Vilka fiskar kan man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linblomma
    • August 2008
    • 2

    Vilka fiskar kan man ha?

    Hej!


    Jag är alldeles ny i akvarievärlden men har alltid varit väldigt intresserad och i framtiden gärna skulle vilja ha ett stort akvarium.

    Problemet är att jag av vänner hört att vissa fisksorter (vet ej vilka om några) fångas och säljs fastän de kan vara av en hotad art samt transporteras på hemska sätt så att många av dem dör innan de kommit fram till djuraffären. Det jag undrar är om detta bara var skräckhistorier eller om det ligger något i det, och i så fall, vilka sorter kan man välja med gott samvete?


    Mvh Linblomma
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    Sånt har jag inte hört talas om men det är ingen säkerhet. Att vissa var en hotad art visste jag inte heller.

    Kommentar

    • Kapten Kirk
      • August 2008
      • 90

      #3
      Tja, köp fisk från privatperson som fått yngel på sina fiskar så slipper du de funderingarna.

      Om du menar saltvattensfiskar så fångas de vilda.
      Ja, jag är dum

      Kommentar

      • linblomma
        • August 2008
        • 2

        #4
        Ursprungligen postat av Kapten Kirk
        Tja, köp fisk från privatperson som fått yngel på sina fiskar så slipper du de funderingarna.

        Om du menar saltvattensfiskar så fångas de vilda.

        Ja, köpa från kunniga privatpersoner låter som en bra idée!

        Kommentar

        • Kapten Kirk
          • August 2008
          • 90

          #5
          Ursprungligen postat av linblomma
          Ja, köpa från kunniga privatpersoner låter som en bra idée!
          Det är större chans att fiskarna överlever om de föds upp i samma vatten som du själv har, så kolla på Blocket och se vad de har för fiskar till salu i din komun.

          Har hört(eller rättare sagt läst) att de fiskar som kommer från odlare i asien har haft antibiotika i sina kar + att de använder mycket salt.
          Sen innan de transporteras så får de ingen mat på ett tag (de måste ha en tömd tarm när de skickas)
          Så när de har flyttats från odlare-grossist-akvariebutik-hem till dig så har det tagit rätt hårt på fisken
          Ja, jag är dum

          Kommentar

          Arbetssätt...