1 mal till 60 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    1 mal till 60 liter?

    Klarar 1 mal att ensamen hålla ordning i ett kar på 60 liter, eller rekommenderas fler än 1?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns ingen fisk som kan "hålla ordning" på ett akvarium.
    Visst kan vissa fiskarter göra lite nytta - men 95% av jobbet får man göra själva.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • zoolander
      • August 2008
      • 271

      #3
      Låt mig omformulera mig.

      Räcker det med 1 mal...?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        men som kjell sa,,,,,det finns inga malar som gåller ordning.

        då hjälper det inte att omformulera frågan...........



        det får man fixa själv med bra balans, rätt fiskblandning, rätt vatten, rätt matning, etc etc.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Du kan köpa 4 otocinclus att ta bort alger, och några kuhiliålar/pansarmalar att käka upp matrester.

          Det tycker jag är minst 80% av arbetet man slipper genom det?
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            om man köper fisk för att ta hand om mat som är över, så matar man för mycket.

            att ha fisk som äter mat på botten, är inte det samma som att dom är städpatrull.

            om man har fisk som äter på botten för att man tycker fisken är vacker, intressant eller annat, är en annan sak, då får man fixa mat som sjunker och är anpassat till just den arten......


            viktiga principiella frågor.......
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              om man köper fisk för att ta hand om mat som är över, så matar man för mycket.

              att ha fisk som äter mat på botten, är inte det samma som att dom är städpatrull.

              om man har fisk som äter på botten för att man tycker fisken är vacker, intressant eller annat, är en annan sak, då får man fixa mat som sjunker och är anpassat till just den arten......


              viktiga principiella frågor.......
              Jag har dom för att jag tycker dom är intressanta, och bonusen kommer ju att dom käkar upp om man råkar mata för mycket. =) Och det är ju en bra städning

              Dock ger man dom självklart sin mat sen också, jag själv ger Tetra Tabimin till mina corydoras och ancistrus när lyset slocknat.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13134

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Jag har dom för att jag tycker dom är intressanta, och bonusen kommer ju att dom käkar upp om man råkar mata för mycket. =) Och det är ju en bra städning

                Dock ger man dom självklart sin mat sen också, jag själv ger Tetra Tabimin till mina corydoras och ancistrus när lyset slocknat.
                Jag håller med dig Jojjen roliga varelser och håller rent och snyggt på botten och rör om den och syresätter den! sen är dem ju inte tappade bakom en vagn utan ser till att förse sig med föda om ´de så innebär att de måste upp till ytan (Gäller ej ancistrus de äter endast från botten)
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Jag har dom för att jag tycker dom är intressanta, och bonusen kommer ju att dom käkar upp om man råkar mata för mycket. =) Och det är ju en bra städning

                  Dock ger man dom självklart sin mat sen också, jag själv ger Tetra Tabimin till mina corydoras och ancistrus när lyset slocknat.


                  då har du rätt inställning i pincipfrågan.

                  jag har oxå mina malar pga att dom är "roliga".

                  att en art håller på att driva mig till vansinne för att de käkar
                  upp alla mina plantor är en annan sak................
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Linapina
                    • July 2008
                    • 595

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    om man köper fisk för att ta hand om mat som är över, så matar man för mycket.

                    att ha fisk som äter mat på botten, är inte det samma som att dom är städpatrull.

                    om man har fisk som äter på botten för att man tycker fisken är vacker, intressant eller annat, är en annan sak, då får man fixa mat som sjunker och är anpassat till just den arten......


                    viktiga principiella frågor.......
                    Vilka fiskar skulle då gå under kategorin "städpatrull" och vilken funktion fyller de? Ex. är de bara algätare eller finns det andra sorter med som ingår här?

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Linapina
                      Vilka fiskar skulle då gå under kategorin "städpatrull" och vilken funktion fyller de? Ex. är de bara algätare eller finns det andra sorter med som ingår här?
                      det finns de som anser att vissa fiskar som lever mer på botten är städpatruller, dvs de äter den maten som andra fiskar inte äter upp och singlar ner till botten.

                      jag tycker personligen att de som har dessa fiskar enbart för att ta hand om den mat som andra fiskar inte äter upp har fel inställning.

                      om man istället ser på fisken som intressant, rolig, vacker, etc etc, och ser mer på "städningen" som bonus, har en bättre inställning,

                      dvs man ser på fisken från ett annat perspektiv.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        #12
                        Ok, jag hajar allt med inställningen och så. Men vilka sorters fiskar skulle det vara? Jag behöver några exempel

                        Kommentar

                        • Nitra98
                          • June 2005
                          • 1987

                          #13
                          Ursprungligen postat av Linapina
                          Ok, jag hajar allt med inställningen och så. Men vilka sorters fiskar skulle det vara? Jag behöver några exempel

                          Kuhlii och pansarmalar tex, de äter matrester som landar på botten. Räkor och snäckor är också bra "städpatrull", fast just räkor passar väl inte så bra med större fiskar men desto bättre i yngelkar.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Jenny_E
                            • July 2004
                            • 661

                            #14
                            Jag har en anstrictus i mitt 75 liters och sålänge jag sköter vattenbyten ca 1ggr/vecka håller sig karet rent och fint =) (funkar med två också algmässigt men men).

                            Ska dock skaffa pansarmalar på nytt också, har så fin sand att skiten lägger sig ovanpå, men det blev mycket bättre när jag hade pansarmalar. De är dessutom jätteintressanta!

                            Kommentar

                            • Midde
                              • August 2008
                              • 250

                              #15
                              Vanlig ancistrus, vet inte hur det är med övriga Ancistrus, behöver ett akvarium på minst 80 cm (längden) & 100 l enligt artbeskrivningarna här.
                              Senast redigerad av Midde; 28 August 2008, 21:07.
                              Det är fult att inte ha akvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...