Bilder på mitt första

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annalill
    • March 2009
    • 134

    #16
    Ursprungligen postat av mrfreddas
    Ska man inte vara försiktig med "för mycket" kalksten?
    Säg inte sådär, nu blir jag ju orolig. Är mycket möjligt att man ska vara de. Nån som vet?

    Kommentar

    • ankan94
      • February 2009
      • 199

      #17
      Ursprungligen postat av Annalill
      Säg inte sådär, nu blir jag ju orolig. Är mycket möjligt att man ska vara de. Nån som vet?

      ja man ska vara försiktig med kalkasten i ett akvarium eftersom att det gör att vattnet blir hårdare och de flesta fiskar trivs inte i för hårt vatten, medans några trivs riktigt bra i hårdare vatten tex malawi och tangayika ciklider. Så mitt tips är att du tar ut stenarna om du ska ha ett sällskapskar med blandade fiskar.

      Kommentar

      • Annalill
        • March 2009
        • 134

        #18
        Ursprungligen postat av ankan94
        ja man ska vara försiktig med kalkasten i ett akvarium eftersom att det gör att vattnet blir hårdare och de flesta fiskar trivs inte i för hårt vatten, medans några trivs riktigt bra i hårdare vatten tex malawi och tangayika ciklider. Så mitt tips är att du tar ut stenarna om du ska ha ett sällskapskar med blandade fiskar.

        Ska bli ett kar med tanganyikaciklider

        Kommentar

        • ankan94
          • February 2009
          • 199

          #19
          ja men då är det ok me dkalksten

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #20
            Jag har marmor kross i mitt kar till slöjstjärtarna och ett vatten som redan från början är hårt som sten.Men för delen är att jag inte frå stora svängningar i pH av restprodukterna från fiskarna =)
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • Annalill
              • March 2009
              • 134

              #21
              Har oerhört tråkigt idag, ingen höjdare att va deltidsarbetslös :P Men tänkte att jag skulle visa vad som hänt i karet Kanske kan få lite mer tips och ideer.
              http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=375677491&directlink=1

              Har dessutom hunnit starta upp akvarie nr 2. Där det just nu bor 1 "endlerhane" med 4 honor och deras yngel på några veckor. Planen är att köpa dvärgkulfiskar när guppysarna blivit fler och jag fått ner fler växter dit.
              http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=375677497&directlink=1

              Ska få hem najas och bacopa australis i början på nästa vecka (hoppas jag). Så mer växter ska det bli. Sen ska jag nog köpa ett 10 tal lamprologus multifasciatus till "tanganyikakaret" när jag fyllt på med mer växter.

              Vad tror ni? Lite oroad är jag över hur jag ska inreda när multisarna anländer. Funderar på att använda rötterna som någon sorts "avspärrning" och lägga snäckor på ena sidan och plantera växter på andra. Sen hur det fungerar i verkligheten är ju en helt annan sak :P

              Har en hel hög kolsten som jag gärna skulle hitta på något med. Tyvärr har jag ingen frigolit i botten på "tanganyikakaret" vilket jag ångrar! Därför är jag lite feg med stenar i det karet. Ligger små frigolitbitar precis under kalkstenarna men annars är det frigolitfritt.

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #22
                Ursprungligen postat av Annalill
                Har oerhört tråkigt idag, ingen höjdare att va deltidsarbetslös :P Men tänkte att jag skulle visa vad som hänt i karet Kanske kan få lite mer tips och ideer.
                http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=375677491&directlink=1

                Har dessutom hunnit starta upp akvarie nr 2. Där det just nu bor 1 "endlerhane" med 4 honor och deras yngel på några veckor. Planen är att köpa dvärgkulfiskar när guppysarna blivit fler och jag fått ner fler växter dit.
                http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=375677497&directlink=1

                Ska få hem najas och bacopa australis i början på nästa vecka (hoppas jag). Så mer växter ska det bli. Sen ska jag nog köpa ett 10 tal lamprologus multifasciatus till "tanganyikakaret" när jag fyllt på med mer växter.

                Vad tror ni? Lite oroad är jag över hur jag ska inreda när multisarna anländer. Funderar på att använda rötterna som någon sorts "avspärrning" och lägga snäckor på ena sidan och plantera växter på andra. Sen hur det fungerar i verkligheten är ju en helt annan sak :P

                Har en hel hög kolsten som jag gärna skulle hitta på något med. Tyvärr har jag ingen frigolit i botten på "tanganyikakaret" vilket jag ångrar! Därför är jag lite feg med stenar i det karet. Ligger små frigolitbitar precis under kalkstenarna men annars är det frigolitfritt.
                Jag har ingen frigolit under något av mina kar och har sten i men klart man kan inte bygga några berg. Men enstaka stenar är det inge fara med. Om du inte tappar i de förstås . Jag har mina stenar bara ner satta i botten materialet man jag har inga grävande fisk arter.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Keibo
                  • November 2008
                  • 468

                  #23
                  Varför har du ett ufo till filter i det nya akvariet?! Haha, trodde först att det var någon form av prydnad
                  Mvh. Peter

                  500L - Pelarakvarium

                  1500L - Under förändring

                  Kommentar

                  • Annalill
                    • March 2009
                    • 134

                    #24
                    Ursprungligen postat av Keibo
                    Varför har du ett ufo till filter i det nya akvariet?! Haha, trodde först att det var någon form av prydnad
                    Haha den följde med karet, det är en Elite Stingray ;D Så ska väl se ut som en rocka antar jag :P Förstår inte poängen riktigt jag heller, den är huuur stor som helst

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #25
                      Jag tycker rockan ser bra ut i ditt kar =)
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • stosse
                        • January 2009
                        • 45

                        #26
                        SNYGGT! gillar verkligen designen på ditt akvarium. Fan vad mycket snyggare det ser ut med sand än med grus. Måste nog verkligen ta mig en funderare på om jag inte skulle ändra lite i akvariet.

                        Kommentar

                        • Annalill
                          • March 2009
                          • 134

                          #27
                          Ursprungligen postat av stosse
                          SNYGGT! gillar verkligen designen på ditt akvarium. Fan vad mycket snyggare det ser ut med sand än med grus. Måste nog verkligen ta mig en funderare på om jag inte skulle ändra lite i akvariet.
                          Tack Ett tips om du ska ha sand, stoppa inte ner 9 stressade ancistrusbäbisar :P Grisar ner som bara den ^^

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #28
                            Dax för en uppdatering av bilderna från ditt kar ??
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Annalill
                              • March 2009
                              • 134

                              #29
                              Ursprungligen postat av Mick13
                              Dax för en uppdatering av bilderna från ditt kar ??
                              Roligt att någon är sugen på att se lite fler bilder Har flyttat om och grejat och precis börjat med PMDD Tyvärr står akvarierna lite halvtaskigt till, blir så mycke reflektioner så det är svårt att fota. Kan göra ett försök imorgon kanske, kommer bilder iaf
                              Kan länka till en bild på senaste tillskottet sålänge
                              http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=385965251&directlink=1
                              Har skaffat räkor också men dom är lite besvärliga att få med på bild :P

                              Kommentar

                              • Annalill
                                • March 2009
                                • 134

                                #30
                                Här kommer bilder från imorse.
                                Har ingen ordning på varken växter eller inredning eller täckglas i karen så.. överseende med det tack :P
                                Har väl funderat lite på att starta upp 152l karet igen och flytta allt guppygräs dit :P Tillsammans med allt ur det lilla karet och tillsätta ett par dvärgkulfiskar. Får se hur det blir

                                http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=389545877&directlink=1
                                http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=389545868&directlink=1

                                Kommentar

                                Arbetssätt...