Vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #31
    Ursprungligen postat av Lasse
    Jo men det är just det som är poängen - får du så lite vatten som möjligt med så får du så lite sjukdomsallstrande organismer som möjligt och de klarar fiskarna oftast av. Har du mycket vatten med samma koncentration av sjukdomsallstrare så kan mängden vara det som gör att det tippar åt fel hål. Säg att du har 1000 per ml. 1 ml ger då 1000 stycken. 1 dl ger 100 000 och en liter ger 1000 000 stycken. En ganska stor skillnad eller hur?

    MVH Lasse
    Absolut, precis vad jag menade. Men det är ju alltid en risk, själv så håvar jag alltid ur fiskarna ur påsen just för att vara på den säkra sidan.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #32
      Ursprungligen postat av Annalill
      152 liter
      You do the math.

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #33
        Ursprungligen postat av Lasse
        Tyvärr så är ovanstående totalt fel. det spelar roll - en väldig roll. De flesta organismer som smittar fisk är fakulativa patogener - det betyder att smittan inte alltid resulterar i sjukdom. Vad som avgör om dina fiskar blir sjuka är deras allmäntillstånd, stressnivå och immunförsvar. Den energi som fisk kan använda för sitt immunförsvar är begränsad och är det många mikroorganismr som "anfaller" samtidigt så klarar inte immunförsvaret av dem är de få så klarar fisken av anfallet själv. En bra jämförelse är att ta en knappnål och sticka den i skinnet mellan tummen och pekfingret - gör du det en gång - ont men ingen skada - två gånger - lite mer ont men ingen skada - gör du det dock 10000 gånger så gör det inte ont längre för det finns inget kött kvar!

        Detta är anledningen till att man aldrig skall låta någon död fisk vara kvar i akvariet eftersom den döda fisken kan käna som substrat för mikroorganismernas tillväxt och antalet mikroorganismer kan bli så stort att övriga fiskar blir så stressade att immunförsvaret får ge sig. Detta är också anledningen till att den bästa sjukdomsbekämpningen oftast är att ta bort den angripna fisken (ev försöka rädda den i ett annat kar) så att den sjuka fisken inte blir en tilväxtzon för nya skjukdomsalstrande organismer.

        Är ditt akvarium igångstartat (läs äldre än ca 1 månad) och du inte gör rent ditt filter samtidigt så kan du byta den mängd du anger varje dag om du vill. Förutsatt att ditt kranvatten är bra och att du använder C-vitamin eller vattenbredningsmedel om vattnet innehåller klor.

        Att du får lite bajs i ditt grus är heller inga problem - man skall inte röra bottnarna om man kan låta bli. Bajs och annat skall brytas ner och bilda en sund bakterieflora. Om du har en sund bakterieflora i ditt akvarium så har främmande bakterier som kan vara skadliga för din fisk mycket sämre möjlighet att etablera sig - de slåss helt enkelt ut av de "goda" bakterierna.

        Små och regelbundna vattenbyten är absolut inget fel.

        MVH Lasse
        Låter mycket vettigt och åter igen har man lärt sig något nytt

        Tack Lasse
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Annalill
          • March 2009
          • 134

          #34
          Ursprungligen postat av NIC
          You do the math.

          Mellan 30 och 45 liter då.

          Känns som att ja upprepar allt nu men .. :P lätt att noja runt bakteriekulturer å grejer som jag läst för mycke om för att ja ska tro att jag klarar av själv
          Om det inte är fel med många små vattenbyten skulle man kunna säga att det går att byta ca 3x10 liter alternativt 2x15 liter i veckan? (Blir väl kanske inte i veckan om man ska byta regelbundet men ni förstår principen)

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #35
            Ursprungligen postat av Annalill
            Mellan 30 och 45 liter då.

            Känns som att ja upprepar allt nu men .. :P lätt att noja runt bakteriekulturer å grejer som jag läst för mycke om för att ja ska tro att jag klarar av själv
            Om det inte är fel med många små vattenbyten skulle man kunna säga att det går att byta ca 3x10 liter alternativt 2x15 liter i veckan? (Blir väl kanske inte i veckan om man ska byta regelbundet men ni förstår principen)
            Varför slabba med 10 liter 3 ggr i veckan?
            Byt allt på en gång istället så behöver du inte bry dig mer sen, koppla slangen till kranen och kör ner slangen i karet. Dra på vattnet och när det börjar bubbla i karet stänger du av vattnet, kopplar av slangen från kranen och vips, häverteffekt! Nu sugs vattnet ut genom slangen och ner i vasken, toan, golvbrunnen, ut genom fönstret etc. Kan inte bli lättare!

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • Annalill
              • March 2009
              • 134

              #36
              Ursprungligen postat av NIC
              Varför slabba med 10 liter 3 ggr i veckan?
              Byt allt på en gång istället så behöver du inte bry dig mer sen, koppla slangen till kranen och kör ner slangen i karet. Dra på vattnet och när det börjar bubbla i karet stänger du av vattnet, kopplar av slangen från kranen och vips, häverteffekt! Nu sugs vattnet ut genom slangen och ner i vasken, toan, golvbrunnen, ut genom fönstret etc. Kan inte bli lättare!
              Har för de första ingen slang :P Hade jag slang skulle jag behöva ha x antal meter. Akvariet lite dumt placerat i huset i förhållande till vart lämpliga avlopp finns. Fönstret är väl iof ett alternativ men lite väl kallt här just nu.
              Tycker att det är vansinnigt lätt med en slamhävert, en hink tar ju nån sekund, fylla på å hälla tillbaka.
              Har iof aldrig provat med slang men känns som ett större projekt att fixa kopplingar och grejer till den än att plocka fram två hinkar
              Min jämförelse är väl att byta 30% i ett hurmångaliterdenuva-akvarium med hink. (dryga dagar på naturbruksgymnasium) :P

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #37
                Ursprungligen postat av Annalill
                Har för de första ingen slang :P Hade jag slang skulle jag behöva ha x antal meter. Akvariet lite dumt placerat i huset i förhållande till vart lämpliga avlopp finns. Fönstret är väl iof ett alternativ men lite väl kallt här just nu.
                Tycker att det är vansinnigt lätt med en slamhävert, en hink tar ju nån sekund, fylla på å hälla tillbaka.
                Har iof aldrig provat med slang men känns som ett större projekt att fixa kopplingar och grejer till den än att plocka fram två hinkar
                Min jämförelse är väl att byta 30% i ett hurmångaliterdenuva-akvarium med hink. (dryga dagar på naturbruksgymnasium) :P
                Du behöver bara en helt vanlig trädgårdsslangskoppling, kostar väl en 60 spänn, och 25 meter slang på ÖB går väl på en 50 lapp ungefär. Trädgårdslangen jag använder är nog en 12-15 meter dragen genom 3 rum ut till köket.
                Vill du klydda till det är det upp till dig, du gör som du vill.

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • Annalill
                  • March 2009
                  • 134

                  #38
                  Ursprungligen postat av NIC
                  Du behöver bara en helt vanlig trädgårdsslangskoppling, kostar väl en 60 spänn, och 25 meter slang på ÖB går väl på en 50 lapp ungefär. Trädgårdslangen jag använder är nog en 12-15 meter dragen genom 3 rum ut till köket.
                  Vill du klydda till det är det upp till dig, du gör som du vill.

                  Tror slang får vara för nu men ska ha de i åtanke om jag skaffar fler akvarium

                  Kommentar

                  Arbetssätt...