passande fiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenny_olsson84@hotmail.co
    • February 2009
    • 19

    passande fiskar??

    hej min son har nu fått ett akvarie som vi har startat upp o så har vi börjat fundera på lite fiskar till detta..det vi har enats om är guppys 10 st, moskito tetror(blå tetror) 10 st, sorgmantel tetror 10 st, ancistrus malar 2 st,någon annan mal ex pansar mal o några lite större fiskar...men vad skulle vara en passande art till dessa andra som vi valt???sonen har kollat på scalare, men jag blir osäker om de passar tillsammans med de andra...gör dom inte det så vill vi ha nåt tips på fisk som passar...eller blir detta för mkt fiskar i vårat 112 liters akvarium??? vi vill inte ha några svår skötta fiskar o inga fiskar som drar upp växterna i tid o otid.....mvh jenny
  • ibis
    • December 2008
    • 223

    #2
    Inte scalare, dom blir för stora.
    54 liter WTF

    Kommentar

    • jenny_olsson84@hotmail.co
      • February 2009
      • 19

      #3
      tips på annan fisk då??

      Kommentar

      • Charlottis
        • December 2007
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av jenny_olsson84@hotmail.co
        hej min son har nu fått ett akvarie som vi har startat upp o så har vi börjat fundera på lite fiskar till detta..det vi har enats om är guppys 10 st, moskito tetror(blå tetror) 10 st, sorgmantel tetror 10 st, ancistrus malar 2 st,någon annan mal ex pansar mal o några lite större fiskar...men vad skulle vara en passande art till dessa andra som vi valt???sonen har kollat på scalare, men jag blir osäker om de passar tillsammans med de andra...gör dom inte det så vill vi ha nåt tips på fisk som passar...eller blir detta för mkt fiskar i vårat 112 liters akvarium??? vi vill inte ha några svår skötta fiskar o inga fiskar som drar upp växterna i tid o otid.....mvh jenny
        Hejhej!

        Har ni lagt i några fiskar ännu?
        Det är VÄLDIGT viktigt att ni bara lägger i 3-4 fiskar i början. Efter en månad kan ni köpa fler.

        De fiskarna ni redan kommit överrens om är nästan bara dem för mycket. 10 guppy blir väldigt fort 100 guppy. Iofs kommer väl tetrorna äta upp lite yngel, men guppy ynglar av sig väldigt fort. Jag hade rekommenderat att ni bara köpte 3-4 guppy (1 hane & 2-3 honor, alltid fler honor än hanar!), för sedan kommer ni få yngel ändå.
        Sen tycker nog jag det är snyggast med ETT stimm tetor, speciellt i ett ändå såpass litet kar, och då kanske 15-20 av dem istället. Men det är ju en smaksak

        Ancictrus skulle jag bara köpt en. Vill du verkligen ha två köp då en hona o en hane, eller två honor. INTE två hanar, då de kan bli aggressiva mot varandra i så litet kar.

        Om ni funderar på en lite större fisk, finns ju gurami t.ex. Läppgurami eller Honungsgurami kanske.

        Kommentar

        • zoolander
          • August 2008
          • 271

          #5
          Molly eller svärdbärare kanske?

          Kommentar

          • jenny_olsson84@hotmail.co
            • February 2009
            • 19

            #6
            hej just nu har vi 2 sorgmantel tetror o någon slags mal har haft akvariet igång i en vekca så det kommer dröja några veckor till innan vi släpper i fler fiskar.....men om vi säger 5 guppysar,10 tetror av varje sort(blå tetror o sorg mantel tetror) 2 ancitrus(en hane o en hona)

            hmm nån gurami kanske..hur många sånna ska man ha då?? en hane o en hona eller??o kan man ha dessa tillsammans med de andra eller blir det FÖR mkt då??
            molly eller svärdbärare vill inte sonen ha...

            Kommentar

            • BigJonte
              • January 2009
              • 7

              #7
              scalare ska fungera med de fiskar ni tänkte ha. köp ett mindre exemplar av scalare så den får växa med akvariet. dessutom känner sig tetrorna lugnare när scalarerna är mindre. Lycka till )

              Kommentar

              • jenny_olsson84@hotmail.co
                • February 2009
                • 19

                #8
                tack för de svar jag fått hit tills, men yttligare en fråga..hur många gurami eller scalare(mindre modell) kan jag ha tillsammans med de andra fiskarna???

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av BigJonte
                  scalare ska fungera med de fiskar ni tänkte ha. köp ett mindre exemplar av scalare så den får växa med akvariet. dessutom känner sig tetrorna lugnare när scalarerna är mindre. Lycka till )


                  fungerar alldeles utmärkt fram tills scalarerna har blitt halvstora.

                  då börjar de nacka småtetror och liknande på löpande band.


                  samt att karet är på tok för litet för scalarer.....alldeles för litet.


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • jenny_olsson84@hotmail.co
                    • February 2009
                    • 19

                    #10
                    kensa: men gurami funkar???hur många kan jag ha av dessa då..visst finns det mindre modeller av gurami......??

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av jenny_olsson84@hotmail.co
                      kensa: men gurami funkar???hur många kan jag ha av dessa då..visst finns det mindre modeller av gurami......??
                      Gurami ska nog funka ihop med de andra fiskarna. En hane och en hona i så fall. Japp, det finns mindre sorter, t.ex. Dvärggurami, Läppgurami, Honungsgurami, Chokladgurami....

                      Kommentar

                      • Friskarna
                        • February 2009
                        • 1

                        #12
                        Ursprungligen postat av jenny_olsson84@hotmail.co
                        kensa: men gurami funkar???hur många kan jag ha av dessa då..visst finns det mindre modeller av gurami......??
                        Hej! Vi har också precis skaffat akvarium. Jag tror du ska kolla på dvärggurami, ett eller två par hona&hane. Dom är snälla och verkar passa med de andra du har. Hoppa Scalarerna, dom är ganska aggressiva mot andra och mumsar yngel... Lycka till!

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Dvärggurami kommer också käka upp ynglen och kan bli ganska aggressiva vid lek och när där finns yngel. men har man 1hane och honor till den så brukar det gå bra.

                          Dvärggurami (eller vilken som) trivs inte med stimfiskar och inte heller i sånt antal. för guramin räcker det med ca 10st tetror, guramin vill också ha områden med växter och lungt vatten och flytväxter.

                          Kommentar

                          • jenny_olsson84@hotmail.co
                            • February 2009
                            • 19

                            #14
                            oki..då blir det nog att vi köper 5 guppys, 10 tetror av varje sort o malarna o kanske nån äppelsnäcka som äter alger...sen får det vara iaf tills vi kommit frm till om det behövs nåt mer o i så fall vad som passar sig bäst....tack för alla svar

                            Kommentar

                            • Hugooo
                              • February 2009
                              • 1

                              #15
                              Mumsa yngel, det gjorde mina Sorgmanteltetra oxå men dom var ganska stora...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...