golden labidochromis sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qungen
    • December 2007
    • 39

    golden labidochromis sjuk?

    hej har en golden labidochromis som jag köpte för ett par dagar sedan o den vill bara stå still i ena hörnet av akvariet o simma lite stillsamt imot strömmen o buken ligger istortsett imot botten är detta normalt jag har nämligen en golden till o den simmar mest omkring jag tyckte att den nya bettede sig ganska lika i butiken som den gör i mitt akvarium o jag påpekade det men han tyckte att den verkade frisk är det någon som har lite råd han är jätte fin i färgen så han ser inte sjuk ut
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Det tar några dagar för fiskarna att vänja sig med sin nya miljö, men om han fortsätter se hängig ut bör du mäta nitrit-värdet i vattnet. Fiskarna kan se hängiga ut och stå still i akvariet om nitrit-värdet är för högt. Det blir för högt om man matat för mycket eller har gjort rent filtret så att det finns för få nyttiga bakterier.

    Har vattnet bra syresättning, det vill säga, rör det sig mycket på ytan? Det ska vara bra sprutt på pumpen där uppe vid ytan.

    Jag skulle ha låtit allting vara i några dagar, hällt i lite nyttiga bakterier från en flaska som heter Nitrivec, och inte gjort rent något. Det är viktigt att filtret i pumpen får vara i fred. Mata sparsamt och se om fisken blir bättre.

    Hur länge har du lyset på? 10 timmar är lagom, det är bäst att ha timer.

    Det var de olika sakerna jag kunde komma på som kan göra din golden hängig eller stressad. Hoppas den blir bättre! Lycka till.
    / Ebba

    Kommentar

    • qungen
      • December 2007
      • 39

      #3
      han såg faktiskt hängig ut redan i butiken, men ägaren sa att den var frisk och som amatör så litar man ju på personalen att dom vet vad dom pratar om. jag har precis bytt cirka 20% vatten o haft i auqvasafe. men övrig fisk ser frisk ut ska man vara orolig för att han kan smitta dom andra fiskarna med nåt?

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Om han är sjuk så har han redan smittat de andra fiskarna i affären, så det är bara att avvakta. Men en flytt från en affär tar hårt på vissa fiskar. Har man fått tag i en lite svagare individ så kan det hända att flytten blir "den sista droppen" som får fisken att börja må sämre. Om fisken blir stressad kan immunförsvaret bli sämre, och då kan de ju få infektioner av olika slag.

        Men i ett nystartat (yngre än 2-3 månader) akvarium är det enligt mig dumt att börja medicinera. Det bästa är att avvakta och fortsätta med regelbundna små vattenbyten (typ 30% en gång i veckan, alltid samma dag), och låta bli att städa... Dvs: Bara låta allt stabilisera sig så snabbt det går! Det är vad jag tycker iallafall, kanske tycker andra annorlunda.

        Kanske är han svag, kanske har han en sjukdom sedan tidigare, eller kanske är det något i ditt vatten han inte mår bra av. Men du kan inte veta säkert, så det är bättre att avvakta.

        Men jag vet att personal i många zooaffärer säger att det inte är något fel på fiskarna. Man ska noga observera dem i affären innan man köper och inte bara låta dem ta vilken fisk som helst i akvariet. Kanske har personalen där du köpte fisken inte kunskap nog, för att se om en fisk mår dåligt.

        Lycka till och skriv gärna hur det går!
        / Ebba

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Ursprungligen postat av qungen
          hej har en golden labidochromis som jag köpte för ett par dagar sedan o den vill bara stå still i ena hörnet av akvariet o simma lite stillsamt imot strömmen o buken ligger istortsett imot botten är detta normalt jag har nämligen en golden till o den simmar mest omkring jag tyckte att den nya bettede sig ganska lika i butiken som den gör i mitt akvarium o jag påpekade det men han tyckte att den verkade frisk är det någon som har lite råd han är jätte fin i färgen så han ser inte sjuk ut
          Att den ligger på still på botten är tecken på att den inte mår bra! man ska vara observant när man köper fisk, att de inte beteer sig märkligt!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • qungen
            • December 2007
            • 39

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Att den ligger på still på botten är tecken på att den inte mår bra! man ska vara observant när man köper fisk, att de inte beteer sig märkligt!
            ska man ta ur den på en gång för att skydda dom andra fiskarna eller kan den bli bättre? den betede sig så i affären oxå.
            så det borde inte bero på att den har bytt akvarium.
            hade med fyra andra fiskar hem samma dag o samma butik
            och dom mår bra

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Du kan väl kanske ge den några dagar och se vilket håll det går åt...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • qungen
                • December 2007
                • 39

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Du kan väl kanske ge den några dagar och se vilket håll det går åt...
                nu har han börjat med att simma stillastående precis vid ytan med munnen upp mot ytan som om han skulle pussa sig själv men som sagt dom andra fiskarna gör inte så o jag har precis gjort ett vattenbyte så det borde inte vara nitrit

                Kommentar

                • PierreS24
                  • January 2009
                  • 80

                  #9
                  Hur mycket vatten bytte du? Du bör ändå göra testet för att vara på den säkra sidan. Om fisken nu var sjuk när du köpte den och den varit bland dina andra fiskar sjuk nu ett tag så bör dem redan vara smittade och ser du ingen annan som verkar hängig så är det med störst sannolikhet den fisken som inte riktigt vant sig ännu.

                  Kommentar

                  • qungen
                    • December 2007
                    • 39

                    #10
                    Ursprungligen postat av PierreS24
                    Hur mycket vatten bytte du? Du bör ändå göra testet för att vara på den säkra sidan. Om fisken nu var sjuk när du köpte den och den varit bland dina andra fiskar sjuk nu ett tag så bör dem redan vara smittade och ser du ingen annan som verkar hängig så är det med störst sannolikhet den fisken som inte riktigt vant sig ännu.
                    men eftersom att jag såg i butiken att den ville vara ensam i ett hörn på botten o ligga still så borde det inte vara att den inte har vant sig än. då skulle den väl ha varit pigg i butiken. jag ågrar att jag inte ifrågasatte personalen mer än vad jag gjorde.

                    hur ofta kan man byta vatten i ett ny startat kar om man vill ta bort en ev.nitrit topp. men som sagt dom andra fiskarna ser ut o må bra

                    Kommentar

                    • qungen
                      • December 2007
                      • 39

                      #11
                      kan det vara simblåseförlamning och om det är det är det smittsamt fisken har gömt sig i en grotta som jag inte kommer åt utan att riva massor med sten
                      är det farligt för dom andra fiskarna om den ligger kvar där o råkar dö

                      Kommentar

                      • qungen
                        • December 2007
                        • 39

                        #12
                        jag kan medela att min golden är nu död
                        jag bara hoppas att det han dog av inte var smittsamt
                        en nyttig läxa att man bör observera den fisk som man är intresserad av o inte ta vilken fisk som helst som personalen tar upp.

                        tack till alla som har varit med o gett tips o råd

                        mvh jocke

                        Kommentar

                        Arbetssätt...