Uppstart - vattenberedningsmedel + filterbakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monimo
    • August 2007
    • 88

    Uppstart - vattenberedningsmedel + filterbakterier?

    Hallå...

    Jag ska starta upp mitt akvarium nu. Jag fick med mig ett vattenberedningsmedel som heter "Prime" från Seachem. Men om jag förstått det rätt ska jag även ha någon typ av "filterbakterie" i starten?? eller?? Vad rekommenderar ni??

    Jag tänker ha en hel del växter som jag ska plantera idag när jag fyller på vattnet. Tänkte vänta någon dag innan jag köper ett par fiskar. Har ett 160 liters akvarium. Är det korrekt. Visst kan akvariet stå "igång" ett tag innan jag släpper i några fiskar??


    //Monimo
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Ska du starta ett helt nytt akvarie med endast vatten från kranen bör du vänta nån vecka eller två innan du lägger i första fiskarna.

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Det behövs inte, du kan lägga i fiskarna någon dag efter bara så temperaturen har stabiliserats.

      Kommentar

      • monimo
        • August 2007
        • 88

        #4
        Ja det är från allra första start. Så okej, jag väntar några veckor med fiskarna då. Men växterna skall jag plantera va??? Och ska jag då ha både vattenberedningsmedel o nån typ av filterbakterie från start?? Eller fixar akvariet bakterierna själv om det får stå och "gå" några veckor??

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Som sagt, lägg i växter och vatten, vänta en dag så temperaturen är stabil. Sen i med fiskar och bakterier. Sen mata VÄLDIGT sparsamt de första veckorna.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av monimo
            Ja det är från allra första start. Så okej, jag väntar några veckor med fiskarna då. Men växterna skall jag plantera va??? Och ska jag då ha både vattenberedningsmedel o nån typ av filterbakterie från start?? Eller fixar akvariet bakterierna själv om det får stå och "gå" några veckor??
            Finns ingen som helst anledning att vänta några veckor med fiskarna.
            Det viktiga är att man startar med FÅ fiskar och matar försiktigt i början.
            Det är bra att även ha använda bakteriekultur vid uppstart.

            Akvariet fixar inga nyttobakterier själv utan för det krävs det fisk i akvariet och som sagt gärna också en bakterikultur
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • monimo
              • August 2007
              • 88

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Finns ingen som helst anledning att vänta några veckor med fiskarna.
              Det viktiga är att man startar med FÅ fiskar och matar försiktigt i början.
              Det är bra att även ha använda bakteriekultur vid uppstart.

              Akvariet fixar inga nyttobakterier själv utan för det krävs det fisk i akvariet och som sagt gärna också en bakterikultur

              Tack för svaret!! Nu är jag i full gång att plantera mina nyinköpta växter. Köpte även bakterikultur och en del vattentester. Kanske åker och köper ett par fiskar också i morgon

              Kommentar

              Arbetssätt...