Dött yngel - Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frulle
    • November 2007
    • 64

    Dött yngel - Varför?

    Hej!
    Jag märkte just att ett av mina Platy-yngel har dött.
    Den och 5 till har en bur i akvariumet, yngeln föddes i lördags.
    Det märkliga är att ynglet omges av 3-5mm långa vita spröt som sticker ut från den överallt (jag försökte ta en bild, men det blev inte bra.) Vad tusan kan detta bero på? Det är väl inte någon sjukdom?
    Eftersom jag har flera yngel som bor utanför buren (då jag inte lyckades fånga in så många) vill jag helst inte göra ett vattenbyte ikväll, då jag inte vill råka suga upp dem i "vattenbytaren".
    Vad ska jag göra? Vattenbyte? Medicinering? Några idéer om varför ynglet dött?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hej, alla är ju inte livsdugliga och det är en påfrestning att bo i en bur.. Du lär till sist upptäcka att du inte tjänar så mycket på att fånga in dem om du inte har ett riktigt yngelkar på typ 60 L..

    Det du kan göra för att främja välmåendet hos bebisar och mammor är att ge frysmat och grönt, typ sqush.. jag gillar cyklops för det kan ynglen också äta..

    Hälla i lite salt, typ 1,5 dl till 250 L hade jag, man kan ha mer men jag nöjde mig med det och det hjälpte. Men jag öste inte ner allt på en dag heller utan delade upp det på 3 dagar.. Det skyddar fisken mot påfrestning. Det finns att köpa på ICA, grovsalt, men jag köpte på zooaffär..

    Ha ordentliga vågor på ytan så det kommer ner mycket syre i karet.. Men yngel dör, det är naturen.. Jag tror inte att det vita betyder mer än att det är syrefattigt i buren.. Lycka till..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      Jag tror inte att det vita betyder mer än att det är syrefattigt i buren..
      Fast "vita spröt" får mig att tänka på svamp... Eller menar du att svampen dykt upp för att det är syrefattigt?

      Kommentar

      Arbetssätt...