Synpunkter på Zebraciklider OCH Channor, tack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Synpunkter på Zebraciklider OCH Channor, tack

    Jag har blivit intresserad av att skaffa någon slags Ciklidart till min 375:a, och åkte ner till Guldfisken här i Kalmar för att kika runt lite.

    Fick ögonen på Zebracikliden och gillade utseendet direkt. Diskussionen med personalen där blev huruvida det skulle fungera med den arten/sorten i kombination med vacker växtlighet (som jag absolut vill ha).
    Jag vet redan innan - av de svar jag fått här på Zoopet - att det i så fall egentligen handlar huvudsakligen om dvärgciklider om man ska gå säker för växttuggande och bökande.

    Fick svaret där att det kan gå med växter om de förankras vettigt (precis som jag fått svarat tidigare) men att de ynglar av sig något kopiöst. Enligt dem där så var det ett problem, då de t.o.m. fått kasta yngel då det blivit för mycket. Han tyckte att man kanske kunde komplettera med någon tålig fisk som kunde ta för sig av ev. yngel så att det inte blev för mycket.
    Min fråga blev då genast om jag kunde behålla en eller två av mina Channa Assam som yngelrövare i samma kar.
    Det var något som kunde provas, men där utgången var lite oviss när det gäller Zebraciklidernas tuffa attityd.

    Vad tror ni som har koll på temperament, artmixer, och beteende bättre än jag? Skulle det kunna fungera med ex. två par Zebraciklider och en eller två Channor i en 375-liters tank med 6 st. stengrottor och gott om växtlighet?
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    2st extremt aggressiva släkten som jag peronsligen skulle tro slutar med krig men som sagt aldrig hört kombinationen så det är möjligt att det funkar..
    / Rickard

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      jag vet inte hur channor är men zebraciklider tycker jag att de några jävla terrorister när de får yngel, så satans aggressiva de blir.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av rick
        2st extremt aggressiva släkten som jag peronsligen skulle tro slutar med krig men som sagt aldrig hört kombinationen så det är möjligt att det funkar..
        - Nja, Channorna är inte väldigt aggressiva. Rovdjur visserligen, men står mer och lurar på byte än jagar runt.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          jag vet inte hur channor är men zebraciklider tycker jag att de några jävla terrorister när de får yngel, så satans aggressiva de blir.
          - Ja det har jag också fått berättat för mig.

          Kommentar

          • Andez
            • January 2009
            • 82

            #6
            jag är inte så jätte insatt men jag hade en gång 4 zebraciklider vet ipfs inte om det var honor och hanar eller bara honor/hanar inga yngel, har nu bara 1 kvar som verkar lugn men kanske kan bero på att dom bott tillsamans med mina 4 reevers ^^ men jag hade också 1 mal av någon art som rensar botten (nu 2st) så de kan ju hända att dom "rensar" romen...
            har häller aldrig märkt att dom har ätit på några av växterna jag haft men däremot röjer sköldpaddorna fram som om det inte vore något och tar med sig allt som är ivägen xP
            Senast redigerad av Andez; 29 July 2009, 06:27.

            Kommentar

            • jockson
              • December 2008
              • 248

              #7
              Vid lek kommer ciklidern gräva upp växter och förstöra, risken är också väldigt stor att de har ihjäl dina allt för snälla assam.

              Dessutom så bör man hålla assamen i betydligt svalare vatten än zebrorna.
              Senast redigerad av jockson; 29 July 2009, 06:59.
              Mvh.
              Jocke

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av jockson
                Vid lek kommer ciklidern gräva upp växter och förstöra, risken är också väldigt stor att de har ihjäl dina allt för snälla assam.

                Dessutom så bör man hålla assamen i betydligt svalare vatten än zebrorna.
                - Ja de ska trivas bäst i 18-20 grader, men så verkar de fungera hälsosamt och lyckligt även i uppemot 30 grader om man ska tro de som föder upp Channor. Verkar vara en tålig fisk.

                Men som sagt - min undran ställd rent allmänt här var om någon kunde förutse ett troligt scenario fiskarna emellan, och det kanske är så att de t.o.m. skulle ta död på en Channa om de nu är så aggressiva som beskrivs av de flesta här. Synd.

                Kommentar

                • jockson
                  • December 2008
                  • 248

                  #9
                  De flesta ciklider är i regel för aggressiva för channor, och inte minst när de leker.

                  Visst man kanske kan hålla assam i 30 grader under en period, men det är knappast rekomenderat då det ökar risken för svamp.
                  Mvh.
                  Jocke

                  Kommentar

                  • sjebbe
                    • March 2009
                    • 440

                    #10
                    Hade zebraaciklider när jag var mindre. Dem jagade bort 2 st JDs när dem lekte och la rom. Zebran var på drygt 10 och den största Jack Dempsyn var 18-20 cm. Så aggresiviten kan jag hålla med om kring lek.

                    Har channa bleheri med mina påfåglar. Funkar utmärkt. Ingen har ju lekt än så jag går inte helt säker än.
                    450 L - Channa pulchra
                    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                    Kommentar

                    Arbetssätt...