Slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klikken
    • April 2008
    • 48

    Slöjstjärt

    Hej! Jag har en fråga. jag har ett 120 liters akvarium men ca 15 fiskar i dom flesta ligger vid båtten och simmar alla neon tetror och rödhuvuds tetra.
    kan jag ha en slöjstjärt i akvariumet? jag har ca 25 grader o akvariumet?

    Mvh/ Rickard
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    Nej. Slöjstjärtar blir rätt så stora som vuxna. Om du läst under artbeskrivingar så är den fel. Läste själv om det och frågade samma sak.

    Kommentar

    • Klikken
      • April 2008
      • 48

      #3
      Ursprungligen postat av Raggsockan
      Nej. Slöjstjärtar blir rätt så stora som vuxna. Om du läst under artbeskrivingar så är den fel. Läste själv om det och frågade samma sak.
      Vad händer om jag köper en endå? kommer den att dö?

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #4
        Indirekt gör den det men till en början är dom ganska små men växer som alla andra djur. Har dom inte inte utrymme att växa i så kan dom stanna i växten men innanmätet fortsätter att växa och till slut får inte tarmar och andra organ inte plats och dör.

        Kommentar

        • Klikken
          • April 2008
          • 48

          #5
          Ursprungligen postat av Raggsockan
          Indirekt gör den det men till en början är dom ganska små men växer som alla andra djur. Har dom inte inte utrymme att växa i så kan dom stanna i växten men innanmätet fortsätter att växa och till slut får inte tarmar och andra organ inte plats och dör.
          Men vadå det finns ju endå rätt så mycket plats. ca 1 m brett och en halvmeter högt

          BILD: http://img401.imageshack.us/my.php?image=aaa004my7.jpg

          Kommentar

          • Raggsockan
            • April 2007
            • 644

            #6
            En vuxen kan bli upp till 25cm lång och behöver utrymme att simma och röra på sig.

            Kommentar

            • Klikken
              • April 2008
              • 48

              #7
              Ursprungligen postat av Raggsockan
              En vuxen kan bli upp till 25cm lång och behöver utrymme att simma och röra på sig.
              okej men tror du jag kan köpa en sådan där fisk som simmar ner till båtten och tar upp stenar i munnen och spottar sedan utt dom?

              En till fråga Raggsockan bor du på Åland det gör jag med i Lemland

              Kommentar

              • Raggsockan
                • April 2007
                • 644

                #8
                Hehe. Jag bor i Eckerö.

                Kommentar

                • Klikken
                  • April 2008
                  • 48

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raggsockan
                  Hehe. Jag bor i Eckerö.
                  okej men svara på den andra frågan vad heter den där fisken som simmar ner till botten och tar stenar och sedan spottar utt den..
                  men man kan ju ha en slöjstjärt i en guldfisk skål så då kan amn väll ha dom i ett akvarium

                  Kommentar

                  • Charlottis
                    • December 2007
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av Klikken
                    okej men svara på den andra frågan vad heter den där fisken som simmar ner till botten och tar stenar och sedan spottar utt den..
                    men man kan ju ha en slöjstjärt i en guldfisk skål så då kan amn väll ha dom i ett akvarium
                    Det finns en hel del olika fiskar som tar in grus/sand i munnen o spottar ut. Du får nog förklara lite bättre, kanske visa en bild. Jag vet iaf inte vad du menar.

                    Man kan INTE ha en slöjstärt i en guldfiskskål. Det är fruktansvärt djurplågeri o hålla vilken fisk som helst i en sådan. Tror nästan det är olagligt också...inte säker men tror jag läst det. Så tänk inte tanken!

                    Kommentar

                    • Raggsockan
                      • April 2007
                      • 644

                      #11
                      Ursprungligen postat av Charlottis
                      Det finns en hel del olika fiskar som tar in grus/sand i munnen o spottar ut. Du får nog förklara lite bättre, kanske visa en bild. Jag vet iaf inte vad du menar.

                      Man kan INTE ha en slöjstärt i en guldfiskskål. Det är fruktansvärt djurplågeri o hålla vilken fisk som helst i en sådan. Tror nästan det är olagligt också...inte säker men tror jag läst det. Så tänk inte tanken!
                      Jo det är olagligt i Sverige men jag vet inte riktigt hur det är här i Finland/Åland.

                      Och svaret på din fråga (Klikken) så vet jag inte heller.

                      Kommentar

                      • Klikken
                        • April 2008
                        • 48

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raggsockan
                        Jo det är olagligt i Sverige men jag vet inte riktigt hur det är här i Finland/Åland.

                        Och svaret på din fråga (Klikken) så vet jag inte heller.
                        Okej men man kan ju ha kampfiskar i en guldfisk skål

                        Kommentar

                        • Raggsockan
                          • April 2007
                          • 644

                          #13
                          Nä för att ytan blir alldeles för liten till skillnad från den tjockaste delen och det blir för litet för att få till en bra vatten kvalité.

                          Kommentar

                          • Klikken
                            • April 2008
                            • 48

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raggsockan
                            Nä för att ytan blir alldeles för liten till skillnad från den tjockaste delen och det blir för litet för att få till en bra vatten kvalité.
                            Okej men vad är det för skillnad mellan en slöjstjärt och guldfisk? kan man i en guldfisk i ett 120 liters då?

                            Kommentar

                            • Klikken
                              • April 2008
                              • 48

                              #15
                              Här är det npågra osm har guldfiskar i en skål: http://www.dan.se/wp-content/uploads...3/guldfisk.jpg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...