Nytt akvarium, 2 slöstjärtar - vad ska jag göra nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandyson
    • February 2009
    • 9

    Nytt akvarium, 2 slöstjärtar - vad ska jag göra nu?

    Slöstjärtarna var en gåva. Jag skyndade med akvariet eftersom jag inte visste vilket sorts vatten det kom i. Jag tyckte synd om dom i lilla lådan och igår sänkte jag dom efter att akvariet stått en dag med vatten, vattenberedare, bakteriekultur och filtret igång.

    Jag har hört att man ska byta 10% av vattnet varje dag tills... jag vet inte vad eller hur länge. Stämmer det?
    Och när jag gör vattenbyten annars, ska jag ha i vattenberedare och bakteriekultur varje gång?
    Om vattenberedaren binder tungmetaller, då behöver jag inte distillera det eller hur?
    Enligt anvisningarna på förpackningen till bakteriekulturen står det att man ska ha i en dos, varje dag de 10 första dagarna. Kan man göra det med fiskarna i?

    Jag kollade vattenvärdena men jag tycker inte att de var särskilt tydliga.
    temperaturen är bra
    pH är bra
    KH är 80-120, den ska vara över 4 men är det alldeles för högt?

    Jag behöver handskar när jag pillar i akvariet, men de som ser ut som kirurghandskar luktar sååå mycket gummi - klarar fiskarna av det?

    Vad är nästa steg?
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Hur stort är akvariumet?
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • sandyson
      • February 2009
      • 9

      #3
      Jag är inte säker 20-30 L. Jag vet att de ska ha större men jag har inte råd att skaffa det just nu.

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av sandyson
        Jag är inte säker 20-30 L. Jag vet att de ska ha större men jag har inte råd att skaffa det just nu.
        Du kan INTE ha dem däri. 20-30 liter kan knappas ingen fisk vara i, absolut inte slöjstjärt. Du får helt enkelt gå och lämna tillbaka dem. Det är djurplågeri om dy fortsätter ha dem där.

        Kommentar

        • Myzan___
          • January 2009
          • 156

          #5
          ledsen över att säga det men dina slöjstjärtar kommer troligtvis inte överleva, eller må väldigt dåligt över att vara på en så liten litervolym..
          // Myzan___

          frågar man inget får man heller inget veta

          Kommentar

          • sandyson
            • February 2009
            • 9

            #6
            så vad ska jag göra? spola ner dom i toaletten? jag har inte köpt dom utan fått dom oväntat av en bekant. Lämnar jag tillbaka dom så får dom ändå inte ett större akvarium. De är 4 och 7 cm långa.
            Ingen som kan säga vad jag ska göra tills de får ett större akvarium?

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              problemet är inte utrymmet nu. utan vattnet att det snabbt blir dåligt och att dom äter mycket och skiter därefter. byt vatten ofta och mata sparsamt. så kan du ha dom där i i någon månad. men sedan bör du verkligen köpa större eller skaffa större och då över 100L helst runt 150L för dom kräver så stort. till deras framtida kar så får du också skaffa ett ''rejält'' filter.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av sandyson
                så vad ska jag göra? spola ner dom i toaletten? jag har inte köpt dom utan fått dom oväntat av en bekant. Lämnar jag tillbaka dom så får dom ändå inte ett större akvarium. De är 4 och 7 cm långa.
                Ingen som kan säga vad jag ska göra tills de får ett större akvarium?
                Välkommen till zoopet!!
                du har gjort alldeles rätt hittils du får du vara xtra försiktig den första månaden, det tar en månad att cycla ett akvarie! Byt bara vatten den första månaden om fiskarna visar tecken på att må dåligt, byter du vatten så drar det ut på cyclingen! efter månaden har gått så börjar du med 20-30% vattenbyte varje vecka eller ev. 2ggr/veckan och gärna med vattenberdning i vattnet! det viktigaste just nu är att du matar otroligt snålt så att du inte får höga halter av gifigt nitrit, när filter och akvariet är inkört kommer detta ta hand om nitritet och omvandla det till relativt ofarligt nitrat (nitratet blir du sedan av med vid vattenbytena)! Sen kan du väl börja kika runt efter nåt större kar som passar dina fiskar bättre Obs! fortsätt gärna med bakteriekulturen i 2-3 veckor!
                Senast redigerad av åheim; 15 February 2009, 19:15.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • sandyson
                  • February 2009
                  • 9

                  #9
                  Åh tack så mycket jag tycker så synd om dom. Och jag SKA skaffa större snabbt! Men de måste få må så bra som möjligt tills dess. Det var jättebra råd! tack tack tack!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av sandyson
                    Åh tack så mycket jag tycker så synd om dom. Och jag SKA skaffa större snabbt! Men de måste få må så bra som möjligt tills dess. Det var jättebra råd! tack tack tack!
                    Lycka till nu och du kan väl fortsätta skriva i den här tråden om du får problem! ja du kan ju skriva om det går bra också för den delen
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Jag stödjer dig helt och fullt, jag frågade endast om akvarie volymen eftersom det är lättare att säga hur ofta du ska göra vattenbyte då.

                      Jag var ungefär likadan som dom andra innan, bara klagade på "det är djurplågeri att ha dom där", men har börjat vidga mina vyer och förstått att det faktiskt visst går att ha dom där ett tag om man sköter det väl, sen om det inte funkar så får man ju helt enkelt köpa större akvarium.

                      Djurplågeri skulle jag inte kalla ett 30 liters akarium, dock är det ju ganska svårt att hålla rent det till fiskarna. Dock har åheim redan gett dig ett bra schema.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972 här e annars ett bra o billigt alternativ. (65l modellen. Lr 130l men vettefan om de är säkert att ha 130l i så svag plast?)

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          nja djurplågeri tycker nog jag att det är, bara att jag inte skrev det. och man bör köpa större kar så fort som möjligt. men det ''funkar'' att ha dom där tillfället i någon månad om man har bra vattenkvalité.

                          jag hade dock bytt vatten även den första månaden. men det beror ju på hur mycket man matar. där bakterierna bildas är ju i filtret och där bör man endast tvätta när flödet är dåligt. men jag hade bytt vatten ofta även direkt från början med tanke på att guldfiskar är kända att smutsa ner.

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Dom finns i sanden oxo.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av Narii
                              http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972 här e annars ett bra o billigt alternativ. (65l modellen. Lr 130l men vettefan om de är säkert att ha 130l i så svag plast?)
                              jag har haft fiskar i sådana lådor på 170L utan problem. men det är ju ett billigt och enkelt alt att snabbt fixa större volym till dom.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...