Fiskarna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idaho
    • September 2008
    • 34

    #16
    Filtret har funkar bra annars. Jag har pallat upp med stenar runt så den inte ska lossna igen. Roligare än att svabba vatten kan man ju ha två på en lördagsnatt.

    Tack så mycket för alla råd.

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #17
      Sugpropparna på min Sigma är dåliga så den hänger löst, men jag har tejpat fast sladden utanpå akvariet så att den varken kan falla ner på botten eller glida iväg. Det funkar bra. Och även om man har sugproppar som funkar kan det vara bra att göra det för säkerhets skull
      / Ebba

      Kommentar

      • Destroy
        • October 2007
        • 184

        #18
        Man kan aldrig göra för mkt vattenbyten.

        Du matar för mycket, städar för lite. byt vatten

        Ursprungligen postat av idaho
        Hej!
        Jag köpte ett 200 liters akvarium i somras som inte varit några större problem förän för nån månad sen. Alla fiskar utom en "tappade" färgen och dog.
        Jag har tagit vattenprover och kollat nitratvärden, ph och nåt mer ja inte mins namnet på. Nitratvärdet var välldigt mycket för högt men efter ett antal vattenbyten ligger det som det ska iaf. Vattenbyten gör jag så ofta fiskaffären har sagt till mig och plockar bort döda blad ifrån växterna och sånt.
        Nån som har nån idé på vad som är fel?
        Fish said to the Ocean:
        'without fishes there is nothing in the Ocean.'
        Ocean reply to the fish:
        without you there is nothing in my life...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #19
          Ursprungligen postat av Destroy
          Man kan aldrig göra för mkt vattenbyten
          jooorå om man ska ha ett för fisken bra vatten och upprätthålla en bra biologisk balans ska man inte hålla på med stora och täta vattenbyten MEN det är lika illa eller värre att nästan aldrig byta vatten
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • idaho
            • September 2008
            • 34

            #20
            tejp funkar det också ja kanske..inte lika mycket arbete som att göra en liten mur runt pumpen.
            Idag va jag och kollade vattenvärdena och allt igen. Dom va så bra dom kunde bli så nu har jag vågat mig på nya guldisar och en mal så ful så bara en mamma kan älska honom, Rolf.
            Övermatar dom gör jag deffenetivt inte iaf..vattenbyten som dom ska och filtret låter jag bli. Förhoppningsvis gör jag allt annat rätt också.

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #21
              Du borde ha väntat lite med att köpa fler fiskar, för även om vattenvärdena är bra nu så tar det ett tag för alla bakterier att byggas upp i filtret, varje fisk (avfallet från fisken!) blir en belastning för bakterierna som kanske inte är tillräckligt många ännu. Men pytsa i Nitrivec eller annan bakteriekultur tänkt för uppstart av akvarium, så är du nog på den säkra sidan.

              Vad var det för mal du köpte? Ancistrus är den bästa malen när det gäller att äta alger, och är också väldigt tålig, blir inte heller för stor för ditt akvarium (ca 12 cm). Många andra malar som säljs i affärerna blir alldeles för stora för ditt akvarium (30+ cm). Hoppas du köpte en lagom stor

              Lycka till med akvariet nu
              / Ebba

              Kommentar

              • idaho
                • September 2008
                • 34

                #22
                Jodå jag har i såna där droppar varje gång jag byter vatten.

                Jag mins inte riktigt vad malen heter, men den ska inte bli större än 10-15 cm nånstans där imellan, mörk brun med vita prickar. Den är livlig iaf.

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #23
                  Det är bra att ta reda på exakt vad man har. Förhoppningsvis är det en ancistrus
                  Andra fiskar som liknar ancistrus (bruna med prickar) men blir jättestora heter ofta något med "pleco".

                  Här är länk till ancistrus (fast på bilden är det en hane som är så gammal att han börjat få skägg)


                  Sök gärna i sökfunktionen på sötvattensfiskar så du kan ta reda på vad du har, alltid kul att veta liksom Ancistrusen bör utfodras med sjunkande algtabletter.

                  Lycka till!
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • J Stefan J
                    • July 2006
                    • 74

                    #24
                    Ursprungligen postat av idaho
                    Hej!
                    Jag köpte ett 200 liters akvarium i somras som inte varit några större problem förän för nån månad sen. Alla fiskar utom en "tappade" färgen och dog.
                    Jag har tagit vattenprover och kollat nitratvärden, ph och nåt mer ja inte mins namnet på. Nitratvärdet var välldigt mycket för högt men efter ett antal vattenbyten ligger det som det ska iaf. Vattenbyten gör jag så ofta fiskaffären har sagt till mig och plockar bort döda blad ifrån växterna och sånt.
                    Nån som har nån idé på vad som är fel?
                    Köp aquaels innerfilter fan 3 för bättre cirkulation & syresättning. Filtret är litet men luften & vattnet som cirkulerar gör susen. Botten är ett filter stort nog tillsammans med det filter du redan har. Stora jumbofilter med en liten pump sätter ganska snabbt igen sig & cirkulationen blir farligt låg.
                    Själv har jag ett jumbofilter i mitt Juwel Rio 300L som är bra för uppsamling av skräpet men aquaels innerfilter sätter fart på ytan & syresättningen. I mitt 165L har jag bara ett aquael innerfilter då botten med grus utgör det viktigaste filtret för skräp. Här är det viktigt att röra runt gruset med slangen när man byter vatten.

                    Kommentar

                    • idaho
                      • September 2008
                      • 34

                      #25
                      Ancistrus, stämmer bra det. En frutansvärt livlig liten filur måste jag säga. Den får en halv tablett varannan dag än så länge eftersom den är så liten. Jag var inne och kikade lite på olika fiskar men kommer tyvärr inte åt alla.

                      Tack för filtertipsen.

                      Jag kan nog ärligt säga att jag fått mer info här än på de olika fiskaffärerna jag varit på. Tacka mycket.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...