Akvarie igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse J
    • October 2008
    • 47

    Akvarie igen

    Hepp!

    Ska på Söndag äntligen skaffa mig ett akvarie igen efter 12 års avhållsamhet
    Höll förut på med uppfödning av kampfiskar men sen kom massa annat emellan.

    Hur som haver...
    Det jag köper på söndag är ett Cayman 110 på 230 liter, tyvärr medkommer en del fiskar som jag i långa loppet antagligen inte vill ha kvar, men tycker det är synd att bara kasta dom för det. Här är mina planer:

    1: Hälla lite av det gamla vattnet i ett temporärt 40 liters som jag kan ha fiskarna i den första veckan (vill inte släpa med mig 230 liter hem).
    2: Starta upp det nya akvariet från scratch, Jag vill nämligen ha annan sand och inredning.
    3: Låta det nya stå i minst en vecka för att se att alla vattenvärden är bra m.m
    4: Flytta över fiskarna från det lilla till det stora.

    Vad tror ni, låter detta som en bra plan?
    Har som sagt inte varit igång på ett tag och uppskattar alla tips
    Lasse J

    Hellre olärd och klok, än lärd och dum...
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Det låter bra, rensa inte filtret innan du startar om karet så du har en "färdig" bakterieflora! Det har hänt en hel del på 12 år främst på växtsidan så det tycker jag du ska kika lite på. Lycka till/addo

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Välmommen till zoopet Lasse!
      Följer det med ett inkört filter till karet så skulle jag försöka hålla liv i det genom en snabb frakt (max 30min) sen köra det i en hink med gammalt akvarievatten tills det nya karet är iordningsställt! i det färdiga akvariet hälla i nitrivec och vattenberdnings medel och sen koppa in fiskarna under ett par timma och sen låtsas som inget hänt dock mata försiktigt de första 2 veckorna (väldigt viktigt att inte filtret står stilla för länge då det kan förgifta fisken när du kör igång det om bakterierna hunnit dö!)
      Senast redigerad av åheim; 31 October 2008, 17:41.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Lasse J
        • October 2008
        • 47

        #4
        Största problemet är att det är ca 1 timmes färd med bil när jag ska hämta det. Jag får lägga filtret i en hink med gamla vattnet under transporten och hoppas på att det klarar sig...

        Ett annat alternativ är ju annars att be säljaren ge bort fiskarna till närmaste djuraffär eller liknande och sedan börja helt på nytt, men det är ett skalar par som följer med som lägger ägg ofta, så jag tänkte att det kunde ju vara kul att ha.
        Lasse J

        Hellre olärd och klok, än lärd och dum...

        Kommentar

        • Jenny054
          • May 2007
          • 920

          #5
          Ursprungligen postat av Lasse J
          3: Låta det nya stå i minst en vecka för att se att alla vattenvärden är bra m.m

          Du kan aldrig få bra vattenvärden utan en fisk som startar hela cykeln med nitrat, nitrit osv osv.

          Ph och sånt brukar ligga på jämna nivåer redan från början såvida man inte har i medel eller tillbehör som sänker eller höjer PH.
          The fish is jumping.....
          Bloggen:
          http://aquastyle.blogspot.com/
          Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

          Kommentar

          • Lasse J
            • October 2008
            • 47

            #6
            Ok, då verkar det vara bättre att bara slå igång det nya så fort jag kommer hem då. Måste förbi Jula imorgon och köpa blästersand så att allt finns på plats.

            Får hoppas på att både filter och fiskar klarar sig 1 timme i bilen...

            Rapporterar efter helgen hur det gick.
            Lasse J

            Hellre olärd och klok, än lärd och dum...

            Kommentar

            • Lasse J
              • October 2008
              • 47

              #7
              Så, nu är allt uppstartat och klart.
              Firrarna simmar omkring i 40 liters karet och verkar helnöjda förutom att det är trångt.
              Väntar nu bara på att vattnet ska stiga från sina 14 grader just nu till 27 så att jag kan flytta över åtminstone några av dom, vilket förhoppningsvis blir imorgon kväll.

              En kul grej var att det följde med en vad säljaren kallade orm, men jag antar att det är någon slags ål, har själv aldrig sett något liknande. Ca 5cm, brunfläckig och tycker om att gräva ner sig i sanden (tog 15 minuter bara att fånga in den...).
              Lasse J

              Hellre olärd och klok, än lärd och dum...

              Kommentar

              • Jenny054
                • May 2007
                • 920

                #8
                Det är ingen kanelkuhlii då? =)


                Har ett helt gäng med dessa, ju fler man har desto mer är dom framme i akvariet.
                The fish is jumping.....
                Bloggen:
                http://aquastyle.blogspot.com/
                Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                Kommentar

                • Lasse J
                  • October 2008
                  • 47

                  #9
                  Den ser väldigt lik ut den på bilden till storlek och form, men min är brun och vit fläckig.
                  Lasse J

                  Hellre olärd och klok, än lärd och dum...

                  Kommentar

                  • Lasse J
                    • October 2008
                    • 47

                    #10
                    Supernöjd med akvariet och speciellt pumpen. Knäpptyst och verkar filtrera väldigt bra. Däremot så bryter den ju inte vatten ytan någonting. Bör man även använda en luftpump?
                    Lasse J

                    Hellre olärd och klok, än lärd och dum...

                    Kommentar

                    • Lasse J
                      • October 2008
                      • 47

                      #11
                      Nu har skalarerna lagt rom igen för andra gången. Hoppas dom får vara kvar lite längre nu, för förra gången försvann dom efter 2 timmar. Har dock läst att dom tydligen äter upp dom själva 999 gånger av tusen.

                      Någon som vet om det är störra chans om man lämnar ljuset på över natten? Förstår inte varför dom alltid lägger rom ca 3 timmar innan läggdags...
                      Lasse J

                      Hellre olärd och klok, än lärd och dum...

                      Kommentar

                      • Amanda321
                        • February 2007
                        • 587

                        #12
                        Va kul att du börjar med akvarie igen =) har själv skalarer och så, fasst kan ingenting om rom och sånt eftersom jag har 2 hanar.
                        Fasst jag antar att det är lite större chans om du lämnar en nattlampa på vid rommen så att föräldrarna kan se dom.
                        30 L - 60 L - 150 L
                        //Amanda

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lasse J
                          Supernöjd med akvariet och speciellt pumpen. Knäpptyst och verkar filtrera väldigt bra. Däremot så bryter den ju inte vatten ytan någonting. Bör man även använda en luftpump?
                          Åhh.. Hej o välkommen.. Det är jättekul att starta om igen och det har hänt jättemycket på akvariefronten, speciellt på de tjusiga växtkaren.. Har du varit inne och kikat på tävlingsbilderna??? Det är som landskapstavlor en del.. Tjusigt.. Det är kul för då blir akvariumen så mycket mer dekorativa i hemmet, tycker jag.. Det är mycket lättare att inspirera sambon då också..

                          Det är jättebra om vågor bryter ytan så att det syrerika ytvattnet puttas ner till de syrefattiga bottennivåerna.. Luftpumpar drar ut co ur vattnet som växterna behöver så det är en del växter som inte gillar luftpumpar... Jag har satt till bubblor nu till mina räkkar för att de räksäkra filtren fungerar så dåligt... Bubblorna säkrar cirkuationen och där har växterna inte brytt sig så här långt, inte ens Vattenpesten.. Men så älskar växter räkkar också..
                          Men alltså. Luftbubblor drar ut co som gynnar växter som i sin tur skapar syre.. Alltså skapar växterna mindre syre och balansen blir störd.

                          Om du kikar på Lowtec karen, det finns en del trådar om sådant. Så går det numera mycket mer ut på att skapa en balans mellan växter och djur i karet så att det blir självgående.. Mycket spännande detta...
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Lasse J
                            • October 2008
                            • 47

                            #14
                            Allt verkar bra hittills. Jag har satt upp en nattlampa som lyser på romkakan.
                            Vi får väl se imorgon om dom finns kvar.
                            Lasse J

                            Hellre olärd och klok, än lärd och dum...

                            Kommentar

                            • Lasse J
                              • October 2008
                              • 47

                              #15
                              Än så länge finns romkakan kvar. Kanske bäst att börja läsa på lite om yngelmat...
                              Lasse J

                              Hellre olärd och klok, än lärd och dum...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...