200-250 L. Vilka fiskar i sällskapsakvarium???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #16
    Ursprungligen postat av HenrikV
    Jag har haft flera L-malar och har haft dom i sydamerikakar UTAN några som helst problem. Det gäller att läsa på. Annars blir man ju aldrig erfaren. En golden nugget anser jag skulle man kunna ha i ett 250L kar.
    Ja det gäller att läsa på, och gör man det så ser man att golden nugget blir 35cm och ska ha ett starkt strömmande vatten och en väldigt effektiv filtrering och gå tillsammans med herbivora arter och är starkt revirhävdande! Alltså inget för ett sällskapskar!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Det ska jag berätta för mina!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #18
        Ursprungligen postat av tetrus
        exempel du kan köpa platy för dom är ganska fina och lätt att sköta.
        också neontetra kan du köpa.

        tips!! ha inte små neontetror tillsammans med stora kamp fiskar.
        min kamp fisk åt upp min fem neontetror igår okt 27
        Fast det är ju ganska tråkiga fiskar ändå kan jag tycka.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • tetrus
          • October 2008
          • 3

          #19
          till exempel om du ska köpa ett nytt akvarium. om du ska ha lätt skötta fiskar kan du ta du kan köpa platy för dom är ganska fina och lätt att skötta.
          också neontetra kan du köpa.

          tips!! ha inte små neontetror tillsammans med stora kamp fiskar.
          min kamp fisk åt upp min fem neontetror igår okt 27
          saknar mina neontetror

          Kommentar

          • tetrus
            • October 2008
            • 3

            #20
            Ursprungligen postat av sundancer
            Hejsan!
            Ska köpa ett 200-250L akvarium och har bollat mellan en massa olika ideer på vad jag vill ha för fiskar i o.s.v.

            Jag har tänkt att jag vill kunna ha minst lite växter i akvariet, och att jag vill ha flera arter, gärna någon stimfisk, och gärna någon vacker parfisk, och kanske någon soHar ni några tips?? Skulle väldigt uppskatta om ni berättade vad ni har för fiskar i ert sällskapsakvarium och hur det är inrett o.s.v. m är bra på att föröka sig i akvarium :-).
            ja om du vill ha lätt skötta kan du ta neontetra eller platy.
            ha gärna mycket växter om fiskarna får yngel.
            själv har jag inte haft mitt akvarium så länge men jag kan lite.
            tips!!! ha inte små neontetror tillsammans med stora kampfiskar för att kampfisken åt upp alla mina 5.
            saknar mina neontetror

            Kommentar

            • sundancer
              • October 2008
              • 145

              #21
              Vilken mal rekommenderar ni isf? Vill gärna ha någon som tar alger.

              Vad tror ni om att ha ett par discusar i karet tillsammans med corydoras, en lite större lugn stimfisk (tex vinkeltetra eller citrontetra), och ett par dvärgciklider/fjärilsciklider. Tänkte starta karet med de ciklider som HenrikV rekommenderade om, och efter några månader/något år kanske ha i ett par discusar? Går det att ha bara en discus eller är det lite som plågeri? Vill nog inte skaffa dem i början innan jag haft i gång det ett bra tag och lärt in mig lite mer. Men tror ni det hade kunnat funka längre fram?
              --------------------------------
              240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
              47 L (Guppy)

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13133

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det ska jag berätta för mina!
                Schyyy... får dem det schock beskedet så blir det magen upp direkt Nä skämt åsido, man kan få många fiskar att överleva under helt vansinniga förhållanden men som sagt det bör man avråda från tycker jag! En restaurang i stan hade en BAMSE fisk i ett akvarium som den inte ens kunde vända sig i och den fortsatte leva ändå...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • sundancer
                  • October 2008
                  • 145

                  #23
                  Men, skrev ju ett helt inlägg innan :-P Men det verkade inte vilja komma med, gör ett försök till :-).

                  Vilken mal tycker ni att jag kan ha isf? Vill ha en som tar alger.

                  Sen har jag funderat på att skaffa ett par discusar senare några månader/något år efter att jag startat upp det. Kommer de gå ihop med de fiskar jag isf planerat att ha? Tex Corydoras, dvärgciklid/fjärilsciklid, någon algätande mal, och stimfisk t.ex. vinkeltetra, citrontetra, diamanttetra eller kardilantetra (har inte bestämt mig än för vilken sorts tetra jag vill ha).
                  --------------------------------
                  240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                  47 L (Guppy)

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #24
                    Ursprungligen postat av sundancer
                    Men, skrev ju ett helt inlägg innan :-P Men det verkade inte vilja komma med, gör ett försök till :-).

                    Vilken mal tycker ni att jag kan ha isf? Vill ha en som tar alger.

                    Sen har jag funderat på att skaffa ett par discusar senare några månader/något år efter att jag startat upp det. Kommer de gå ihop med de fiskar jag isf planerat att ha? Tex Corydoras, dvärgciklid/fjärilsciklid, någon algätande mal, och stimfisk t.ex. vinkeltetra, citrontetra, diamanttetra eller kardilantetra (har inte bestämt mig än för vilken sorts tetra jag vill ha).
                    Ang. mal så tycker jag du ska ha i 4-5 Ancistrus. Kanske inte världens snyggaste, men dom är sjukt effektiva, och ganska lätta att få mal yngel av!
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • HenrikV
                      • January 2007
                      • 358

                      #25
                      Jag har en L33 i ett 275L. Det har då gått bra i snart 2 år. Den liknar Golden nugget en del. (säkert inte alls enligt malfantaster ) Finns dock ej i artbeskrivningen. Annars hade ju L046 varit en hit, men för det priset som dom säljs, skulle jag istället köpt ett par Xenotilapia papilio "Tembwe deux".
                      Tanganyika

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #26
                        Hur kommer ni ihåg domdär namnen?

                        Någonting man lär sig så småningom, eller sitter ni och hård pluggar?
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • sundancer
                          • October 2008
                          • 145

                          #27
                          Ursprungligen postat av HenrikV
                          Jag har en L33 i ett 275L. Det har då gått bra i snart 2 år. Den liknar Golden nugget en del. (säkert inte alls enligt malfantaster ) Finns dock ej i artbeskrivningen. Annars hade ju L046 varit en hit, men för det priset som dom säljs, skulle jag istället köpt ett par Xenotilapia papilio "Tembwe deux".
                          Ok, finns det några andra "handelsnamn" för dessa?
                          --------------------------------
                          240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                          47 L (Guppy)

                          Kommentar

                          • HenrikV
                            • January 2007
                            • 358

                            #28
                            Ursprungligen postat av sundancer
                            Ok, finns det några andra "handelsnamn" för dessa?
                            L046 kallas visst zebra pleco. Kolla artbeskrivningen och sedan zoopet´s logga. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=321&SOK=1

                            Xenotilapian är ingen mal. En ciklid från Tanganyikasjön och likadeles min drömfisk. Har en gång sett dessa till salu för 595:- /st...


                            Namnen lär man sig automatiskt efter att ha stirrat sig blind på alla artbeskrivningar.
                            Tanganyika

                            Kommentar

                            • sundancer
                              • October 2008
                              • 145

                              #29
                              Ursprungligen postat av HenrikV
                              L046 kallas visst zebra pleco. Kolla artbeskrivningen och sedan zoopet´s logga. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=321&SOK=1

                              Xenotilapian är ingen mal. En ciklid från Tanganyikasjön och likadeles min drömfisk. Har en gång sett dessa till salu för 595:- /st...


                              Namnen lär man sig automatiskt efter att ha stirrat sig blind på alla artbeskrivningar.

                              Åh den var ju jättefin! Känns som att det är en som skulle kunna passa i mitt kar :-). Är den lätt att få tag på i affären?
                              --------------------------------
                              240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                              47 L (Guppy)

                              Kommentar

                              • JojjeN
                                • June 2008
                                • 3567

                                #30
                                Alla L malar är ju dyra, men just därför vill nästan alla affärer beställa hem dom, så det ska nog inte va nå problem,
                                Tillbaks efter paus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...