8+20+27+60=150?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • grani
    • July 2009
    • 36

    8+20+27+60=150?

    Har bestämt mig för att starta upp ett 150L kar efter ett par veckor med småkar. Vet inte hur länge jag nöjer mig med 150 dock..

    Har ännu inte bestämt vilka invånare jag skal ha i karet. Är väldigt sugen på scalare men vet faktiskt inte hur bra dom skulle må i det akvariet. Jag har tänkt att inreda det med olika typer av sand och smågrus. Vill även ha skifer och eventuellt småsten eller singel på en sida av karet.


    Detta har jag
    Akvarium
    • Bas 95 cm
    • Höjd 40 cm
    • Djup 38 cm
    Tillbehör
    • 2 Rötter
    • 1 Kokosnötter
    Växter
    • Javamossa
    • Limnophila sessiliflora
    • Pistia stratiotes
    • 1 växt som ser ut som gräs
    • 1 växt som har små tjocka blad

    Karet startas upp på måndagen efter att jag hämtar det. Då ska jag kasta upp lite bilder på det och tillbehören.
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #2
    Okej skoj
    Vill också bara ha större å större....
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • I/A
      • August 2009
      • 28

      #3
      Vad menar du med: 8+20+27+60=150?

      Kommentar

      • Ancristus <3
        • July 2009
        • 277

        #4
        Tror att det är hans andra akvarium!
        I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #5
          Ursprungligen postat av I/A
          Vad menar du med: 8+20+27+60=150?
          Kan man undra vad han menar med det

          Kommentar

          • I/A
            • August 2009
            • 28

            #6
            Ursprungligen postat av Christerhedberg
            Kan man undra vad han menar med det
            Jag trodde att det var en uträkning på hur
            många liter det var i akvariet men sen när jag läste det hela lite "noggrannare" så fattade jag.

            Kommentar

            • xlnt4ever
              • June 2008
              • 115

              #7
              OM du ska byta bort alla små så börja med 150L om du har en ide om det. Själv gick jag från 350L+60+60+40 till 110L ångrar det inte men vill gärna ha ett stort igen men frun tycker det tar för mycket tid o plats så.....
              Fiskoholic


              Kommentar

              • _vinkelslip_
                • June 2009
                • 242

                #8
                Välkommen hit förresten!.

                Bilder senare? Nätr du kommit igång...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ett akvarium som är 40 cm högt är väl lågt för skalarer. De kommer där aldrig att få höga snygga fenor.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Ett akvarium som är 40 cm högt är väl lågt för skalarer. De kommer där aldrig att få höga snygga fenor.

                    håller med.

                    minst 50 för spetsnosvarianten

                    minst 55 för den vanliga

                    minst 60 för altum


                    tycker jag iaf.....



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • grani
                      • July 2009
                      • 36

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ancristus <3
                      Tror att det är hans andra akvarium!
                      Det är helt riktigt
                      Ursprungligen postat av xlnt4ever
                      OM du ska byta bort alla små så börja med 150L om du har en ide om det. Själv gick jag från 350L+60+60+40 till 110L ångrar det inte men vill gärna ha ett stort igen men frun tycker det tar för mycket tid o plats så.....
                      Hade faktiskt tänkt att ha kvar de andra också, diverse räkakvarium och kanske nån odling av kampfisk feks.


                      Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                      Välkommen hit förresten!.

                      Bilder senare? Nätr du kommit igång...
                      Tack! Bilder kommer på måndage efter jobbet, så runt midnatt en gång, då har jag nog satt igång med sand och växter ialla fall.



                      Ursprungligen postat av Kensa
                      håller med.

                      minst 50 för spetsnosvarianten

                      minst 55 för den vanliga

                      minst 60 för altum


                      tycker jag iaf.....



                      .
                      Det finns inga mindre motsvarigheter till scalare då? Eller någon som har ett annat förslag? Det blir att välja fisk efter inredning och inte inredning efter fisk.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av grani
                        Det finns inga mindre motsvarigheter till scalare då? Eller någon som har ett annat förslag? Det blir att välja fisk efter inredning och inte inredning efter fisk.

                        förstår inte riktigt

                        menar du en fisk som ser ut som en scalar men är mindre än scalar ??

                        det blir inte lätt det.

                        den minsta versionen av scalarer är just spetsnosen, den kallas ibland
                        även för dvärgscalar.

                        finns inga mindre. bortsett från yngel då......


                        tyvärr (eller som väl är) så väljer man fisk efter det kar man har,
                        eller så skaffar man ett kar efter den fisken man vill ha.

                        visst, det finns "vingelmån"å de flesta fiskar, men vissa faktorer på vissa
                        fiskar är svårt att mecka med. exempelvis höjden på scalarkar.

                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #13
                          Det finns ju hur många roliga och spännande fiskar som får plats i ditt kar!

                          Jag hade satsat på att inreda med ett enkelt sydamerika stuk.

                          Inred med grus/sand gärna lite mörkare i färgen, lägg i lite akvarierötter (brukar finnas för runt 65kr/kg) och bind fast eventuella växter som gillar att växa på rötterna ex: javaormbunkar. Plantera sedan övriga växter och kolla så det ser snyggt ut Plantera inte huller om buller utan försök placera växterna så att alla får ljus.

                          Till bakgrund är lättast om du bara tejpar på en svart plastpåse på karet, växternas och fiskarnas färger kommer fram bra mot en svart bakgrund + att du skapar ett djup i karet.

                          Och nu till det allra roligaste, Fisken!

                          Här kan du i princip välja vad som helst, Men blanda inte för många arter utan ha istället hellre många av en art.

                          exempel på inevånare:

                          3-4 dvärgciklider guramis eller liknande , 30-40st av stimmfisk , 5-6 städare eller botten fiskar

                          Ett tips är att kolla artbeskrivningar, antingen här på zoopet eller om du lånar någon bok på biblan, för att se så att de fiskar du väljer trivs i ett 150L kar

                          lycka till!

                          Kommentar

                          • grani
                            • July 2009
                            • 36

                            #14
                            Albinfiskare: Tack för tippsen!!! Satte upp en svart soppsäck som bakgrund nu lite provisoriskt.

                            Men, har varit utan både tv och internett hela veckan hemma.. Jävla fiber. Men nu när jag kom hem från jobbet var det tillbaka. Tänkte slänga upp några bilder som jag har lovat.



                            Inga invånare än så länge, men kommer snart att flytta in några Leopard Danio eller möjligen tetror. Kanske guppy?!?

                            Kommentar

                            • grani
                              • July 2009
                              • 36

                              #15
                              Nu har 10 st leopard danios flyttat in, 2 kampfiskhonor och 5 st corydoras aeneus som jag aldrig ser....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...