Döda fiskar på löpande band!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • konungen
    • October 2008
    • 32

    #16
    60 liter..

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      på tok för litet kar med de fiskarna,,,,,,

      läs gärna artbeskrivningarna på både svärdbärare och eldstjärt.....

      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • konungen
        • October 2008
        • 32

        #18
        Det kan vara större, osäker på storleken! För litet ? Varför då ? På djuraffären sa de att de inte var några problem med en sådan storlek på akvariet..

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          Inget problem med dom fiskarna om dom är små men dom lär växa om dom inte dör och då är karet lite väl litet men din djuraffär kanske räknar med att dom inte lever så länge?
          Mitt sätt att köra vattenbyten vid nystart är mata fiskarna och vänta sen några timmar och byt sen 1/3 av vattnet varje dag, tar ganska lång tid men brukar inte bli några döda fiskar heller
          Nåt som ingen frågat dig är om du har koll på temperaturen? har man varmt i karet kan en del arter stryka med ganska lätt så försök hålla dig så lågt som rekomederas enligt arbeskrivningarna.

          Kommentar

          • konungen
            • October 2008
            • 32

            #20
            Ännu någonting jag inte visste om. Med våra första fiskar hade vi kring 22 grader varmt, nu ligger det kring 24 - 25 grader.

            Kommentar

            • Charlottis
              • December 2007
              • 579

              #21
              Innan man skaffar djur är det ganska naturligt att man tar reda på hur man ska sköta dem. Det är ett stort ansvar som man ska ta på allvar. Lita inte på vad de säger i djuraffärerna, de vill bara sälja allt de kan. Eldstjärt ska ha MINST 200 liter. Visst, dom är små först, men har de för litet kar växer bara organen i fisken men inte själva fisken och den dör. Det går bara att ha vissa fiskar i ett så litet kar. Det måste du kolla upp innan.

              Byta 20% av vattnet varje dag i några dagar, häll i nitrivec, mata pyttelite, rengör INTE filtret. Salt kan du kanske också hälla i, bara det inte är jod i.

              Köp INGA mer fiskar förrens vattnet är bra igen.

              Minsta lilla nitrit kan vara dödligt för fiskarna.

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #22
                Ursprungligen postat av konungen
                Ännu någonting jag inte visste om. Med våra första fiskar hade vi kring 22 grader varmt, nu ligger det kring 24 - 25 grader.
                ok men den temperaturen borde dom flesta arter klara ut så inget att oroa sig för då.
                finns det ingen i dina trakter med akvarier? om du kan få lite smuts efter en filtertvätt så får du med en massa bakterier som skulle göra riktigt stor skildnad i ditt kar

                Kommentar

                • konungen
                  • October 2008
                  • 32

                  #23
                  Självklart begriper jag att man ska ta reda på hur man ska göra med djur innan man skaffar dem! Jag har haft akvarium för många, många år sedan och då gick allting bra! Jag har bara fått en duktig felstart nu och har aldrig varit med om att det krånglat på det här viset förut. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få..

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #24
                    Vi är ju här för att hjälpa, så fortsätt ställa frågor så kommer du tillslut lyckas, och då är det den absolut bästa hobby man kan ha!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #25
                      Ursprungligen postat av konungen
                      Självklart begriper jag att man ska ta reda på hur man ska göra med djur innan man skaffar dem! Jag har haft akvarium för många, många år sedan och då gick allting bra! Jag har bara fått en duktig felstart nu och har aldrig varit med om att det krånglat på det här viset förut. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få..
                      Läs allt detta så är du en bit på väg...





                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • konungen
                        • October 2008
                        • 32

                        #26
                        Ännu en död fisk.. inte helt oväntat!
                        Jag köpte idag ntrintest, inte stickor utan dropp då dessa ska vara bättre! Fick bara bra utslag och inget tyder på att det finns något som helst nitrit i vattnet. Fortfarande är mina fiskar dock väldigt loja. Köpte också en vakumsug för att kunna slamsuga bottnen! Får dock ingen ordning på den här.. Hur gör man ?

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #27
                          Gör du dagliga vattenbyten eller hur gör du nu? om du kör som jag med liten matning och senare ett relativt stort vattenbyte dagligen så skulle jag skippa slamsugningen för det ska ju bli en massa bakterier där i botten och dom behöver näring oxå

                          Kommentar

                          • konungen
                            • October 2008
                            • 32

                            #28
                            Nej, ska göra 1/4 vattenbyte imorgon, och då ska fiskarna få mat också! De har inte fått mat på fyra dagar då! Har bara tre kvar. De är fortfarande på botten och gör inte mycket mer än att bara ligga där och simma lite då och då! Mitt grus kan sätta sig i deras hjälar, så att få upp "dammet" borde jag slammsuga det, åtminstone en gång. Hur gör man ? ; )

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13133

                              #29
                              såg just att du hade i första fiskarna i måndags... då kan vi utesluta NITRIT eftersom det tar ungefär 14dgr att bildas farliga nivåer! ammonium däremot kan du ha mängder av, men det är ju inte heller så troligt om du inte har matat på 4 dgr! Ja räknar upp lite olika grejer som du kan fundera på, Koppar i vattenledningarna? någon olämplig rot/sten? gammalt skitigt filter som legat och som inte blivit rengjort innan du startade det? Allmänt dåligt kranvatten som är starkt klorerat? rester av regöringsmedel vid ev. tvätt av akvriet innan uppstarten?....

                              Här kan du kolla in kvävecyceln:http://www.bestfish.com/newtank3.html
                              Senast redigerad av åheim; 02 November 2008, 01:33.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • konungen
                                • October 2008
                                • 32

                                #30
                                Nej, inget av det kan vara möjligt! Det är fortfarande svårt att ta reda på felet här, speciellt när man så länge trott det varit nitriten. Kan någon förklara hur slamsugningen fungerar ?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...