju inga synliga alger, men när det börjar synas mer och mer åker ancistrusarna i igen.

Hela karet (taget igårkväll):
      http://i581.photobucket.com/albums/s...J/832_3276.jpg

Javamossan på roten:
      http://i581.photobucket.com/albums/s...J/832_3281.jpg
      180liters Sällskap

Kommentar

• ToveTott
        • July 2007
        • 558

Du borde nog sprida ut javamossan lite tunnare på roten. Annars är risken att den undre mossa dör istället för att växa fast.
        Biolog men inte allvetande

102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

Kommentar

• vargunge
          • August 2009
          • 214

snyggt
          Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

Kommentar

• VargenJ
            • July 2009
            • 65

Okey. Ska göra det så snart jag kan. Tack för hjälpen
            180liters Sällskap

Kommentar

• flygrc
              • June 2006
              • 2755

Ursprungligen postat av VargenJ
              Skeppet åkte ut idag (23/8 2009)
              Passar min smak,har svårt för denna typ av "dekorationer"

Jag saknar en bakgrund, riktigt mörkblå eller svart.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• VargenJ
                • July 2009
                • 65

Letar för fullt efter en bakgrund som passar min smak. Har inte hittat nån fast jag har letat överallt känns det som :/

Aja, får se om jag hittar nån. Hittar jag ingen så får det nog va. Det skadar väl knappast att vara utan bakgrund. Eller?
                180liters Sällskap

Kommentar

• flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

Ursprungligen postat av VargenJ
                  Letar för fullt efter en bakgrund som passar min smak. Har inte hittat nån fast jag har letat överallt känns det som :/

Aja, får se om jag hittar nån. Hittar jag ingen så får det nog va. Det skadar väl knappast att vara utan bakgrund. Eller?
                  Jag satte Biltemas återanvändbara solfilm på mitt 200l. Om jag minns rätt så betalade 39:- för en rulle på 50*300cm
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• VargenJ
                    • July 2009
                    • 65

Uppd. 17/12

Kör en liten uppdatering så här före jul
                    Idag 17/12 ska det göras rent i karet: ta bort lite växter som har gett upp och sen byta vatten. Eventuellt så ska det göras en ommöblering men det vette sjutton om det händer idag
                    Sen ska ju dom växter som känt för att flyta sättas ner igen efter att antingen ha flutit upp själva eller fått hjälp av fiskarna.

Flygrc:
                    Nu har vi ju inget Biltema inne i Kalmar, annars hade jag nog provat deras solfilm
                    Helst skulle jag vilja ha en slime line bakgrund eller nåt liknande. Har så jäkla svårt för bara en färg eller den "traditionella" varianten på bakgrunder.
                    Senast redigerad av VargenJ; 17 December 2009, 10:37.
                    180liters Sällskap

Kommentar

• VargenJ
                      • July 2009
                      • 65

Har hittat en bakgrund jag kan tänka mej att ha. Enda problemet nu är att jag inte vill ha samma som farsan har

Ialla fall, hittade bakgrunden på Guldfisken (samma ställe som pappa köpte sin): http://www.guldfisken.se/beta/catalo...ed32710964b6a1

Den blåa är den farsan har och den är snygg men jag vill inte ha samma som han. Sen så tilltalar den svarte inte mej nåt vidare. Tycker inte att svart passar i ett akvarium överhuvudtaget. Om nån har nåt mer förslag på bakgrunder så är dom mer än välkomna då jag har svårt att hitta nån som passar min smak ^^'''
                      180liters Sällskap

Kommentar

• Pickles
                        • October 2009
                        • 1155

En svart bakgrund har man huvudsakligen för att skaffa 'djupkänsla' i karet, och det brukar definitivt se rätt läckert ut, särskilt om man har lite spartanskt med växter så att man ser lite mycket av väggen (personlig åsikt förstås). Prova hänga upp något mörkt bakom för att se hur det ser ut först, bara. En sopsäck eller (som i mitt fall ; ) ) en riktigt mörk frottéhandduk/duk/lakan/ whatever.
                        Du kanske blir överraskad. ^^

Annars finns det ju hur många slimline och andra mer tredimensionella bakgrunder som helst att välja emellan.
                        Den blå tycker jag hör hemma i ett saltvattenskar framför allt. ^^
                        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                        ~25l vatten

Kommentar

• VargenJ
                          • July 2009
                          • 65

Har provat med att sätta en svart sopsäck bakom och jag gillade det inte alls. Tyckte inte att det blev med djupkänsla alls :/
                          180liters Sällskap

Kommentar

• Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

Ah. Oh well, smaken är som baken. ^^
                            Man kan alltid köra som någon (jag tror att det var Ansjo) föreslog i en annan tråd, och bygga en låda som man fäster på väggen bakom akvariet om man vill ha någonting lite billigare än btn. Man målar mörkt och fyller den med rötter/sten eller löv som jag förstått.
                            Ska vara riktigt klämmigt!
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

Kommentar

• VargenJ
                              • July 2009
                              • 65

Om jag hade plats för en låda bakom så hade jag gjort en, men det finns inte mycket plats här hemma så det får nog tyvärr bli av nån annan gång :/
                              Oh well. Back to the hunt for the perfect bakground :P
                              180liters Sällskap

Kommentar

• VargenJ
                                • July 2009
                                • 65

Städning och rensning 18/12
                                Fick bli städning och rensning av karet idag då jag var upptagen med annat igår. Så här blev resultatet av städningen och rensningen:

180liters Sällskap

Kommentar

Arbetssätt...