Roligare rovfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • illerfisken
    • January 2009
    • 313

    #16
    har själv en fengädda Polypterus senegalus blir runt 40 cm (se sidan)
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=861

    mycket lätt fisk tycker att det är lite väl hög svårighetsgrad
    http://mfksweden.forum24.se/

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #17
      Jag läser att den där Channa bleheri vill/måste hämta syre vid ytan. Innebär det att man inte kan fylla akvariet riktigt så högt som man normalt gör, med tanke på att täckglasen annars ligger bara någon cm från ytan....eller klarar de sig med den lilla luftspalten?

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #18
        Vad kostar de i runda slängar förresten?

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #19
          Någon som har någon aning om var man kan få tag i dem o vad de kostar?

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #20
            Om du tycker pirayorna är för slöa när de inte får mat så är Channorna bara lite bättre, Ett rejalt stim Exodon paradoxus är ett förslag om du vill ha en rovfisk med fart i jämt, tyvärr verkar det bara finnas små individer på youtube, de blir snyggare och tuffare när de växer upp, de här tillexempel verkar matade med blekmedel och valium jämfört med de lite större individer jag sett:

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #21
              Tack, livlig firre det där....men jag är sugen på en Regnbågsormhuvud nu.

              Ingen som kan besvara frågorna jag inte hittar svar på på nätet?

              Kommentar

              • paroonkiller
                • November 2008
                • 10

                #22
                yo jag har ett akvarium (375l) jag har nästan bara rovfiskar men nu kommer det häftigaste jag har en paroon haj i mitt akvarium igentligen måste man ha 1500l akvarium men min paroon han är snart runt 20cm

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #23
                  Perfetto: Vad jag har förstått så är det inte bara sätta i och sen blir det yngel, utan du måste säkert simulera regnperiod med svalare vatten och massa mat, eller dylikt. Nu vet jag inte hur det är med ormhuvudena. Men börja med en liten grupp som får para ut, och jag tycker inte du ska ha fler än ett par i 200L, då de blir agressiva vid lek. Ormhuvudsfiskar är lite mer aktiva och agressiva an fengäddor.

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #24
                    Ursprungligen postat av Johanski
                    Perfetto: Vad jag har förstått så är det inte bara sätta i och sen blir det yngel, utan du måste säkert simulera regnperiod med svalare vatten och massa mat, eller dylikt. Nu vet jag inte hur det är med ormhuvudena. Men börja med en liten grupp som får para ut, och jag tycker inte du ska ha fler än ett par i 200L, då de blir agressiva vid lek. Ormhuvudsfiskar är lite mer aktiva och agressiva an fengäddor.
                    - Jag hade inte tänkt mig mer än ett par nä. Om de sedan ynglar av sig eller inte, får tiden utvisa.

                    Har du någon aning om vad de kostar och hur stora de är när man köper dem?

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #25
                      När jag såg dem i affär senast gick de för runt 200-250KR / ST, och de var då ca 8-10 cm stora har jag för mig.

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #26
                        Ursprungligen postat av paroonkiller
                        yo jag har ett akvarium (375l) jag har nästan bara rovfiskar men nu kommer det häftigaste jag har en paroon haj i mitt akvarium igentligen måste man ha 1500l akvarium men min paroon han är snart runt 20cm

                        Till små paroon-yngel behöver man inte 1500 liter, men små yngel växer, och med tiden är 1500 liter alldeles alldeles för litet, nått helt otroligt löjligt för litet. När ditt yngel har vuxit en decimeter till eller två (om den överlever tills dess) kommer den att få skador i ansiktet som kommer att leda till infektioner, vilket med tiden kommer att bidra till att den dör, om du inte ger den ett större akvarium först.

                        Så ditt zoopetnamn är väldigt passande, var det därför du valde det?

                        Kommentar

                        • Naugthy
                          • February 2008
                          • 531

                          #27
                          Ursprungligen postat av Erik...
                          Så ditt zoopetnamn är väldigt passande, var det därför du valde det?
                          "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #28
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            När jag såg dem i affär senast gick de för runt 200-250KR / ST, och de var då ca 8-10 cm stora har jag för mig.
                            - Oki

                            Är de tåliga av sig? De är ju ganska dyra i jämförelse med de flesta andra vanligaste små liven.

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #29
                              Eftersom Channa Bleheri inte går att få tag i här, måste jag väl söka efter något annat liknande litet liv att införskaffa.

                              Vill ju gärna ha en rofisk som inte blir alltför stor (max 20 cm eller så) i mitt 200-liters sötvattensakvarium.

                              Ch. Bleherin kostar 450 kr/st dessutom, så den får ju gärna vara lite billigare eftersom jag tänkt mig fler än två helst.

                              Kommentar

                              • perfetto
                                • March 2008
                                • 1593

                                #30
                                En rovfisk i storleken 15 cm sådär, fungerar i växtlighet, kan yngla av sig, går att ha med andra fiskar som inte är små nog att bli mat....ja, några ytterligare förslag från panelen?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...