Odlingsprojekt 4 X 100L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    Odlingsprojekt 4 X 100L

    Jag har köpt en ställning med fyra 100L "kuber". Nåja, inte riktiga kuber eftersom måtten är 50x50x40, men nästan... Just nu står alltihop i garaget, nymålat och fint. Ställningen var lite risig så den blev mattsvart och karen har helt vanlig aluminiumram som får vara som den är. Botten och tre sidor i varje kar är blåmålade. Om några timmar är allt torrt och det är då dags att flytta in det i akvarierummet.

    I ena karet kommer jag att montera en Juwel Rock bakgrund som jag har liggande, I ett annat kommer det att hamna en BTN slimline. Dessa två kar ska jag ha L-malar i, L333 Hypancistrus sp. i det ena och L144 Ancistrus sp. i det andra. Ett kar kommer jag att odla Endlers i, dessa yngel kommer att bli levandefoder till mina VF. Det sista har jag inte bestämt mig för vad jag ska odla i men kanske någon form av ciklid eller Cory Sterbai.

    6 st unga L333 kommer om en dryg månad och dessa skall få gå med min vuxna hane.

    L144'or har jag redan fyra honor och en hane, dessa leker för fullt i diskuskaret och har dragit upp någon kul med yngel vilka snart blir diskusmat. Har dock lyckats fånga sex-sju stycken som går på tillväxt i ett litet kar. Jag ska försöka fånga de vuxna och stoppa i en av kuberna, men jag gissar att det blir ett smärre helvete att få dem i håven så det blir nog till att köpa en lekgrupp.

    En Endlersgrupp kommer på torsdag...
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kul projekt, jag önska själv att man hade lite plats för något sådan.
    Du får uppdatera med bilder sedan...
    Annars en liten reflektion, skulle det inte vara roligare att testa något mer annorlunda än Ancistrus sp. då det kan bli svårt att bli av med ynglen?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Kul projekt, jag önska själv att man hade lite plats för något sådan.
      Du får uppdatera med bilder sedan...
      Annars en liten reflektion, skulle det inte vara roligare att testa något mer annorlunda än Ancistrus sp. då det kan bli svårt att bli av med ynglen?
      Nae, jag vet en butik som köper alla jag kan få fram...
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ah, då är det en annan sak!
        C.sterbai är inte fel, och de är skitlätta att bli av med om man vill det. Annars är dessa ihop med diskus inte fel.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Ah, då är det en annan sak!
          C.sterbai är inte fel, och de är skitlätta att bli av med om man vill det. Annars är dessa ihop med diskus inte fel.
          Ja, Sterbai är trevliga och jag har ett bra gäng i båda diskuskaren.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • Metalfrenzy
            • January 2009
            • 199

            #6
            Kul att det blir mer och mer hemma hos dig. Du får skicka ett mail när det blir något skoj i karen, så kommer jag som vanligt att överväga att öppna plånboken
            är det andreas ställning du köpte?
            Nu är det bara att njuta!

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #7
              Ursprungligen postat av Metalfrenzy
              Kul att det blir mer och mer hemma hos dig. Du får skicka ett mail när det blir något skoj i karen, så kommer jag som vanligt att överväga att öppna plånboken
              är det andreas ställning du köpte?

              Haha.. jadå, inga problem.
              Ja, det är Andreas gamla ställning.
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • Ouscazz

                • February 2009
                • 910

                #8
                Nu är två av karen bebodda.

                Det ena går det två Ancistrus sp. L144 i, en vuxen hane och en liten hona.

                Det andra går det nu fyra Malawiciklider i, två Minos Reef Rödzebra, hona/hane och två Gul Labidochromis, hona/hane. Jag har aldrig tidigare haft Malawi, eller andra afrikanska ciklider för den delen, men mina käresta gillar dem skarpt och det ska bli kul och se om vi kan få lek på dem. Jag håller på att starta upp ytterligare en kub för Malawi och det kommer fler av dessa nästa vecka, Då kommer vi att separera dem och köra en art i varje kar.

                Ska fixa lite bilder i kväll.
                www.diskusforum.se
                www.loricariidae.se

                Kommentar

                Arbetssätt...