Skulle vilja bolla med nån som är fiskkunnig...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #61
    Ursprungligen postat av nova8010
    Ja, jag har läst det faktiskt... men vilken botia skulle passa med denna då? Vill inte ha praktbotia för jag tycker dom blir lite för stora.
    Min lokala fiskhandlare hade bara en i butiken och sa att dom va ganska ovanliga. Funderade på att be honom ta hem flera men vet inte om han kan det om dom nu är ovanliga. Skulle det fungera om jag skaffade ett gäng pakistanbotia till den som lekkamrater??
    Du tror inte att det här udda beteendet kan vara så invant då så att den fortsätter även om jag skaffar fler??

    Tackar för inlägget förresten. Man kan aldrig få för mycket kunskap
    Agressiviteten brukar sprida ut sig om den har artfränder att 'bråka' med. De visar upp ett naturligare och mycket snällare beteende i grupp. Själv råkade jag få med en pakistanbotia när jag köpte 6 st Botia Kubotai (polka-dot) och den levde jävul i akvariet, tills jag skaffade fler pakistanbotior. Det är dock den enda erfarenhet jag har, och kan därmed inte säga om beteendet kommer ändras om du skaffar någon annan sorts botia. Jag skulle nog personligen lämnat in botian om jag inte hittade fler av samma.

    MVH Johan

    Kommentar

    • nova8010
      • May 2009
      • 71

      #62
      Ursprungligen postat av Johanski
      Agressiviteten brukar sprida ut sig om den har artfränder att 'bråka' med. De visar upp ett naturligare och mycket snällare beteende i grupp. Själv råkade jag få med en pakistanbotia när jag köpte 6 st Botia Kubotai (polka-dot) och den levde jävul i akvariet, tills jag skaffade fler pakistanbotior. Det är dock den enda erfarenhet jag har, och kan därmed inte säga om beteendet kommer ändras om du skaffar någon annan sorts botia. Jag skulle nog personligen lämnat in botian om jag inte hittade fler av samma.

      MVH Johan

      Okej, får tacka för svaret iaf även om det kanske inte hjälper mig.. Får väl fråga honom nästa gång jag är in till honom om han kan lägga en beställning på polka dot åt mig.. annars får det vara om den inte har gett sig med att vara elak då...

      Kommentar

      • AckeBlack
        • January 2009
        • 4

        #63
        Ursprungligen postat av nova8010
        Tackar för ditt inlägg Det kan nog ligga nånting i det du säger.. fast ett undantag jag känner till måste vara slöjstjärtar.. dom äter och rör sig överallt

        Jajo men slöjstjärtar har ju hoppat över Darwins hårda skola (för visst är det en framavlad fisk?) så den är ju framtagen av människor mest för sitt utseendes skull och inte för dess förmåga att skaffa mat.
        Jag tror dock att det är gulfisken som är urformen till slöjstjärtar och dessa har väl munnen ganska så rakt framåt? alltså uppehåller sig fisken i mitten framförallt men säkert lite överallt i jakt på mat.?.
        Har ingen erfarenhet av guldfisk/slöjstjärtar dock så jag kanske är helt ute och cyklar nu.?.
        och det finns säkert även andra undatag som inte följer min "följa munnen" logik men ingen regel utan undantag heter det ju

        Kommentar

        • nova8010
          • May 2009
          • 71

          #64
          Ursprungligen postat av AckeBlack
          Jajo men slöjstjärtar har ju hoppat över Darwins hårda skola (för visst är det en framavlad fisk?) så den är ju framtagen av människor mest för sitt utseendes skull och inte för dess förmåga att skaffa mat.
          Jag tror dock att det är gulfisken som är urformen till slöjstjärtar och dessa har väl munnen ganska så rakt framåt? alltså uppehåller sig fisken i mitten framförallt men säkert lite överallt i jakt på mat.?.
          Har ingen erfarenhet av guldfisk/slöjstjärtar dock så jag kanske är helt ute och cyklar nu.?.
          och det finns säkert även andra undatag som inte följer min "följa munnen" logik men ingen regel utan undantag heter det ju

          Haha, jo det har du så rätt i... dom är nog kanske mest i mitten och simmar. Men alla guldfisksorter är ju matvrak så dom är ju nästan alltid på väg nånstans för att leta mat. Så man kan väl nästan säga att vi har rätt båda två

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #65
            Ursprungligen postat av nova8010
            Jaså, jag trodde inte att dom andra fiskarna gick på dom... där ser man... får testa det och se om det fungerar... tycker ju att hajmalen borde växa om den nu ska bli så stor som det skrivs... men tror du att det räcker med 4 st då?? Vill ju inte att dom ska svälta..

            Måste bara berätta att jag va till min lokala fiskhandlare och kunde inte motstå en liten rackare, en polka dot Jäkligt tjusig sak som inte skulle bli så stor och som skulle vara jättefredlig och snäll mot andra fiskar.. Kom hem, släckte ner akvariet och langade i fisken efter att dom andra hade fått sitt kvällsmål..
            Och den simmade iväg o verkade nyfiken o så... efter ett par timmar så va jag så nyfiken o ville visa sambon fisken lite närmare o så så jag tände belysningen igen och efter en stund kom den fram, men då va den inte alls snäll Den va på mina andra fiskar direkt och bråkade eller va den nu gjorde, speciellt min lilla gulliga teleskopslöjstjärt fick sig en riktig omgång o dom bara snurrade runt där inne i vattnet... den stackarn hade ju inte en chans att komma undan från den snabba fisken.
            Tror du att den här nya fisken kommer att fortsätta vara så här eller är det bara nåt "revirpink" ???
            Tror att den har lyckats bita bort några fjäll från slöjstjärten men är långt ifrån säker... Kanske att jag har missuppfattat det hela och den bara vill ha nån att leka med??

            Kul att du är tillbaks förresten.. hur gick det på kursen?
            Jo, visst är det som Johanski skriver, skaffa några till så kommer det säkert att lugna ner sig. De brukar vara ganska lugna annars, så jag tror inte de kommer att medföra några större problem.
            Jodå, kursen var bra så nu är det akutväskan i högsta hugg.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • nova8010
              • May 2009
              • 71

              #66
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jo, visst är det som Johanski skriver, skaffa några till så kommer det säkert att lugna ner sig. De brukar vara ganska lugna annars, så jag tror inte de kommer att medföra några större problem.
              Jodå, kursen var bra så nu är det akutväskan i högsta hugg.

              Okej, för det vore ju synd att behöva lämna tillbaka den.. Det är ju en riktigt tjusig liten sak Men om det nu är så svårt att få tag i just den sorten, går det inte med nån annan liknande?? För som det lät på fiskhandlaren så verkade det mycket enklare att få tag i pakistanbotia.

              Om den inte hinner sluta innan jag får tillgång till fler av samma sort, hur ser jag om det är nån riktig fara för slöjstjärten? Som det är just nu så är ju slöjstjärten guldglänsande eller va man nu ska bedöma att det är för färg och på vissa ställen så är den lite glänser det inte lika mycket, det är därför jag tror att botian kan ha nypit några fjäll.
              Men hur länge kan man ha en fisk som biter fjäll? Kan ju aldrig vara bra för fisken...
              Har läst att polka dot botia plockar parasiter på andra fiskar, kan det vara det den försöker göra?

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #67
                Ursprungligen postat av nova8010
                går det inte med nån annan liknande?? För som det lät på fiskhandlaren så verkade det mycket enklare att få tag i pakistanbotia.

                Har läst att polka dot botia plockar parasiter på andra fiskar, kan det vara det den försöker göra?
                Varför inte bara köpa pakistanbotior? Slipper du oroa dig att det ska bli trubbel. Råder dig fortf. att lämna tillbaka den ensamma botian.

                Tror absolut inte botior plockar bort parasiter från andra fiskar, har aldrig hört om liknande faktiskt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #68
                  Det beror på var din lokala affär köper in fisk från, men grossisten Imazo har iaf haft hemma Botia kubotai den senaste tiden, så det ska inte vara några större problem att få tag i fler.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • nova8010
                    • May 2009
                    • 71

                    #69
                    Okej, får tacka för svaren... Antar att jag blir tvungen att lämna tillbaka den lilla sötnosen.. Vilken är den fredligaste botiasorten annars? Vill aldrig mer råka ut för en så elak fisk..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #70
                      De sorter av botior jag haft tycker jag är ganska lika i sättet, sedan om man tycker de är elaka eller inte beror även lite på de andra invånarna i karet.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • nova8010
                        • May 2009
                        • 71

                        #71
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        De sorter av botior jag haft tycker jag är ganska lika i sättet, sedan om man tycker de är elaka eller inte beror även lite på de andra invånarna i karet.

                        Okej, kanske inte är nån större skillnad då. Har betämt mig för att lämna tillbaka fisken på tisdag då han har öppet igen, hoppas bara att jag ska få tag i den då också
                        Köper mig nog ett gäng ancistrus till istället. Dom är verkligen kanon på att städa

                        Kommentar

                        • nova8010
                          • May 2009
                          • 71

                          #72
                          Har funderat på att köpa ett gäng blå gurami och gul gurami.. Skulle det kunna fungera med dom andra invånarna jag har i mitt kar??
                          Funderar också på att köpa fler scalarer.. kan jag köpa dom små eller kommer dom stora scalarerna jag har att attackera dom då??

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #73
                            De guramina du tänker köpa är egentligen samma sort, men bara olika odlingsformer. Jag har haft gurami med skalarer ihop förr utan problem, men man måste tänka på att alla fiskar är olika individer och kan beté sig olika.
                            Ska du köpa fler skalarer så är det inte fel om du kan få tag i fisk som är någorlunda jämnstora, annars finns en risk att de blir undanskuffade hela tiden.
                            Samtidigt är då risken att det blir revirfight ganska omgående, så det är en lite avvägning då det lika gärna kan funka med olika storlekar på skalarerna....
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • nova8010
                              • May 2009
                              • 71

                              #74
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              De guramina du tänker köpa är egentligen samma sort, men bara olika odlingsformer. Jag har haft gurami med skalarer ihop förr utan problem, men man måste tänka på att alla fiskar är olika individer och kan beté sig olika.
                              Ska du köpa fler skalarer så är det inte fel om du kan få tag i fisk som är någorlunda jämnstora, annars finns en risk att de blir undanskuffade hela tiden.
                              Samtidigt är då risken att det blir revirfight ganska omgående, så det är en lite avvägning då det lika gärna kan funka med olika storlekar på skalarerna....

                              Okej, jo har hört att den gula guramin är en odlingsform av den blåa..
                              Då ska jag nog tänka mig för innan jag skaffar fler scalarer.....

                              Kommentar

                              • nova8010
                                • May 2009
                                • 71

                                #75
                                Vill bara uppdatera tråden lite och berätta att jag har lämnat tillbaka den ensamma botian nu... Inne i affären träffade jag en annan tjej som hade köpt tre stycken polka dot och det hade fungerat jättebra för henne. Fick tillbaka pengarna av honom iaf och köpte två andra små rackare nämligen två vändmalar... Verkar vara riktigt festliga dom också, simmar runt varandra och upp och ner... Får hoppas att det kommer att fungera bättre med dom nya invånarna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...