Fiskar som går ihop med räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Fiskar som går ihop med räkor?

    Jag har planer på att skaffa mig ett akvarium, Det ska vara ett 150-200l akvarium. Satsa stort på en gång
    Jag hade tidigare ett akvarium, med det var när jag var liten och ansvaret låg på föräldrarna. jag tror det var ett 600l akvarium.

    Såg att man kan ha räkor tillsammans med fiskar, vore kul att sitta i soffan och titta på de små krabaterna.

    Jag skulle vilja ha lite tips
    * Vilka fiskar är bra att "starta" igång ett akvarium med.
    *Vilka räkor ska man ha?
    * vilka fiskar äter inte upp räkorna.

    Har dåliga minnen om Tigerbarb (tror de stavas så) som var jätte elak och åt på mina guldfiskar när jag var liten. De ska vi inte ha, vill ha snälla fiskar

    Avkariesand småstenar. Var inne i en djurbutik idag och såg black mollys i ett akvarium med röda stenar, väldigt häftigt kontrast och "inredning" men får inte de små rackarna ont i skallen som jag fick av att titta på akvariet?
    Har färgen på sand, stenar någon betydelse för fiskarna?
    Senast redigerad av Nubi; 14 March 2009, 20:07.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ursprungligen postat av Nubi
    * Vilka fiskar är bra att "starta" igång ett akvarium med.
    Tåliga fiskar, sedan spelar det inte så stor roll. En fördel kan vara om det är fisk som du sedan tänkt hålla i karet så du slipper håva upp dem.
    *Vilka räkor ska man ha?
    Efter karet har gåt in sig, så är tex Körsbärsräkor ett bra val då de är hyffsat lätta samt förökar sig ganska enkelt.
    * vilka fiskar äter inte upp räkorna.
    De som har en mun som är så liten att inte räkorna går in.

    Har dåliga minnen om Tigerbarb (tror de stavas så) som var jätte elak och åt på mina guldfiskar när jag var liten. De ska vi inte ha, vill ha snälla fiskar
    Då kommer du ihåg ganska bra, de kan vara elaka om de sätter den sidan till.

    Avkariesand småstenar. Var inne i en djurbutik idag och såg black mollys i ett akvarium med röda stenar, väldigt häftigt kontrast och "inredning" men får inte de små rackarna ont i skallen som jag fick av att titta på akvariet?
    Det tror jag inte, men färgade saker i inredningen kan vara skit att sätta i då det kan vara giftigt.
    Har färgen på sand, stenar någon betydelse för fiskarna?
    Som sagt, är bara färgen giftfri så är det ingen fara.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Driva
      • July 2008
      • 38

      #3
      Jag har haft akvarium i ett halvår ungefär och har räkor. Fiskar jag kan rekommendera är guramis. Dem är jättetrevliga! Snälla roliga halvstora fiskar.
      Sen blev vi rekommenderde dvärgbotior, dem är också några söta små roliga städare, som tydligen är för små för att ge sig på räkor

      Några jag inte kan rekommendera som vi blev på lurade var kinesisk algätare, dem jagade och stressade dem andra fiskarna, och var väldigt aggressiva!

      Lycka till med dina räkor

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Gurami till räkor är ingen höjdare om man vill se räkorna ofta, de känner sig hotade och håller dig ofta i bakgrunden, dessutom lär du inte få behålla speciellt mycket räklingar med dem. Välj istället någon Rasbora exempelvis Galaxy så kommer du ha mycket mer aktiva räkor samt få behålla betydligt mycket fler räklingar
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        Arbetssätt...