Uppstart 540l: Nitrit och Nitrat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bec@home.se
    • April 2008
    • 38

    Uppstart 540l: Nitrit och Nitrat!

    Nu har karet varit igång nästan två veckor och idag har nitriten gått upp från inget till 5-7 mg/L och nitraten ligger på 1-2 mg/L. (Mätt med seachem test, dropp och pulver.)

    Jag har inte gjort något vattenbyte än, men det kanske jag borde nu eller?

    Vore väldigt tacksam för lite råd!
    Senast redigerad av bec@home.se; 11 January 2009, 12:38.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    I nuläget tror jag det räcker att du gör ett vattenbyte på 20% och häller i nitrivec.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av bec@home.se
      Nu har karet varit igång nästan två veckor och idag har nitriten gått upp från inget till 5-7 mg/L och nitriten ligger på 1-2 mg/L. (Mätt med seachem test, dropp och pulver.)
      Vilket mätvärde är nitrit och vilket är nitrat?
      Jag har inte gjort något vattenbyte än, men det kanske jag borde nu eller?
      Ja, det kan nog vara läge för det, och du kan även tillsätta en halv dl salt för att hjälpa fiskarna mot nitriten. Mät sedan nitriten med jämna mellanrum för att hålla koll.

      Vore väldigt tacksam för lite råd!
      Det är nu det kommer nitrit i karet då den risktiden brukar vara från ett par veckor upp till någon månad. Det är därför man startar upp med få fiskar från början och succesivt utökar dessa.
      Du kan hjälpa till med uppstarten med Nitrivec eller liknande produkter, bös från ett filter i ett akvarium som varit igång ett tag och därefter hålla koll som du har gjort.

      Hur mycket fisk har du i karet nu och vilken filtrering kör du?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • bec@home.se
        • April 2008
        • 38

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Vilket mätvärde är nitrit och vilket är nitrat?
        Har uppdaterat frågan... Nitriten har ökat till kanske 10 mg/L över natten. Nitraten ligger kvar lågt. So far är alla invånare pigga (och jäkligt hungriga).

        Gör ett vattenbyte nu 20% och kompletterar med lite salt och bakterier.

        Det är totalt 16 små ciklider och två små Ancistrus, drar nog ned ännu lite till på matningen ett tag.

        Jag har ett Eheim 2078 med mest Sera Siporax i för filtreringen.

        Tack för svaren!!!!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det tycker jag låter som en bra plan, och det märks att du vet vad du håller på med.
          För säkerhets skull skulle jag mäta nitriten var dag den närmsta tiden och göra åtgärder om det behövs, för att sedan ta det lite lugnare när det börjar planar ut.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • bec@home.se
            • April 2008
            • 38

            #6
            Efter 200l vattenbyte och tillsats av 0.5 dl salt, 2 msk bikarbonat, lite vattenberedning och en massa bakterier ligger nu nitriten på ca 5 mg/L och nitraten på mindre än 1 mg / L.

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Nitrit på 5 mg/L , det är väl duktigt mycket... Nitraten är ointressant i nystartat akvarie (åtminstone för fisken) men börjar nitriten sjunka så gick det ju bra...

              Kommentar

              Arbetssätt...