starta saltvatten akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • synden
    • October 2008
    • 2

    starta saltvatten akvarium

    hejsan jag e ganska ny på detta med fiskar har haft lite ciklider mm tidigare, har skaffat ett 350L hörnakvarium nu o vill göra detta till saltvattenakvarium, behöver råd o hjälp med vad jag behöver för o starta upp detta allt från tomt akvarium tills det e dax o stoppa ner firrar, vad för sorts pumpar som behövs mm, vore tacksam för all hjälp jag kan få//mvh stefan
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Saltvatten är väldigt kunskapskrävande och det vore hopplöst att få ihop all info inför uppstart och drift på en forumstråd.

    Det du bör göra i stort är...
    -Läs minst 2 nya böcker om saltvatten, det har hänt en del på dom senaste åren.

    -Lär dig om saltvattenskemi, ingen annan kommer att hinna/orka rädda dig varje gång parametrarna börjar bli fel(det kommer att hända tro mig).

    -Bestäm dig för vilken typ av akvarium du vill ha(efter att du läst på och förstår vad det innebär och vilken utrustning du då behöver).

    -Gör en budjet och se om du har råd, prylarna går på ca 50-100kr per liter vatten i inköp på ett nytt kar och driften går på rätt många kronor i månaden.

    -Hitta en lokal saltvattensakvarist med ett snyggt kar som kan ge dig råd och svar direkt utan så stora risker för missförstånd.

    -Börja sakta, dom enda saker som går fort med saltvatten är dom som går fel...

    -Regga dig på saltvattensguiden och läs på bland deras artiklar och nybörjartrådar(ställ frågor men var mycket mer specifik än du varit på denhär tråden för att få vettiga svar).

    -Var tveksam till handlares råd, det finns välvilliga och duktiga handlare men dom är få.

    -Startar du upp ett kar så läs på om djuren du köper hur små dom än är, det kan bli dyrt annars och i värsta fall kosta dig eller en närastående livet(skämtar inte).

    Saltvattensakvarium är mycket mycket mer "custom" när det kommer till vilken utrustning som behövs, och det gör skillnad på pris samt vad du kan hålla i karet.
    Jag vill inte skrämma bort dig från en otroligt häftig hobby men du bör veta vad du ger dig in på innan du slänger bort en massa pengar på ett system/utrustning som inte fungerar eller passar dig.

    //NiXoN

    Kommentar

    • synden
      • October 2008
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av NiXoN
      Saltvatten är väldigt kunskapskrävande och det vore hopplöst att få ihop all info inför uppstart och drift på en forumstråd.

      Det du bör göra i stort är...
      -Läs minst 2 nya böcker om saltvatten, det har hänt en del på dom senaste åren.

      -Lär dig om saltvattenskemi, ingen annan kommer att hinna/orka rädda dig varje gång parametrarna börjar bli fel(det kommer att hända tro mig).

      -Bestäm dig för vilken typ av akvarium du vill ha(efter att du läst på och förstår vad det innebär och vilken utrustning du då behöver).

      -Gör en budjet och se om du har råd, prylarna går på ca 50-100kr per liter vatten i inköp på ett nytt kar och driften går på rätt många kronor i månaden.

      -Hitta en lokal saltvattensakvarist med ett snyggt kar som kan ge dig råd och svar direkt utan så stora risker för missförstånd.

      -Börja sakta, dom enda saker som går fort med saltvatten är dom som går fel...

      -Regga dig på saltvattensguiden och läs på bland deras artiklar och nybörjartrådar(ställ frågor men var mycket mer specifik än du varit på denhär tråden för att få vettiga svar).

      -Var tveksam till handlares råd, det finns välvilliga och duktiga handlare men dom är få.

      -Startar du upp ett kar så läs på om djuren du köper hur små dom än är, det kan bli dyrt annars och i värsta fall kosta dig eller en närastående livet(skämtar inte).

      Saltvattensakvarium är mycket mycket mer "custom" när det kommer till vilken utrustning som behövs, och det gör skillnad på pris samt vad du kan hålla i karet.
      Jag vill inte skrämma bort dig från en otroligt häftig hobby men du bör veta vad du ger dig in på innan du slänger bort en massa pengar på ett system/utrustning som inte fungerar eller passar dig.

      //NiXoN


      tack för infon, har läst lite här o där om detta, väldigt intresserad av saltvatten o medveten om priserna, har inge brådis o få igång detta, men vill bygga allt från grunden o starta sakta o lära mig om det, är doc väldigt tveksam på vilka pumpar mm som behövs, har läst massa olika saker, äggviteskummare behövs, o sedan ska man tydligen ha flöde i akvariet som motsvarar 10x akvariets volym, sedan är ljuset viktigt med har jag förstått, har plats för 4st lysrör i mitt akvarium, sedan e det ombyggt med fläktar för att kunna reglera tempen runt lysrören, men som sagt alla tips o varningar är väldigt varmt välkomna//stefan

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Skall du försöka dig på koraller så bör du utgå från ca 1watt ljus per liter, en tummregel som funkar rätt bra. Vissa koraller klarar sig med lite mindre men då får man vara mycket nogran vid inköp.(tror dina 4 rör inte kommer att räcka så långt)

        När det kommer till pumpar så är powerheads inte att rekomendera skaffa heldre stream pumpar mindre watt o värme men mycket mer drag. 10 ggr volymen är klent enligt mig prova 20-40 så det inte blir döda fläckar cyano o elände.
        350 hörn så skulle jag skaffa 4st tunze nanostreams att börjas med, beroende på hur man lägger upp den levande stenen så skulle de kanske bli en eller två till...

        Skummare är en grund för lite större kar, läs på och försök hitta en som passar(tex deltec mce 600 eller 500). Kolla även om du kan bygga en sump till ditt kar, det är närmast ett måste för att slippa ha mer prylar än fisk o koraller i karet.

        Men börja med ett par böker annars kommer du tröttna snabbt på att lösa problem och ersätta olika felköp.

        //NiXoN

        Kommentar

        Arbetssätt...