HjÄlp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katten FI
    • October 2008
    • 20

    #16
    Det blev inga växter i dag!! Den idiotiska zooaffären hade stängt tidigare än normalt idag! hoppas allting inte är kört nu, för nu blir det inga växter förrän på måndag. nu är jag sur! Vad j---igt att de ger fel råd i affären.
    300l vadharjaggettmiginpå ...
    65l "adopterat skolakvarium"

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #17
      Ursprungligen postat av Katten FI
      Det blev inga växter i dag!! Den idiotiska zooaffären hade stängt tidigare än normalt idag! hoppas allting inte är kört nu, för nu blir det inga växter förrän på måndag. nu är jag sur! Vad j---igt att de ger fel råd i affären.
      Ska nog inte vara nån fara, bara vattnet inte hinner bli dåligt.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #18
        Det är nog inge större fara med vattnet och du kan ju alltid byta "bara" hälften när du fått i växterna och bakterie kulturen. Jag blev rekommenderad att starta cyklingen av karet med snäckor (mitt fall posthorns) och det gick jätte bra för mig. Fördelen med posthornsnäckan är att dom är robust, trevliga att titta på och jätte bra på att städa bort alger och foder rester.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #19
          Du menar väl byta 50% av vatten INNAN du häller i bakteriekultur?

          Annars försvinner ju även 50% av bakterie kulturen.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Katten FI
            • October 2008
            • 20

            #20
            Jaha, då gick den väl oxå till spillo, jag blev ombedd i affären att lägga i bakt. kulturen o vattenberedningsmedlet direkt då jag fyllt akvariet, sen vänta 2till 3ndagar, så växter och sedan vänta en vecka o så fiskar..... så nu måste jag köpa mer bakterier alltså?
            300l vadharjaggettmiginpå ...
            65l "adopterat skolakvarium"

            Kommentar

            • Katten FI
              • October 2008
              • 20

              #21
              Jag tänker inte lyssna på ett ord dom säger mer, jag får nog lita på er i stället!!!
              300l vadharjaggettmiginpå ...
              65l "adopterat skolakvarium"

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #22
                Ursprungligen postat av Katten FI
                Jag tänker inte lyssna på ett ord dom säger mer, jag får nog lita på er i stället!!!
                Gör så
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Katten FI
                  • October 2008
                  • 20

                  #23
                  Så om jag hämtar växter i morgon, så kan jag ha i fiskar på tisdag??? Och ännu om fiskvalet, man kan inte ha i en ancistrus då från början? Och så en fråga om min utrustning, har alltså ett jewel kar med tillhörande 1000l/h pump och 300w droppvärmare. I vilken riktning skall man ställa "strålen" från pumpen, rakt uppåt mot ytan eller, den sitten ca 15cm under vattenytan. Och värmen ligger nu på mellan 23 och 24C, från att ha varit så kallt man får det från vattenkranen i går. Värmaren har ingen temp.skala utan bara en vridknapp med + och - med 24 steg. Skall jag bara hitta rätt läge genom att försöka vrida upp eller ner tills vattet hålls vid rätt temp? och räcker det med mellan 23-24? Tror jag åker till Helsingfors till någon större akvarieaffär för att handla in fiskarna kanske... vår lilla affär i Borgå har inte så stort urval, såg tex inga räkor där alls...
                  300l vadharjaggettmiginpå ...
                  65l "adopterat skolakvarium"

                  Kommentar

                  • Charlottis
                    • December 2007
                    • 579

                    #24
                    Hej!
                    Javisst kan du ha i fiskar på tisdag. Det där med att man ska vänta flera dagar är det ingen nytta till. De goda bakterierna i vattnet kan inte börja växa utan att något göder dem (bajs o mat). Så fiskarna kan man lägga i efter ett dygn egentligen.

                    Ancistrus är en jättebra fisk att starta med. Det enda negativa är att det inte har hunnit växa några alger ännu som den kan äta. Dock ska man alltid ge ancistrus annan mat också, t.ex. maltablett, gurka, räkmix, ärtor m.m., så då är det inga problem alls att börja med en sådan. Jag gjorde det och det gick prima!

                    Utblåset från pumpen ska riktas mot ytan så att vattnet på ytan bildar vågor, vattnet ska röra sig ganska så ordentligt på ytan. Vilken temp du ska ha beror ju helt på vilka fiskar du ska ha. Ancistrus t.ex. trivs bra i temp mellan 22-27, alltså är 24 grader perfekt för den. Ancistrus vill också gömma sig när det är ljust, så en slags grotta uppskattar dem

                    Kommentar

                    • Katten FI
                      • October 2008
                      • 20

                      #25
                      Ok! då vill jag nog ha en ancistrus med redan från början. är det ok att ha i en sån + två svärdbärare(hane+hona) och en guppy till att börja med? Jag har satt en vanlig lerkruka i akvariet och frågade redan tidigare om det var ok, men fick inget svar. Har oxå två rötter som båda bildar små tunnlar. Vilka växter och hur många skall jag skaffa?
                      300l vadharjaggettmiginpå ...
                      65l "adopterat skolakvarium"

                      Kommentar

                      • Katten FI
                        • October 2008
                        • 20

                        #26
                        Och skall jag nu då göra ett delvattenbyte för att karet stått både växt och fisklöst i 2 dygn, och skall det göras före växter och fiskar eller när? Jag hade i 6 ampuller (5 i karet och ett i filtret) bakterier igår (BioDigest), +vatenberedningsmedel(Easy-Life fluid filter medium) enligt anv. för uppstart. Skall jag ha i mer? Dessutom har jag skaffat Easy-lifes ProFito flytande växtnäring samt JBL 7 kulor. Som jag alltså sätter i då jag planterat växterna. Är det ok?
                        300l vadharjaggettmiginpå ...
                        65l "adopterat skolakvarium"

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #27
                          Låter bra. Dock behövs inget delvattenbyte förrens om några veckor..

                          Vilka växter du ska ha får du själv avgöra vad som passar i ditt akvarium.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Katten FI
                            • October 2008
                            • 20

                            #28
                            Ok! tusen tack för alla svar, har nu börjat en ny tråd gällande mitt andra projekt, men återkommer till denna så fort jag har fler frågor, eller senast då jag har i fiskarna!
                            300l vadharjaggettmiginpå ...
                            65l "adopterat skolakvarium"

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              #29
                              Att ha en lerkruka i akvariet är inget problem så länge den är ren och det antar jag att den är
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • Katten FI
                                • October 2008
                                • 20

                                #30
                                Jep, den är ny och oanvänd,+skurad med ren borste och hett vatten,sen legat över natten i blöt (jag försöker verkligen göra allt så rätt som möjligt..., blir snart galen på mig själv....)
                                300l vadharjaggettmiginpå ...
                                65l "adopterat skolakvarium"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...