26 liters akvarium och 4 st Sorgmanteltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larshall
    • August 2008
    • 7

    26 liters akvarium och 4 st Sorgmanteltetror

    Vi har just startat upp ett 26 liters akvarium med 4 st Sorgmanteltetror. Det har gått 1 vecka nu och tetrorna verkar trivas och är roliga att titta på. De håller dock med egna revir i vardera lång- och kortsidorna och gillar att bråka med varandra.

    Vi undrar nu:

    - Finns det plats för fler fiskar i akvariet och isåfall vilka fiskar är lämpliga? (Rådet att lämpligt antalet fiskar bör vara högst volym liter akvarium dividerat med fisklängd i cm ger ju inte mycket utrymme för fler fiskar.)

    - Varför bråkar Sorgmanteltetrorna med varandra? (Är det för många hanor, eller är det för få av dom? Det skall ju vara en stimfisk).

    Tacksam för råd!
    Senast redigerad av larshall; 15 August 2008, 19:42.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Dels behövs minst 60 liters akvarium för att en somrgmanteltetra ska må bra, och inte bara "se ut att må bra".

    I stort sett mår ingen fisk bra i ett 26 liters, alltså borde du inte köpa fler, även om "det skulle få plats enligt dividerings grejen". Divideringsgrejen visar ju hur mycket akvariet klarar utan att skitas ner för mycket, men det säger inte att fiskarna mår bra, som att stänga in dig i en garderob för att du inte skitar ner så mycket så du blir omöjlig att städa hos.

    Dessutom är det som du själv sa stimfisk, som behöver vara flera för att trivas.

    Se zoopets artbeskrivningar till fiskarna, och köp ett större akvarium så mår både du och fiskarna bättre. =)



    Ta aldrig illa upp av vad jag skriver, jag hjälper bara till att hjälpa dig hitta ett bra akvarium med bra balans som fiskarna trivs i. =)
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Som du nämner är det fråga om en stimfisk. 4 exemplar är enligt min mening inte ett riktigt stim utan du borde ha det dubbla. De överlever i 26 liter om man underhåller väl men det betyder inte att de stortrivs. Är ingen expert på vilka fiskar passar i ditt akvarium men det finns sådana experter på forumet och kommer säkert med goda råd.
      h. Johan

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Dario dario har jag hört ska passa i små?

        Jo, men sorgmanteltetrornas enda problem är väl inte bara om man inte kan underhålla det bra, mycket handlar ju om platsen dom behöver.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • larshall
          • August 2008
          • 7

          #5
          Tack för svaren! Fast det är nog lättare att byta ut fiskarna (till Darios?) än att byta upp sig till en "60 liters tank".
          Senast redigerad av larshall; 16 August 2008, 08:14.

          Kommentar

          • JLi
            • December 2004
            • 773

            #6
            Ursprungligen postat av larshall
            Tack för svaren! Fast det är nog lättare att byta ut fiskarna (till Darios?) än att byta upp sig till en "60 liters tank".
            Du kommer ändå att vilja ha ett större akvarium om ett tag då du blir litet varm i kläderna.
            h. Johan

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Om du byter mot mindre fiskar kan du ha lite fler. Titta t ex på Boraras maculatus, Boraras brigittae, Boraras micros eller så kan du ha ett mindre killipar av någon snällare sort.
              Sorgmanteltetror blir rätt stora med tiden.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              Arbetssätt...